sön 19 nov 2023, 15:48#818976
Det är inte billigt att ha en skogsbilväg i bra skick. Ta kontakt med vägsamfälligheten och diskutera med dem på förhand vad som kommer att gälla om Du använder vägen. Skriv sedan in i kontraktet med virkesköparen om det är vederbörande som skall ta alla kostnader för att använda skogsbilvägen.
Vad gäller Din rågranne behöver Du kontakta vederbörande och göra upp på förhand. Bäst är ett skriftligt avtal om vad Ni kommer överens om.
Tänk på att en rättsprocess kan bli dyrköpt.
Själv skulle jag inte tveka att gå till domstol om det skulle vara någon som använder mina vägar/marker utan att ha vidtalat mig på förhand.
Ett tips är att Du borde gå med i vägsamfälligheten för framtiden samt att hålla Dig väl med Dina rågrannar. Säger rågrannen nej till skotning över dennes mark så behöver Du hitta en annan lösning alternativt gå till domstol för att få saken prövad.
Tänk på att Du även behöver ett avlägg där skotaren lossar och där virkesbilarna hämtar upp. Behöver Du hugga upp ett avlägg på annans mark, behöver Du markägarens tillstånd samt att Du behöver ersätta denne.
Usus magister est optimus