Avverkning (slutavverkning)

Ett snyggare kalhygge?

32 inlägg 5425 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

Torbjörn Johnsen  
#829193 Ett bra sätt om man vill få ett kalhygge att se mer ”attraktivt” ut för ögat är att spara en skaplig skärm där det går. Kanske svårt om det är en ren granskog men om det finns tillräckligt med tall och/eller löv så kan det gå. Upplevelsen av hygget blir kanske lite ”mildare” och även jag som i grunden är en ”riktig” skogsmurvel och ingen kalhyggeshatare tycker att det ser trevligt ut.

På många marker går det utmärkt att föryngra under skärm och det kan t o m gå bättre med skärm än utan i många fall. Skärmen kanske håller tillbaka plantutvecklingen något innan den reduceras/avvecklas men å andra sidan kan man få skaplig tillväxt på skärmträden. Sen må ju skärmen avvecklas i tid men då har man ju fått en successiv tillvänjning i att den gamla skogen ersätts med ny.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

isteskog  
johanhj skrev:Jepp, helt klart. Sen undrade jag om man kan undvika att underröja bort alla mindre träd eller om det blir för krångligt att hantera för maskinerna sen?

Ett elände med allt hyggeskrafs om man ska markbereda och plantera.....

alias  
#829204 Får jag välja så sparar jag hellre en del stora träd ute på hygget istället för underväxt (i beståndet som stod här innan avverkningen var tallandelen inte jättehög och sedan har vinden "hjälpt till" att fälla ytterligare några sparade tallar):

1706215983_20221120_125824.jpg

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
johanhj skrev:Det var faktiskt en farhåga jag hade, men mindre lövträd kanske inte kan störa föryngringen så mycket? Jag tänker att man plockar ner dom efter 5-10 år kanske, det kan man ju göra lite som man vill.

Vet inte hur du är tänkt att det ska löna sig.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#829208 Skärmställning är alltid trevligt men som tidigare nämnts så är inte alla bestånd lämpliga för det. Ett annat alternativ om målet är att minska fulheten hus ett kalhygge är att hugga flera mindre ytor istället för en stor. Jag har sett ett område där man har gjort på det viset, ca 4 ha uppdelat på fem mindre områden med ridåer mellan, i just det fallet tror jag att man avverkade främst på grund av barkborrar men resultatet är detsamma. Den stora nackdelen med att göra på det sättet är att det blir mycket vindskador i kanterna på luckorna men rent estetiskt är det långt bättre än ett sammanhängande hygge på fyra hektar.

Att lämna underväxten känns rent spontant som att det skapar mer krångel än vad det är värt, å andra sidan är det kul att se att det finns dem som är villiga att gå mot strömmen och testa egna idéer. Jag önskar dig lycka till med ditt projekt, i alla fall om jag slipper plantera det hygget 🤪

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829240 Att ens krångla med 4 ha?

jannee  
#829272 Enklast och effektivast är ändock att göra helt soprent på kalhygget.
Mer eller mindre allt som man lämnar vid en slutavverkning ställer till problem eller blir inget av med.
Småhobbar med träd utsätts för en solchock, fröträd blåser omkull, många hinner inte göra någon nytta innan de ligger ned.
En kalyta kan se lite ruggig ut, framförallt efter en markberedning, å andra sidan efter ca 10 år börjar den se riktigt vacker ut, när plantorna börjat bli styvt metern den självföryngrade björken 3 meter.

Alvarsson  
#829273 Markbereder du dina marker Jannee?

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#829284 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 fre 07 jun 2024, 06:24, redigerad totalt 1 gång.

Sörlänningen  
johanhj skrev:Det har varit mycket skriverier om hur förskräckliga kalhyggen är. För det mesta gnäller då människor om att det är så hemskt för miljön osv. Men jag tror inte det är det riktiga skälet utan att folk tycker det är fult. Så, jag funderar på hur man skulle kunna göra kalhyggena trevligare. Vanligtvis lämnar man några stolpar i form av tallar som ska stå och fröa. Men hade det istället kunnat gå att inte underröja bort alla småträd och istället behålla dom? Om de står utspridda sedan kommer det kanske kunna bli ganska trevligt? Jag förstår att allt blir krångligare under gallring och slutavverkning men är det görbart? Åtminstone kanske i anslutning till bebyggelse? För en privat markägare kan man ju sedan plocka ner dom när ett nytt bestånd är etablerat. Är jag ute och snurrar eller är det värt ett försök?

Det där med underröjning tycker jag är intressant.
Mina avverkningar görs av Södra och där råder en benhård policy om att allt smått skall bort. Helst genom benhård underröjning innan maskinerna kommer. När vi inte vill underröja (vi har alltid varit skeptiska mot för hård underröjning) vill de inte komma och avverka alls. Det blir för dyrt, säger de.

Intressant nog vet jag att minst ett företag i Götaland har slutat att underröja före avverkning, så uppenbarligen håller inte alla med Södra i denna fråga. (Mitt minne sviker mig och jag är osäkert på vilka det var som slutade med underröjning. Jag uppdaterar här när jag har kollat.)

jannee  
#829289 Jag markbereder, då både på gott men ont.
Lättare att plantera, men får en ohyggligt massa självföryngring, främst då björk men även av barr.
Lämnar fröträd ( tall), men i 9 fall av 10 har de vikt ned sig inom något/några år.
Planterar mest täckrot men även en del plugg, i min ungdom planterade jag endast barrot (små inägor, utskiften och mossodlingarna).
Har även provat plantera täckrot UTAN markberedning, fungerar bra det med, man sparkar bara lite extra med huggarstövlarna 😀

Användarvisningsbild

Bax  
#829296 Min bild av ett "fult" hygge är där det står kvar småträd och stammar och lutar på trekvart, stora rishögar där det spretar ut nån topp eller lång gren, samt en massa undervegetation. I den gallring jag gjorde nu före jul kommer jag till sommaren gå och röja ner de småträd som maskinerna har kört över i sina slag, eller fällt på, som nu står och lutar. Jag lämnade dom vid underröjningen med hopp att de eventuellt skulle klara sig.

Användarvisningsbild

Badger  
#829310 Intressant frågeställning. Som någon redan lyft så instämmer jag i att det beror på förutsättningarna. Har man en exemplariskt jämn granplantering så finns det nog ingenting att bygga vidare på om du inte vill prova Martin Jenzens teori om glesa ut med att hugga 30% av stammarna. Det är kanske enklast att helt enkelt inte avverka ytan som syns mest först och avverka den remsan när föryngringen på hygget bakom kommit upp lite i höjd.

Just nu avverkar jag en yta där jag hugger fram frötallar i den halvan där det finns tall och i den andra halvan tänker jag hugga luckor och sedan återkomma om några år komma tillbaka och avverka det mellan luckorna när föryngringen kommit igång. Men jag gör det inte primärt av estetiska skäl utan för att erfarenheten på min fastighet är att föryngring med plantering oftast går snett och att självföryngring kostar mindre och ger bättre resultat i synnerhet om det fortsätter som nu med bra virkespris för björkved som man kan plocka ut istället för gallring.

Tralsmo  
#829329 En snyggare slutavverkning finns inte enligt min mening.

Om de är ett halvt hektar eller fyra spelar ingen roll.
Estetiskt fult är de ändå.
En ögonfröjd är ju fina tallbestånd.

Rena björk bestånd som är produktions inriktade gillar ja inte alls. Då är en fin granplantering snyggare.
Naturligt vis vill ja ju inte ha gran inpå husen där ja bor.
Där vill ja helst ha betesmark för djur å hagmark me ek björk å eventuell tall som naturvärdesträd.
Å naturligtvis alla andra lövträd som växer glest.

Riktigt stora hyggen, 5 10 hektar lyser ju rätt ordentligt i ögonen.
Ibland är bestånden och tidigare skötsel sådan att de får bli stora hyggen men överlag undviker ja de.

De största hygge ja gjort ( förutom Gudrun.( Som inte va ja)) har varit 9 hektar.
Alldeles för stort egentligen men vad göra när pengar ska in å föregående skötsel är gjord så de blir enda alternativet.

Hygge för mig är kortvariga å de estetiska dom få åren dom varar får man leva me.
Sköter man dom rätt så blir dom rätt snart vackra.
Tiden går fort.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
bengt.a skrev:Att ens krångla med 4 ha?

I just det fallet tror jag som sagt att man högg främst på grund av angrepp av granbarkborre. Dessutom så är det manuellt avverkat av lokala skogsbruksgymnasiet på kommunens mark intill ett rekreationsområde, så det finns nog mer än en anledning att det blev lite special i det fallet.

I övrigt så är fyra ha en hyfsat stor avverkning i den här delen av landet, inte direkt ovanligt och det finns även en del hyggen uppåt 10 ha men majoriteten av avverkningarna här skulle jag uppskatta är på 4-5 ha eller mindre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).