sön 22 sep 2024, 15:09#856624För ett drygt år sedan lät jag avverka ett par ha skog i samråd med Södra. Inga problem i sig och jag har inga invändningar i hur jobbet utfördes. Däremot blev ju en av effekterna att det blåst ner en del i och med att det blir lite mer öppna spjäll för nya vindriktningar. Inte heller detta är väl särskilt underligt.
Däremot har Södra inte visat något intresse av att hjälpa mig ta hand om de nedblåsta träden, sannolikt för att det kostar dem för mycket att ta dig folk och maskiner i förhållande till hur mycket virke det är fråga om. Orutinerad som jag är har jag försökt hitta andra lösningar och i det letandet sprang jag på en markgranne. Han tyckte att det var riktigt dåligt att jag inte fick hjälp med detta och som han sa "De vill väl kunna vara med även på framtida avverkningar?"
Så då kommer min fråga till er som är lite mer rutinerade i gamet - är det här var jag kan förvänta mig, eller borde jag kunna få mer hjälp? Jag har ytterligare ett par områden som är i avverkningsbar ålder, så visst borde det finnas ett intresse.
Alltså en helt ärlig, öppen och säkert naiv fråga från mig till er - hur bör jag resonera?
Avverkning (slutavverkning)
Vad bör man förvänta sig av avverkande företag
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
sön 22 sep 2024, 15:25#856630Ja, just det - innan alla kommentarer om att jag väl kan fixa detta på egen hand 😀 .
Mina marker är ruskigt kuperade och majoriteten av nedfallna träd ligger mellan två branta sluttningar (att kalla det ravin kanske är att ta i, men då förstår ni), med stam på ena sida och topp på andra. Med min utrustning, och kunskap, finns det inte en möjlighet för mig att lösa dessa.
Mina marker är ruskigt kuperade och majoriteten av nedfallna träd ligger mellan två branta sluttningar (att kalla det ravin kanske är att ta i, men då förstår ni), med stam på ena sida och topp på andra. Med min utrustning, och kunskap, finns det inte en möjlighet för mig att lösa dessa.
TS
sön 22 sep 2024, 15:28#856633Du få säga att är det så att dom inte kan hjälpa dig, så får du väl se dig om efter nån annan köpare vid nästa avverkning.
Men är det få kubik som ha blåst ner för dig så bli det nog en dålig affär att ta dit maskiner för å städa upp.
Kanske bättre att höra med nån granne med traktor om han kan skota fram de
Men är det få kubik som ha blåst ner för dig så bli det nog en dålig affär att ta dit maskiner för å städa upp.
Kanske bättre att höra med nån granne med traktor om han kan skota fram de
Re: Vad bör man förvänta sig av avverkande företag
sön 22 sep 2024, 15:39#856636Tio träd - Då skulle jag säga att det är olönsamt att ta dit större maskiner. Anlita någon granne som hjälper Dig eller skänk träden till någon som tar hand om dem.
I Tornedalen där jag har min skog, hade jag sågat upp dem, travat upp dem och låtit dem ruttna bort om jag inte kunnat transportera bort dem själv.
Du får inte överdramatisera som ny och grön. 🤠
I Tornedalen där jag har min skog, hade jag sågat upp dem, travat upp dem och låtit dem ruttna bort om jag inte kunnat transportera bort dem själv.
Du får inte överdramatisera som ny och grön. 🤠
Usus magister est optimus
sön 22 sep 2024, 15:50#856637Du har säkert helt rätt Elis76 och det var mycket därför jag ställde frågan - för att veta hur jag bör resonera. Jag har haft kontakt med lite folk i omgivningen, men hittills har ingen nappat sådär super. De tycker att träden ligger bökigt till helt enkelt. Att låta dem ligga kvar är ju en idé, men med tanke på att det är mest gran och jag inte vill att de ska bli plantskola för "borren" skulle det kännas bra att få bort dem.
TS
sön 22 sep 2024, 15:58#856639Frågan är om de är några borrar i dom nu?
Om inte låt nån rotkapa dom om nån månad sen kan dom ligga över vintern så är de lugnt.
Skulle de va borrhål å mjöl i dom så är ju nästa fråga om ynglen gått ur eller är kvar?
Om dom nu är kvar så är de barka som gäller.
Är alla borrar borta så gör dom mest nytta orört på plats.
Om inte låt nån rotkapa dom om nån månad sen kan dom ligga över vintern så är de lugnt.
Skulle de va borrhål å mjöl i dom så är ju nästa fråga om ynglen gått ur eller är kvar?
Re: Vad bör man förvänta sig av avverkande företag
sön 22 sep 2024, 16:03#856641Jag gav just en tumme upp till @Tralsmo.
Han gav just trådskaparen bra råd.
👍
Han gav just trådskaparen bra råd.
👍
Usus magister est optimus
sön 22 sep 2024, 16:11#856644
Tack! Tror inte det är borrar i nu, men ska givetvis kolla noga. I vilket fall, har jag ju nu fått bra tips på hur jag kan hantera dem om ingen kan hjälpa mig få ut dem.
Tralsmo skrev:Frågan är om de är några borrar i dom nu?
Tack! Tror inte det är borrar i nu, men ska givetvis kolla noga. I vilket fall, har jag ju nu fått bra tips på hur jag kan hantera dem om ingen kan hjälpa mig få ut dem.
TS
sön 22 sep 2024, 18:39#856656Finns det inga barr på träden finns det inga borrar.
Men finns det den minsta med gröna barr kan du lugnt räkna med att du har borrar kvar i träden.
Men finns det den minsta med gröna barr kan du lugnt räkna med att du har borrar kvar i träden.
sön 22 sep 2024, 19:08#856659
Håller helt med Tralsmo
Här finns en liten film med tips från skogsstyrelsen på hur man kan agera beroende på stadie och angrepp:
Tralsmo skrev:Frågan är om de är några borrar i dom nu?
Håller helt med Tralsmo
Här finns en liten film med tips från skogsstyrelsen på hur man kan agera beroende på stadie och angrepp:
sön 22 sep 2024, 19:24#856661Om du är certierad skogsägare så är det viktigt att ha koll på vilka träd som är lämnade som hänsyns träd. De ska lämnas kvar även om de blåser omkull efter en avverkning. Naturvärdes träd ska alltid lämnas .
ons 25 sep 2024, 19:17#856998Ligger det mindre än 5 m3fub/ha behöver man inte ens bry sig, så är det bara.
ALLA skogsägare har diverse vindfälle liggande lite varstans, det är INGEN som orkar eller hinner hålla soprent, så är det bara.
Man gör visserligen så gott en kan, men.....
ALLA skogsägare har diverse vindfälle liggande lite varstans, det är INGEN som orkar eller hinner hålla soprent, så är det bara.
Man gör visserligen så gott en kan, men.....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).