Avverkning (slutavverkning)

Timmerställning eller ej?

44 inlägg 13055 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timmerställning eller ej?

T18  
Monark1954 skrev:
busholle skrev:Om du står och velar mellan timmerställning och fröträd så bör du tänka ett steg längre på nästa generation skog.
Timmerställning är ett sätt att överhålla tallbestånd och öka värdet på det man sparar. Fröträdställning är en föryngringsåtgärd och enligt min mening ska den bort efter tre vintrar, står fröträden längre än så blir de en belastning för nästkommande generation skog.
Timmerställning är lämpligt där det finns åtminstone 200-250 utvecklingsbara stammar, helst jämnt fördelade. Målet med en timmerställning måste vara att bibehålla en tillräckligt hög krontäckning för att inte stimulera fram självföryngring av tall, kommer det mer än måttlig självföryngring av tall så nyttjar man inte markens kapacitet för tillväxt i huvudstammarna.

Siljansforsmetoden för självföryngring beskrivs i Skogspodden nr 91 där förra försöksledaren Christer Karlsson intervjuas.
Där beskrivs att frömängden maximeras år 4, rådet var att beställa markberedning år 3 och utföra den år 4. Så fröträden bör få stå lite längre.

Angående täthet på timmerställning så påverkar inte små träd tillväxten av stora träd. Beskrivs på många ställen. Blir det lite glesare på något ställe så är det bara gynnsamt för nästa generation skog.

Dessutom så ökar diametertillväxten efter fröträdställning i ungefär 5 år innan den når maxnivå och producerar i högsta möjliga takt.
Detta enligt Stig Hagners studie på fröträd https://pub.epsilon.slu.se/10058/1/medd ... 052_04.pdf

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T18 skrev:
Monark1954 skrev:
busholle skrev:Om du står och velar mellan timmerställning och fröträd så bör du tänka ett steg längre på nästa generation skog.
Timmerställning är ett sätt att överhålla tallbestånd och öka värdet på det man sparar. Fröträdställning är en föryngringsåtgärd och enligt min mening ska den bort efter tre vintrar, står fröträden längre än så blir de en belastning för nästkommande generation skog.
Timmerställning är lämpligt där det finns åtminstone 200-250 utvecklingsbara stammar, helst jämnt fördelade. Målet med en timmerställning måste vara att bibehålla en tillräckligt hög krontäckning för att inte stimulera fram självföryngring av tall, kommer det mer än måttlig självföryngring av tall så nyttjar man inte markens kapacitet för tillväxt i huvudstammarna.

Siljansforsmetoden för självföryngring beskrivs i Skogspodden nr 91 där förra försöksledaren Christer Karlsson intervjuas.
Där beskrivs att frömängden maximeras år 4, rådet var att beställa markberedning år 3 och utföra den år 4. Så fröträden bör få stå lite längre.

Angående täthet på timmerställning så påverkar inte små träd tillväxten av stora träd. Beskrivs på många ställen. Blir det lite glesare på något ställe så är det bara gynnsamt för nästa generation skog.

Dessutom så ökar diametertillväxten efter fröträdställning i ungefär 5 år innan den når maxnivå och producerar i högsta möjliga takt.
Detta enligt Stig Hagners studie på fröträd https://pub.epsilon.slu.se/10058/1/medd ... 052_04.pdf

Det är just detta jag vänder mig emot. Överhållna fröträd skapar ojämna föryngringar och dålig skog i nästa generation.
Vill man ha värdeutveckling på den överhållna skogen så gäller timmerställning och den behöver vara tät nog. Vill man föryngra så gäller fröträdställning och den ska vara lagom ges för säkerställd föryngring men tät nog för säker fröetablering. Fröträdställning avvecklas oftare för sent än för tidigt, värdeutveckling i fröträd är en faktor man ska bortse från eftersom den lockar till åtgärder som negativt drabbar nästa generation skog.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831785 Christer Karlsson brukar vara noga med att fröträden ska avvecklas så fort föryngringen är ordentligt på plats, dvs när plantorna är max 1-2 dm, inte mer. Annars hämmas de för mycket och ojämnt av fröträden och det blir en ojämn ungskog.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831790 Är det något problem om plantorna är några decimeter kortare där fröträden stått? Så länge det finns plantor överallt. Vill hellre att det kommer upp några fler plantor. Så det räcker åt både mig och älgarna.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831796 Två delar i detta:
Den första är att höjdskillnaderna normalt ökar om det är småskaliga skillnader.
Den andra att fröträden hämmar tallplantornas tillväxt mer än vad du vinner på fröträdens tillväxt.

Användarvisningsbild

Chippen  
#831868 Lyssnade faktiskt på intervjun med Christer i skogspodden häromdan.
Lite småroligt när han dissade deras tallsådd under fröträd.
Han verkar besitta en hel del matnyttig kunskap. Häromkring har de flesta väldigt brått att markbereda tillexempel. Inte efter 3 år som han förespråkar.
Jag lutar nog mer och mer åt timmerställning denna gång. Men måste kolla lite noggrannare hur mycket pengar det kan tänkas inbringa. Räcker inte granarna till så är det inte mycket att välja på än att vräka ner alltihop.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831877 Ett annat tips från Christer och det är att använda kikare och se hur blomningen och kottbildningen blir. Man ser ju om det är mycket eller lite blommor och om det är mycket kottar nästa sommar. I så fall markbereder man på hösten.

Skogsola skrev:Är det något problem om plantorna är några decimeter kortare där fröträden stått? Så länge det finns plantor överallt. Vill hellre att det kommer upp några fler plantor. Så det räcker åt både mig och älgarna.

Grejen med tallfrö är att alla inte gror på en gång såvida du inte värmebehandlar dem eller hyggesbränner. Börjar du få groende tallplantor så har du redan en fröbank på plats som inte blir bättre av att fröträden står längre.
Tycker man att fröträden ska stå lite till för att det är dåligt med uppslag under träden så är man redan för sent ute och fröträden skulle varit avvecklade tidigare.

Ytterligare en fördel med att avveckla skärm när plantorna är 1-2dm är man i stort inte behöver bry sig om föryngringen när man lägger körstråken, så länge riset är fördelat så blir skadorna en bråkdel av vad de blir jämfört med att vänta till plantorna är uppåt halvmetern.

#831917 Så är det säkert. Även om fröträden är vackra att titta på och det blir förvånansvärt lite skador att hugga dem även i meterhög föryngring. Fröträd inom trädlängds avstånd till bilväg brukar jag lämna som landskapsvård. Skulle man vilja ha dem så tar man dem utan att köra i beståndet.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#831921 Det här med fröträdens påverkan på föryngringens tillväxt borde väl skilja lite beroende på bonitet? Jag kommer ihåg en sak som @Tåndemåla nämnde en gång och som jag sedan har sett åtskilliga bekräftelser på: att det kan stå (relativt höga) tallar i föryngringen under kronorna på en stor tall om det är T24 eller bättre men är det sämre så blir det brunnar runt träden. Det borde väl ha viss relevans även när man tittar på hur småplantorna påverkas. Med frötall på T24 eller bättre kanske det går att hålla tallarna längre om man så vill för värdetillväxten på tallarna?

#831934 Med tanke på hur svajiga timmerpriserna kan vara så kan värdetillväxten vara 20% på några få år.

Torbjörn Johnsen skrev:Det här med fröträdens påverkan på föryngringens tillväxt borde väl skilja lite beroende på bonitet? Jag kommer ihåg en sak som @Tåndemåla nämnde en gång och som jag sedan har sett åtskilliga bekräftelser på: att det kan stå (relativt höga) tallar i föryngringen under kronorna på en stor tall om det är T24 eller bättre men är det sämre så blir det brunnar runt träden. Det borde väl ha viss relevans även när man tittar på hur småplantorna påverkas. Med frötall på T24 eller bättre kanske det går att hålla tallarna längre om man så vill för värdetillväxten på tallarna?

Kombinerar du ståndortsindex med markfuktighet så kan du möjligen få en funktion av hur stor påverkan fröträden har på föryngringen.
Frötallarna drar både näring och fukt från plantorna så oavsett vilket som tar slut först så riskerar man föryngringen. Jag har tagit över en del skiften i T24-T26 på torr mark med överhållna fröträd och det har gett ojämna föryngringar. Hade markfukten räckt längre så hade det möjligen sett annorlunda ut.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831954 Det finns en gedigen studie av naturlig förynring i tall, gjord av Stig Hagner, publicerad 1962. Den visar hur antalet fröträd påverkar plantantal och planthöjd över tid på olika marktyper, med och utan markberedning.

https://pub.epsilon.slu.se/10058/1/medd ... 052_04.pdfÄ

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#831955 Men den studien avser lokaler från Härnösand och norrut/innåt landet?

Användarvisningsbild

T18  
Torbjörn Johnsen skrev:Men den studien avser lokaler från Härnösand och norrut/innåt landet?

Avser boniteter från 2.5 till 6 ungefär, över det så kör man ju gran ändå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).