Avverkning (slutavverkning)

Omräkningstal tillväxt innan slutavverkning

2 inlägg 1873 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omräkningstal tillväxt innan slutavverkning

T18  
#846065 Hej,

Har 2 hektar slutavverkning på gång i ett bestånd som fortfarande växer bra med 5-6m3sk/ha.
Huggningen ska tas i höst så det hinner bli en ytterligare tillväxt på 10-12 m3sk nu över sommaren.
Hur mycket av den volymen kommer bli m3fub väl när det är slutavverkat?
Normalt sett så är väl omräkningstalet 0.83-0.85 mellan m3sk och m3fub men desto rakare och grovare skog desto mindre blir diffen. Någon som vet?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Omräkningstal tillväxt innan slutavverkning

alias  
T18 skrev:Hej,

Har 2 hektar slutavverkning på gång i ett bestånd som fortfarande växer bra med 5-6m3sk/ha.
Huggningen ska tas i höst så det hinner bli en ytterligare tillväxt på 10-12 m3sk nu över sommaren.
Hur mycket av den volymen kommer bli m3fub väl när det är slutavverkat?
Normalt sett så är väl omräkningstalet 0.83-0.85 mellan m3sk och m3fub men desto rakare och grovare skog desto mindre blir diffen. Någon som vet?

Jag anser att osäkerheten i volymskattningarna överlag i t.ex. skogsbruksplaner brukar vara så stor att jag nöjer mig med att dela m3sk-volymen med 1,2 för att få en uppfattning om mängden m3fub.

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).