Avverkning (slutavverkning)

Klippning av vägkanter

5 inlägg 2458 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippning av vägkanter

joran  
#811956 Vi är tre delägare av en skogsbilväg.
Jag har mitt skifte i mitten. Har i höst röjt en ungskog mot vägen, och passade på att även röja min del av vägen. Har sparat lite småplantor och ris i slänten och ytterst på vägkanten till älgen. Tycker maskinklippen röjer lite väl hårt, den tar ju allt.
Nu ska hela vägen klippas och det blev prat om hur det ska betalas.
Jag tänkte först att jag har ju röjt min del(700 meter) så kostnaden får gå till övriga två delägare, men det var tydligen inte ok.
Vad tycker ni, hur ska kostnaden fördelas?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Klippning av vägkanter

Skogsjacke  
#811957 Jag delar din uppfattning har du röjt din del mot vägen , får dom andra stå för resterande buskröjning .

Användarvisningsbild

Sjögården  
#811958 Ja det beror väl lite på
1.Hur ni gjort förut.
2. Vad ni beslutat om ang. vägens skötsel.
3.Om du röjt tillräckligt brett enligt ev lantmäteriförättning eller avtal.
Finns en förrättning kan du ha högre andelstal än du har vägsträcka i meter.
Finns inga beslut eller förrättningar gjorda och du har röjt enligt regelverket slipper du nog betala.
Men det är nog bra att bestämma i förväg nästa gång,att äga en väg ihop med sina grannar kan leda till onödiga missförstånd ibland.
Och då blir det bara krångel i fortsättningen..

Användarvisningsbild

Hodal  
#811972 I första hand måste man gå till eventuella avtal om hur vägen ska skötas. Finns inte det, blir det svårare. Du skriver att du tycker att maskinen tar för hårt, men det är den som är branschstandard, så du måste nog ha grannarna med dig om det ska vara ok med din röjning.

Det enklaste är förstås att du biter i det sura äpplet och tar din del av kostnaden och accepterar att du röjt diket förgäves. Poängen med det är att du slipper bråka med rågrannarna. Det kan också ha ett värde.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811986 Spara aldrig i vägkant, den ska hållas ren för vägens bästa. Fd slåttergubbe

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar