Avverkning (slutavverkning)

Tumregel för att beräkna timmer vs massaved vid slutavv

8 inlägg 2870 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tumregel för att beräkna timmer vs massaved vid slutavv

edlundp  
#813366 Hej,

Nu kommer det en fråga som jag redan nu vet att ingen kan svara på utan att göra massa antaganden.

Jag har en slutavverkning på gång och vid jämförelse av anbuden så skulle jag behöva göra en grov uppskattning på mängden timmer kontra massaved / brännved.

Jag skulle behöva er hjälp med det så jag delar lite info om skogen (i grova drag)

100-140 år gammal skog
90% gran
10% tall
Med diameter 29cm
Med höjd 19meter

Sen så finns det såklart andra faktorer såsom röta, barkborre etc som jag inte har info om så vi utgår ifrån att det inte är några skador på skogen.
G22-G25 marker i södra norrland.

Någon annan vital info jag har missat?

Som sagt, kvoten timmer/massa/brännved ska användas för att jämföra anbud där timmret är generellt för alla diametrar/klasser/längder

Mvh

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Tumregel för att beräkna timmer vs massaved vid slutavv

rokon  
#813370 Ifall köparen bestämmer vad som blir sågtimmer respektive massaved utifrån deras avtal med köpande sågverk och massabruk så kommer ditt virke att apteras på det viset, alltså du har ingen aning om hur det kommer att bli i så fall.

Användarvisningsbild

edlundp  
#813371 Hej,
Det kommer han såklart göra men utgå ifrån att virkesköparen också vill ha max betalt i sin affär. Kanske glömde det antagandet..

Mvh

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813382 Lite lurigt att sälja så. Särskilt med dagens vedbrist. Är det ett bruk som köper så räkna med att massaandelen blir hög.

Användarvisningsbild

edlundp  
#813383 Hej,
Glömde att förtydliga.
Jag kommer att gå mot att sälja med pris netto över alla sortiment men behöver ha en mer ”vetenskaplig” tumregel för timmer/massa-kvoten baserat på informationen i inlägget ovan.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813445 Högst netto gäller

Användarvisningsbild

edlundp  
#813451 Hej,

Förstår att det är en komplex fråga jag ställer men svara gärna på den eller diskutera den frågan. Allmänna tankar om vad som gäller vid affär är inte vad jag eftersöker och kan gärna diskuteras i andra trådar.

Mvh

TS

Reymond  
#813457 Beror ju på hur långt ner i dimension timmer tas ut. Om det är ner till tex 12 cm under bark så räkna med ca 20-25 % massaved.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).