tis 16 apr 2024, 15:30#840708Jaha - då har man råkat ut för det man bara läst om.
Köpte liten fastighet runt årskiftet, 30 Ha, södra Dalarna. Enligt skogsbruksplan 6 ha som bör slutavverkas, en del med barkborreangrepp. Snitslat bort en halv ha fin tall för evighetsträd, snitslat bort 1,5 lite blötare område. Avverkningsanmälan inskickad.
Nekad, någon har för ett år sedan (ung. då fastigheten kom ut till försäljning) loggat in någonstans(länsstyrelsen, SVS?) och registrerat fyra tjäderspelplatser i området. Ingen fotodokumentation, jag har inte sett varken tjäder eller spillning. Tallskogen är ca 90 år så ren produktionsskog.
Extra knepigt är att ca 60 procent av det som är avverkningsanmält är gran och en bit bort en fläck med mycket barkborreskador.
De 500 meter skogsvårdsstyrelsen menar är skyddszon täcker ganska precis hela fastigheten.
Avverkningen är en ganska väsentlig del av finansieringsplanen.
Någon som vet hur man reder ut sånt här?
Försökt läsa på lite och enda öppningen verkar vara att söka dispens hos länsstyrelsen, är det korrekt?
Lätt frustrerad.
Avverkning (slutavverkning)
Nekad avverkning pgu tjäder
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 16 apr 2024, 16:42#840717En tragedi men du är inte ensam om det är någon tröst. I beslutet som du ska ha fått så ska det stå var det ska överklagas. Förhoppningsvis inte Länstyrelsen, de är ännu värre. Mark och miljödomstolen kanske?
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
tis 16 apr 2024, 17:04#840718Mycket tråkigt att höra, och vad göra?
Kommer att tänka på ett fall för en del år sedan här i Norrbotten där en person eller var det 2 bröder som köpt ett skifte av Sveaskog och de behövde sälja avverkning för de hade planerat in det i kalkylen, då SS stoppade detta, men Sveaskog var sjysta och lät affären gå tillbaks.
Köpte du från en privatperson eller bolag?
Jag har inga råd i övrigt vad att göra, men håll huvudet högt, du är en hjälte som vill äga och bruka skog!
Kommer att tänka på ett fall för en del år sedan här i Norrbotten där en person eller var det 2 bröder som köpt ett skifte av Sveaskog och de behövde sälja avverkning för de hade planerat in det i kalkylen, då SS stoppade detta, men Sveaskog var sjysta och lät affären gå tillbaks.
Köpte du från en privatperson eller bolag?
Jag har inga råd i övrigt vad att göra, men håll huvudet högt, du är en hjälte som vill äga och bruka skog!
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tis 16 apr 2024, 17:09#840719Sista utvägen är att stämma staten och ev få skadestånd. Men prova att få beslutet upphävt först. Håll oss uppdaterade om hur det går.
tis 16 apr 2024, 17:18#840720
Har du ingen virkesköpare som ombesörjer avverkningsanmälan?
Eller sköter du det hela ensam?
Riga skrev:Jaha - då har man råkat ut för det man bara läst om.
Köpte liten fastighet runt årskiftet, 30 Ha, södra Dalarna. Enligt skogsbruksplan 6 ha som bör slutavverkas, en del med barkborreangrepp. Snitslat bort en halv ha fin tall för evighetsträd, snitslat bort 1,5 lite blötare område. Avverkningsanmälan inskickad.
Nekad, någon har för ett år sedan (ung. då fastigheten kom ut till försäljning) loggat in någonstans(länsstyrelsen, SVS?) och registrerat fyra tjäderspelplatser i området. Ingen fotodokumentation, jag har inte sett varken tjäder eller spillning. Tallskogen är ca 90 år så ren produktionsskog.
Extra knepigt är att ca 60 procent av det som är avverkningsanmält är gran och en bit bort en fläck med mycket barkborreskador.
De 500 meter skogsvårdsstyrelsen menar är skyddszon täcker ganska precis hela fastigheten.
Avverkningen är en ganska väsentlig del av finansieringsplanen.
Någon som vet hur man reder ut sånt här?
Försökt läsa på lite och enda öppningen verkar vara att söka dispens hos länsstyrelsen, är det korrekt?
Lätt frustrerad.
Har du ingen virkesköpare som ombesörjer avverkningsanmälan?
Eller sköter du det hela ensam?
T18 en som tror på framtiden.
tis 16 apr 2024, 17:37#840722Det är speltider om en tämligen kort tid. Be det lokala jaktlaget eller några andra väl betrodda person att sprida ut sig inom denna kilometer några tidiga mornar. Så kan ni snabbt ge en respons. Var ärliga när ni dokumentera men va ute minst 3-5 tillfällen då vet ni var dessa eventuella spel sker och ni kan enkel och tämligen billigt lösa denna fråga. Då det snackas om olika spel så nära känns inte rätt så dokumentera var de är och lämna en väl underbyggd rapport. Har funkat flera gånger här nere.
tis 16 apr 2024, 17:41#840723Rimligtvis borde det vara myndigheten som ska bevisa att man har begått brottet att ha tjäderspel på sin mark. Man brukar inte behöva bevisa att man är oskyldig.
tis 16 apr 2024, 18:03#840725Men nu är samhället dumt och då får man kanske lägga ner lite jobb att förklara det för de.
tis 16 apr 2024, 20:25#840744
Årets tjäderspel är redan över.
Fyra tjäderspel på 30 hektar?
Det är rent hittepå. Lögn och förbannat skitsnack.
Problemet med tjädespel är dokumentation.
Det är ytterst sällan du ser några spår förutom just under dom intensiva dagarna spelet pågår.
Just därför är det populärt bland "naturvärnarna" att rapportera in spelplatser. Det går nästan inte att bevisa att det INTE är en tjäderspelplats.
60% granskog och 90 årig produktions tall säger mig att du inte har någon spelplats på din mark.
Tjädern vill ha bra sikt åt alla håll samt nära till skydd för att spela.
Tåndemåla skrev:Det är speltider om en tämligen kort tid.
Årets tjäderspel är redan över.
Riga skrev:Nekad, någon har för ett år sedan (ung. då fastigheten kom ut till försäljning) loggat in någonstans(länsstyrelsen, SVS?) och registrerat fyra tjäderspelplatser i området.
Lätt frustrerad.
Det är ytterst sällan du ser några spår förutom just under dom intensiva dagarna spelet pågår.
Just därför är det populärt bland "naturvärnarna" att rapportera in spelplatser. Det går nästan inte att bevisa att det INTE är en tjäderspelplats.
60% granskog och 90 årig produktions tall säger mig att du inte har någon spelplats på din mark.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 16 apr 2024, 21:23#840751
Du svamlar. Det är är just nu det först börjar samla sig. Har en bra spel hemma vid och de sitter bara i skogen runt om. Du får helt enkelt läsa på just kokande tre veckor har ts möjlighet att påverka även uppe i Dalarna
hfab skrev:Tåndemåla skrev:Det är speltider om en tämligen kort tid.
Årets tjäderspel är redan över.Riga skrev:Nekad, någon har för ett år sedan (ung. då fastigheten kom ut till försäljning) loggat in någonstans(länsstyrelsen, SVS?) och registrerat fyra tjäderspelplatser i området.
Lätt frustrerad.
Du svamlar. Det är är just nu det först börjar samla sig. Har en bra spel hemma vid och de sitter bara i skogen runt om. Du får helt enkelt läsa på just kokande tre veckor har ts möjlighet att påverka även uppe i Dalarna
ons 17 apr 2024, 03:21#840756
Givetvis har jag fel.
Vem är jag att uttala mig om något överhuvudtaget.
Jag har ju knappt haft tid att läsa fina böcker då jag hela mitt liv varit upptagen med att hålla mig i skogen. Långt från alla upplysta profeter
Förlåt mästare.
Jag trodde i min enfald att det var just ett tjäderspel jag bevittnat alldeles nyligt. Och att nästan alla vilda djur parar sig något senare i norr än i söder.
(kort version för dyslektiker. Tagga ner besserwisser)
Tåndemåla skrev:Du svamlar. Det är är just nu det först börjar samla sig. Har en bra spel hemma vid och de sitter bara i skogen runt om. Du får helt enkelt läsa på just kokande tre veckor har ts möjlighet att påverka även uppe i Dalarna
Givetvis har jag fel.
Vem är jag att uttala mig om något överhuvudtaget.
Jag har ju knappt haft tid att läsa fina böcker då jag hela mitt liv varit upptagen med att hålla mig i skogen. Långt från alla upplysta profeter
Förlåt mästare.
Jag trodde i min enfald att det var just ett tjäderspel jag bevittnat alldeles nyligt. Och att nästan alla vilda djur parar sig något senare i norr än i söder.
(kort version för dyslektiker. Tagga ner besserwisser)
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).