Fendt04 skrev:Många mäter väl även groten på terminal vilket gör att flisen hinner packa sig på vägen till terminalen från skogen:/
Någon påstod att man började med luftfjädring på flisekipage för att minska packningen.
- Richard Feynman
Fendt04 skrev:Många mäter väl även groten på terminal vilket gör att flisen hinner packa sig på vägen till terminalen från skogen:/
Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.
bengt.a skrev:Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Det ska ju finnas träd längs en bäck
Rossignol skrev:bengt.a skrev:Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
"ska finnas"? Finns det lagar kring det?
Lantbrukare vill inte ha höga träd som skuggar grödan i all fall.
Det ringde någon miljökonsult som företrädde Länsstyrelsen och ville att jag skulle åta mig att avsätta några meter på var sida bäcken där växtligheten skulle hålla en viss höjd. Jag tror det skulle vara ca 2-3 meter högt. För det skulle jag få ca 1 000 kr om året. Det känns som att alla som kontaktar mig för att jag äger en kordbruksfastighet förutsätter att jag är dum i huvudet. Har ni andra samma erfarenhet?
bengt.a skrev:Rossignol skrev:bengt.a skrev:Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
"ska finnas"? Finns det lagar kring det?
Lantbrukare vill inte ha höga träd som skuggar grödan i all fall.
Det ringde någon miljökonsult som företrädde Länsstyrelsen och ville att jag skulle åta mig att avsätta några meter på var sida bäcken där växtligheten skulle hålla en viss höjd. Jag tror det skulle vara ca 2-3 meter högt. För det skulle jag få ca 1 000 kr om året. Det känns som att alla som kontaktar mig för att jag äger en kordbruksfastighet förutsätter att jag är dum i huvudet. Har ni andra samma erfarenhet?
Läs på om vad som gäller istället för att vara dryg. Viktigt för det som lever i vatten att det finns skugga m.m. Är det så illa så lägg ner ditt torparbruk.
jannee skrev:Dike, bäck eller å, det finns massor av definitioner gällande vattendrag.
Eftersom vattendrag ser olika ut sköts dessa också på inte så lite olika vis.
En å, självklart låter man det finnas träd runt denna om möjlighet finns, dike eller bäck som sommartid torkar ut försöker man hålla rent från växtlighet.
Egentligen bra med träd runt ett vattendrag, dessa förhindrar att vattendraget gror igen.
Skuggeffekten på åkrar runt omkring är av mindre betydelse, däremot kan aspröttter ställa till det när man djupbearbetar jorden.