Avverkning (slutavverkning)

40% av Akelius avverkningar i norr stoppas

58 inlägg 13500 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

40% av Akelius avverkningar i norr stoppas

Skogz  
#832493 Kom ut en artikel i Dagens Industri där dom har intervjuat Roger Akelius om hur han blivit så rik.

https://www.di.se/nyheter/nestorn-sa-bl ... r-som-jag/

I slutet så berättar dom att han som bekant har köpt på sig mycket skog. Han avråder dock unga för att investera i skog. Skog är ett lotteri av en värre rang än roulette.
40% av alla anmälda avverkningar i Norra Sverige och 10% i Södra Sverige har blivit stoppade pga höga naturvärden. Han har numera 15 heltidsanställda jägmästare som åker runt i Sverige och granskar marken på detaljer som fuktighet och om det finns tretåig hackspett, knärot, bombmurkla och andra rödlistade arter.
Är det så illa i Norra Sverige? Har någon av era avverkningar blivit stoppade? Hur blev det isåfall med ersättning?
Varför är det så mycket högre naturvärden i Norrland jämfört med Södra sverige som ”bara” har 10% stoppade avverkningar?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 40% av Akelius avverkningar i norr stoppas

Vedproducent  
#832494 Det är nog väldigt lite sanning i dom siffrorna. År 2020 så stoppades endast 508 anmälda avverkningar av totalt 66674 st i landet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/extr ... verkningar

Axl  
#832495 Dom är kanske inte formellt stoppade men det blir långbänk med samråd och artskydd och annat trassel. Eller så blir det som med nyckelbiotoperna att skogsstyrelsen säger ok men certifieringen säger stopp.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#832496 Kan det vara så att höga naturvärden är överrepresenterade på fastigheter som sålts de senaste tre åren? Hade varit intressant att veta om de tidigare ägarna har fått avslag på avverkningar och därför valt att sälja. Samvetet kanske låter en sova om nätterna om man vet att man sålt till en miljardär som har råd att gå på en nit. Skulle ju kunna vara så att Akelius (Åkesson läste jag) har mer höga naturvärden än genomsnittet.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Martin Växjö skrev:Kan det vara så att höga naturvärden är överrepresenterade på fastigheter som sålts de senaste tre åren? Hade varit intressant att veta om de tidigare ägarna har fått avslag på avverkningar och därför valt att sälja. Samvetet kanske låter en sova om nätterna om man vet att man sålt till en miljardär som har råd att gå på en nit. Skulle ju kunna vara så att Akelius (Åkesson läste jag) har mer höga naturvärden än genomsnittet.

Har han 15 heltidsanställda jägmästare som åker runt och letar så måste det i så fall betyda att det är just dom fastigheterna som han söker om han ändå får sånna extrema problem.
Så det tror jag inte riktigt på heller.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#832499 Ja om han hade anställt dem innan han köpte fastigheterna. Jag tror de har anställts efteråt. Alltså min vilda gissning

Användarvisningsbild

Skogz  
Martin Växjö skrev:Ja om han hade anställt dem innan han köpte fastigheterna. Jag tror de har anställts efteråt. Alltså min vilda gissning

Ja säkert anställts efteråt när han insett hur många gånger han köpt grisen i säcken.
Saken kvarstår ju dock, att som köpare idag köpa på sig en fastighet (särskilt i norr) med mycket slutavverkning innebär nog en hög finansiell risk. Speciellt om man har hål i träden efter hackspettar - då kan man se i stjärnorna efter sina surt förvärvade pengar.
Även om han kanske överdriver med 40% så måste det ju ändå vara en rätt betänklig risk (kanske 5-15%) att det blir informellt stoppat.

TS
Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#832501 Men intressant är också hur en fråga om skog decimeras till en liten info-ruta. Jag har visserligen inte orkat mig igenom den långa artikeln eller om det var ett reportage, men jag skummade efter skogsdelen. Men det var bara om fastigheter, fonder och räntor tyckte jag. Likadant när han intervjuades i min sanning, då fick hans stora skogsinvesteringar väldigt lite utrymme. Likadant när Björn Ferry var med hos Carina Bergfeldt, då blev han nästan förlöjligad över sitt intresse av den tretåiga hackspetten. Björn ferrys skogsintresse berörde hon inte alls. Gunde Svans skogs och maskinintresse pratas det inte om. Det är ingen som bryr sig vad det verkar :)

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
Skogz skrev:Kom ut en artikel i Dagens Industri där dom har intervjuat Roger Akelius om hur han blivit så rik.

https://www.di.se/nyheter/nestorn-sa-bl ... r-som-jag/

I slutet så berättar dom att han som bekant har köpt på sig mycket skog. Han avråder dock unga för att investera i skog. Skog är ett lotteri av en värre rang än roulette.
40% av alla anmälda avverkningar i Norra Sverige och 10% i Södra Sverige har blivit stoppade pga höga naturvärden. Han har numera 15 heltidsanställda jägmästare som åker runt i Sverige och granskar marken på detaljer som fuktighet och om det finns tretåig hackspett, knärot, bombmurkla och andra rödlistade arter.
Är det så illa i Norra Sverige? Har någon av era avverkningar blivit stoppade? Hur blev det isåfall med ersättning?
Varför är det så mycket högre naturvärden i Norrland jämfört med Södra sverige som ”bara” har 10% stoppade avverkningar?

Hej, det låter väldigt allvarligt, har du någon källa på det påståendet, även om det är i närheten av sanningen vore det intressant att läsa mer om? mvh

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogz skrev:Ja säkert anställts efteråt när han insett hur många gånger han köpt grisen i säcken.
Saken kvarstår ju dock, att som köpare idag köpa på sig en fastighet (särskilt i norr) med mycket slutavverkning innebär nog en hög finansiell risk. Speciellt om man har hål i träden efter hackspettar - då kan man se i stjärnorna efter sina surt förvärvade pengar.
Även om han kanske överdriver med 40% så måste det ju ändå vara en rätt betänklig risk (kanske 5-15%) att det blir informellt stoppat.

Det han köpt i N:a Sverige är K1/K2 och R1/R2 skogar där säljarna mestadels varit ättlingar boendes utanför länsgränsen och där man ärvt gamla släktfastigheter. Jag har själv gått igenom många av prospekten för de fastigheter som lagts ut till försäljning.

Han har definitivt inte köpt grisen i säcken, han vet mycket väl vad han köpt.

Fastigheter med mycket slutavverkningsbar skog överlåts till närstående.

Användarvisningsbild

Badger  
#832522 Med tanke på att han köpt fastigheterna för att göra ekonomiska klipp utan några andra perspektiv så känns det helt ok att han åkt på några svartepetter, känns faktiskt positivt. Mina sympatier ligger med de skogsägare som under lång tid skött sina fastigheter för att gynna biologiskt mångfald sedan förhindras av regelverket att fortsätta med samma brukande som byggt upp de naturvärdena.

Användarvisningsbild

Skogz  
#832525 Enligt Pär Lärkeryd, VD för Norra Skogsägarna så stoppas ca 10% av alla tänkta avverkningar
https://hbwebben.se/billerud-karlsborg- ... ingshotad/
(Står långt ner i artikeln)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... i-jamtland
Senaste stoppet: 34 hektar avverkning stoppas i Krokom för Akelius pga fridlysta fågelarter.
Samt
https://sverigesradio.se/artikel/vill-s ... ka-omraden

TS

Bosse1  
#832535 Finns det någon branch som har så många statliga käppar i hjulen, kommer ni på någon?
Är ju bra att Akelius sätter lampan på detta markrofferi, staten och övrig offentlighet "äger" ENORMA arealer redan.
Skulle ta vilken mupp 🤮 som helst flera livstider att promenera genom dessa ENORMA arealer.

jannee  
#832545 Jag i min enfald trodde att fåglar hade vingar, m. a. o. berörs inte speciellt mycket om det försvinner några träd här eller där.
Tvärtom kan det på sikt gynna fågellivet, man ser fågelbon lite varstans när man gör sina röjningar, fågellivet gynnas av ungskog, finns gott om föda.

Sörlänningen  
jannee skrev:Jag i min enfald trodde att fåglar hade vingar, m. a. o. berörs inte speciellt mycket om det försvinner några träd här eller där.
Tvärtom kan det på sikt gynna fågellivet, man ser fågelbon lite varstans när man gör sina röjningar, fågellivet gynnas av ungskog, finns gott om föda.

Jo, men man kan inte resonera med en religion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).