Avverkning (slutavverkning)

Kostnader i det storskaliga skogsbruket

3 inlägg 1353 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kostnader i det storskaliga skogsbruket

Elis76  
#818259 Här finns lite statistik från Skogsstyrelsen över avverkningskostnader 2022.

https://www.skogsstyrelsen.se/statistik/statistik-efter-amne/kostnader-i-det-storskaliga-skogsbruket/

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kostnader i det storskaliga skogsbruket

Torbjörn Johnsen  
#818284 Det finns en tråd här om motsvarande uppgifter från 2021 (Virkespriset hänger inte med, skogsbruksindex sjunker) där uppgifterna beskrivs av SkogForsk som räknar om till Skogsbruksindex. Motsvarande siffror presenterades av SkogForsk för 2022 och de siffrorna visar att trots ökade virkespriser så finns fortsatt risk för sjunkande Skogsbruksindex. Indexet räddas av att volymen skogsvårdsåtgärder har minskats (främst p g a arbetskraftsbrist).

Jag tror inte att vi har skrivit om detta för 2022 ännu men det finns att läsa på SkogForsks site:
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2022/

Här kan man se att kostnadsutvecklingen inom avverkning följer övrig kostnadsutveckling inom produktion (Producentprisindex) men att virkesintäkterna inte klarar av att nå upp till den nivån. Anledningen till att Skogsbrukindex inte går ner 2022 är som sagt en ninskad volym skogsvårdsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Kostnader i det storskaliga skogsbruket

Torbjörn Johnsen  
#818285 Det är positivt att avverkningsentreprenörerna verkar få kompensation för kostnadsökningarna och att deras verksamhet följer producentprisindex. Det som krävs är att virkespriserna ökar tillräckligt mycket så att det även blir pengar kvar till skogsägarna. Det är lömskt att som idag prata om "rekordpriser" för rundvirke om man inte sätter det i reala termer. Alltså med hänsyn till inflation och prisförändringar.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).