Avverkning (slutavverkning)

Stillestånd på grund av kyla?

23 inlägg 8248 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stillestånd på grund av kyla?

Torbjörn Johnsen  
#825122 Vilka temperaturgränser finns det för avverkning med skördare och skogsmaskiner generellt? Det borde ju vara en del maskinlag i norra Sverige som står stilla nu med tanke på den bitande kylan? Vad sätter ni för egna temperaturgränser för skogsjobb med era maskiner?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Stillestånd på grund av kyla?

Vedproducent  
#825126 Jag leker ju bara med mina maskiner i egen skog men går det under 20 minus så tänker jag stanna inne och mysa vid kaminen i stället. Vill inte köra sönder grejorna då det knappast kan handla om mer än enstaka dagar i den geografin jag finns.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825128 Med ålderns rätt, bortskämd med Greta-vintrar och pension så slår jag igen redan vid -15. Har kört i -30 och mer men med facit i hand så var det inte så smart.

Användarvisningsbild

svampbob  
#825131 Här har tempen inte kommit sig över -30 på tre dygn nu. Jag startar inget annat än bilen och det med tvekan. Vad jag vet så står alla avverkningslag nu. En del timmerbilar går.

Jag var ute med skotaren och motorsågen på måndag eftermiddag och högg torrgran och då var det ned mot ca -25 och det var inte så skoj.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825138 Stålet blir sprött

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#825139 Jag slår stopp på mina grejer vid -25.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#825164 15 grader.. är rädd om grejjerna:)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825176 Jag tyckte det var kallt idag vid -9.. är rädd om mina fingrar 🙂

Användarvisningsbild

machonisti  
#825189 Onödiga risker!
Man skaffar grejerna en massa mikrosprickor som växer till sig så framåt våren får man lön för mödan.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#825196 I mitt gamla jobb var jag chef för ett par mätingenjörer som var, och fortfarande är, ute i vilket väder som helst. Jag hade sagt åt dem att stanna på kontoret när det var "svinkallt". En dag kom de in och klagade på att displayen på instrumentet hade frusit ihop då det blev kallare än -32. Jag svarade att då är instrumentet klokare än vad ni är.

Användarvisningsbild

svampbob  
Rättselarn skrev:I mitt gamla jobb var jag chef för ett par mätingenjörer som var, och fortfarande är, ute i vilket väder som helst. Jag hade sagt åt dem att stanna på kontoret när det var "svinkallt". En dag kom de in och klagade på att displayen på instrumentet hade frusit ihop då det blev kallare än -32. Jag svarade att då är instrumentet klokare än vad ni är.

Problemet med att vara ute och mäta var fötterna. Jag brukade försöka hitta granris att stå på och sedan gällde det så klart att stativet inte var varmt.

Vilket slit och kånkande det kunde vara när det var kallt för då behövdes ju det stora blybatteriet för att driva stationen.

Idag slog Umeå flygplats köldrekordet för januari med en grad.

Användarvisningsbild

Elis76  
svampbob skrev:Idag slog Umeå flygplats köldrekordet för januari med en grad.

Du menar detta rekord?

https://sverigesradio.se/artikel/koldrekord-i-umea-lagsta-temperaturen-pa-46-ar

Umeå energi har även fått dra igång sina reserv-värmeverk på grund av de låga temperaturerna.

https://sverigesradio.se/artikel/har-branns-1600-liter-diesel-i-timmen-hjalper-fjarrvarmen

Användarvisningsbild

Skogsfrost  
#825277 Där jag kör startar man inte upp maskinerna om det är under -25.

Användarvisningsbild

Elis76  
#825286 @Slurfi

Vet Du hur Kaunis Iron gör i denna kyla, har de pausat verksamheten i dagbrottet?

Användarvisningsbild

svampbob  
Elis76 skrev:@Slurfi

Vet Du hur Kaunis Iron gör i denna kyla, har de pausat verksamheten i dagbrottet?

Var som inte ute och varnde för det idag?

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).