mån 30 okt 2023, 10:27#816516
Att ha mycket gammal skog sparad är naturligtvis en stor tillgång på sin fastighet men som tiderna har utvecklats har det också blivit en stor risk.Till stor del beror det på var man bor och om det finns många engagerade inventerare i närheten som lägger all sin fritid på att leta upp skyddsvärda skogar och då i synnerhet i samband med avverkningsanmälan.
De skogar du beskriver ,granskog över 80 år och tallskog över 120 är i området jag bor i det närmaste 100 % säkert att det inventeras av den ideella naturvården och att man med största säkerhet finner knärot som finns nästan överallt i äldre skog.
Med mindre fynd kan avverkningen få genomföras med utökad hänsyn, med stora fynd är det utdraget och knepigt och ibland tar det helt stopp i myndigheternas och domstolarnas kvarnar.
Tallskogen skulle jag hugga igenom och sänka till under 200 m3sk genom att friställa lämpliga fröträd och hugga bort allt skadat, kvistigt, undertryckt,det mesta av lövträden och all gran.
Däremot bör man lämna det som i framtid skall bli hänsynsträd och då på lämpliga ställen.
Granskogen är svårare att hantera, att sänka förrådet för mycket innebär nästan alltid barkborre och vindfällen.
Hugger man allt liggande ,undertryckt,toppbrutet, lövträd får man bort karaktären av orörd kontinuitetsskog men risken för artfynd är fortfarande uppenbar.
Man kan börja ta 0,49 ha hyggen ,i etapper eller kantzonsflyttning om en trädlängd men det ger högre avverkningskostnader och inget som virkesköparna uppskattar.
Att vänta med att göra något till ett planerat eller oplanerat generationsskifte är för mig alldeles för riskfyllt då det inte ser lättare ut framöver..
Lanseringen av skogsmonitor.se är ett bra exempel på hur man flyttar fram positionerna från naturvården.
Där är det möjligt skyddsvärda lätt att finna 😉