Martin Växjö skrev:Kan det vara så att höga naturvärden är överrepresenterade på fastigheter som sålts de senaste tre åren? Hade varit intressant att veta om de tidigare ägarna har fått avslag på avverkningar och därför valt att sälja. Samvetet kanske låter en sova om nätterna om man vet att man sålt till en miljardär som har råd att gå på en nit. Skulle ju kunna vara så att Akelius (Åkesson läste jag) har mer höga naturvärden än genomsnittet.
Martin Växjö skrev:Ja om han hade anställt dem innan han köpte fastigheterna. Jag tror de har anställts efteråt. Alltså min vilda gissning
Skogz skrev:Kom ut en artikel i Dagens Industri där dom har intervjuat Roger Akelius om hur han blivit så rik.
https://www.di.se/nyheter/nestorn-sa-bl ... r-som-jag/
I slutet så berättar dom att han som bekant har köpt på sig mycket skog. Han avråder dock unga för att investera i skog. Skog är ett lotteri av en värre rang än roulette.
40% av alla anmälda avverkningar i Norra Sverige och 10% i Södra Sverige har blivit stoppade pga höga naturvärden. Han har numera 15 heltidsanställda jägmästare som åker runt i Sverige och granskar marken på detaljer som fuktighet och om det finns tretåig hackspett, knärot, bombmurkla och andra rödlistade arter.
Är det så illa i Norra Sverige? Har någon av era avverkningar blivit stoppade? Hur blev det isåfall med ersättning?
Varför är det så mycket högre naturvärden i Norrland jämfört med Södra sverige som ”bara” har 10% stoppade avverkningar?
Skogz skrev:Ja säkert anställts efteråt när han insett hur många gånger han köpt grisen i säcken.
Saken kvarstår ju dock, att som köpare idag köpa på sig en fastighet (särskilt i norr) med mycket slutavverkning innebär nog en hög finansiell risk. Speciellt om man har hål i träden efter hackspettar - då kan man se i stjärnorna efter sina surt förvärvade pengar.
Även om han kanske överdriver med 40% så måste det ju ändå vara en rätt betänklig risk (kanske 5-15%) att det blir informellt stoppat.
jannee skrev:Jag i min enfald trodde att fåglar hade vingar, m. a. o. berörs inte speciellt mycket om det försvinner några träd här eller där.
Tvärtom kan det på sikt gynna fågellivet, man ser fågelbon lite varstans när man gör sina röjningar, fågellivet gynnas av ungskog, finns gott om föda.