Avverkning (slutavverkning)

Hur skall man tänka kring gammal skog?

39 inlägg 9507 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Tralsmo  
#816451 Angående Sveaskog så tror ja inte dom ä så korkade så dom fortsätter i samma hjulspår.
Då skuter dom sig i bägge fötterna å i huvet me på lite sikt.

När de gäller resten så titta i skogsvårdslagen å gallra tallen ner till va som ä lagligt.
Markbered sen strax innan kottsläpp.

Ja vill minnas att de är 140år som är kritisk gräns på gammal tall. Kan ha fel.
Hur som helst så är dom här hemma inventerarna inte å leka me.
Dom borde ta itu med gängkriminaliteten istället.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

r93  
hfab skrev:
r93 skrev:”Pågående bruk” ?

Detta har jag aldrig hört talas om, jag har ett område där ingen annan åtgärd har gjorts sedan åttiotalet, än att plocka vindfälle och barkborrar.

Har aldrig hört talas om att produktionsskog tas bort bara för att ingen åtgärd har gjorts på lång tid.

Tyvärr ett allt vanligare argumenten för att stoppa skogsbruk i norr. Särskilt upp mot fjälltrakterna.
Finns inget pågående skogsbruk så är det "kontinuitetsskog" 🤮

Ok, jag bor ju i söder kan vara därför jag aldrig hört det, vi bor ju i ett långt land.

Har ganska tråkigt hemma nu så jag la mig och scrollade igenom skydda skogens fb, och det är mycket fokus på ålder, även tidigare gallrad skog blir tydligen en ”naturskog” när den blir gammal, själv kommer jag inte låta något skifte gå över 100 år framöver, likaså får man städa noggrant innan ev avverkning.

Annars är det ju ganska intressant att läsa, hyggesfritt går tydligen utmärkt, men att föryngra tall på detta vis har ändå ingen svar på?

r93  
#816454 För övrigt så vet man ju inte vart opinionen är på väg, men något säger mig att medelsvensson inte kommer oroa sig så mycket över skogarna framöver, utan det kommer vara inflation, räntor, elpris, krig & elände, Greta med organisation har ju dessutom skjutit sig i bägge fötterna nu, så hon kommer heller inte vara på teven längre.

Tralsmo  
Tralsmo skrev:Angående Sveaskog så tror ja inte dom ä så korkade så dom fortsätter i samma hjulspår.
Då skuter dom sig i bägge fötterna å i huvet me på lite sikt.

När de gäller resten så titta i skogsvårdslagen å gallra tallen ner till va som ä lagligt.
Markbered sen strax innan kottsläpp.

Ja vill minnas att de är 140år som är kritisk gräns på gammal tall. Kan ha fel.
Hur som helst så är dom här hemma inventerarna inte å leka me.
Dom borde ta itu med gängkriminaliteten istället.

Edit:
De här hamnade ju i fel tråd.
Skulle varit i Virkespriser 2023.
Går de å fixa?
Edit igen:
De platsar nog i bägge trådarna.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Nej ingenting händer så länge du inte avverkningsanmäler. Men den dagen kan någon tomte få för sig att det är "kontuniutetsskog" och då kan fan bryta lös om du har otur. Har du tur så händer inget.

Bra beskrivning.

TS

Sörlänningen  
r93 skrev:
hfab skrev:
r93 skrev:”Pågående bruk” ?

Detta har jag aldrig hört talas om, jag har ett område där ingen annan åtgärd har gjorts sedan åttiotalet, än att plocka vindfälle och barkborrar.

Har aldrig hört talas om att produktionsskog tas bort bara för att ingen åtgärd har gjorts på lång tid.

Tyvärr ett allt vanligare argumenten för att stoppa skogsbruk i norr. Särskilt upp mot fjälltrakterna.
Finns inget pågående skogsbruk så är det "kontinuitetsskog" 🤮

Ok, jag bor ju i söder kan vara därför jag aldrig hört det, vi bor ju i ett långt land.

Har ganska tråkigt hemma nu så jag la mig och scrollade igenom skydda skogens fb, och det är mycket fokus på ålder, även tidigare gallrad skog blir tydligen en ”naturskog” när den blir gammal, själv kommer jag inte låta något skifte gå över 100 år framöver, likaså får man städa noggrant innan ev avverkning.

Annars är det ju ganska intressant att läsa, hyggesfritt går tydligen utmärkt, men att föryngra tall på detta vis har ändå ingen svar på?

Att föryngra tall under så kallad överhållen skärm (överhållen = delar av skärmen kvar i minst 20 år) accepteras kontinuitet. Gillar tallskärm, men helst inte så gammal.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816476 Man kan börja hugga i en kant och långsamt flytta hyggeskanten allteftersom föryngringen kommer. Så länge man inte har över 0,5 ha sammanhängande oföryngrad mark så går man under radarn.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Man kan börja hugga i en kant och långsamt flytta hyggeskanten allteftersom föryngringen kommer. Så länge man inte har över 0,5 ha sammanhängande oföryngrad mark så går man under radarn.

Jo. Oklart för mig dock hur praxis ser ut kring detta. Vi hade tänkt att göra så på ett annat område, men Södra blev osäkra och ville inte. Dål ät jag bli.

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
#816516 Att ha mycket gammal skog sparad är naturligtvis en stor tillgång på sin fastighet men som tiderna har utvecklats har det också blivit en stor risk.Till stor del beror det på var man bor och om det finns många engagerade inventerare i närheten som lägger all sin fritid på att leta upp skyddsvärda skogar och då i synnerhet i samband med avverkningsanmälan.
De skogar du beskriver ,granskog över 80 år och tallskog över 120 är i området jag bor i det närmaste 100 % säkert att det inventeras av den ideella naturvården och att man med största säkerhet finner knärot som finns nästan överallt i äldre skog.
Med mindre fynd kan avverkningen få genomföras med utökad hänsyn, med stora fynd är det utdraget och knepigt och ibland tar det helt stopp i myndigheternas och domstolarnas kvarnar.
Tallskogen skulle jag hugga igenom och sänka till under 200 m3sk genom att friställa lämpliga fröträd och hugga bort allt skadat, kvistigt, undertryckt,det mesta av lövträden och all gran.
Däremot bör man lämna det som i framtid skall bli hänsynsträd och då på lämpliga ställen.
Granskogen är svårare att hantera, att sänka förrådet för mycket innebär nästan alltid barkborre och vindfällen.
Hugger man allt liggande ,undertryckt,toppbrutet, lövträd får man bort karaktären av orörd kontinuitetsskog men risken för artfynd är fortfarande uppenbar.
Man kan börja ta 0,49 ha hyggen ,i etapper eller kantzonsflyttning om en trädlängd men det ger högre avverkningskostnader och inget som virkesköparna uppskattar.
Att vänta med att göra något till ett planerat eller oplanerat generationsskifte är för mig alldeles för riskfyllt då det inte ser lättare ut framöver..
Lanseringen av skogsmonitor.se är ett bra exempel på hur man flyttar fram positionerna från naturvården.
Där är det möjligt skyddsvärda lätt att finna 😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev: Greta med organisation har ju dessutom skjutit sig i bägge fötterna nu, så hon kommer heller inte vara på teven längre.

Sic transit gloria mundi 🤓

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816518 Jag har ganska mycket 100-årig skog (Södra Västergötland). Tallar växer på mosse och sägs vara T17. Har börjat "gallra" med underväxtröjning så att det skall se så likåldrigt och välskött ut som möjligt.

Har även 50/50 gran o tall på bättre bördighet (G26) som är 100 år, och den skogen finns med på skogsmonitor.se... Är redan avverkningsanmäld, men har inte kommit till skott än. Man borde vara på sin vakt där ja...

r93  
Mangan skrev:
r93 skrev: Greta med organisation har ju dessutom skjutit sig i bägge fötterna nu, så hon kommer heller inte vara på teven längre.

Sic transit gloria mundi 🤓

Det här fick jag googla, har aldrig hört det förut, inte på latin i alla fall.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816612 Allt jag har som är äldre än 70 år är med på skogsmonitors karta. Det stämmer med hur de verkar resonera. I deras värld började hyggesbruket på 50 -talet och allt som är äldre är kontinuitetsskog. Än så länge är de en sekt men de är duktiga att infiltrera.

maltex  
#816615 Ja enligt dom gör det inget att en skog varit kalhuggen (uppfyllt både paragraf 5 och 10 i skogsvårdslagen) ,men har den varit ett kalhygge så blir det rena katastrofen. Efter 70år borde skillnaden vara marginell för dom flesta lite beroende på skogsskötsel strategi.

Användarvisningsbild

Skogz  
#816653 Bör man vara orolig om all ens skog är markerad på skogsmonitor?

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).