Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälningarna ökar i norr och söder

4 inlägg 1098 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsanmälningarna ökar i norr och söder

Torbjörn Johnsen  
#811672 Skogsstyrelsen har publicerat uppgifterna om anmälda avverkningar under augusti 2023. Uppgifterna avser hur stor areal som anmälts för föryngringsavverkning men är alltså inte samma sak som hur stor areal som i verkligheten kommer att avverkas.

Siffrorna för augusti visar att anmäld areal har ökat rejält jämfört med 2022, med 20% större anmäld areal. Tittar man på avverkningsanmälningarna hittils under 2023 så ligger anmäld areal 19% högre än vid samma tid i fjol. Jämfört med 2021 är den dock 4% lägre. Jämfört med genomsnittet för de senaste fem åren är det 2% större areal anmäld 2023 än femårssnittet för januari-augusti.

1694596887_figur-2-ackumulerad-area.jpeg


Stormhuggningar i Västerbotten?
Tittar man lite noggrannare på siffrorna så ser man stora regionala skillnader. Norra Norrland sticker ut med en väldigt kraftig ökning och det verkar i år inte handla så mycket om fjällnära skog. I augusti ökade anmäld areal i norra Norrland med 81% (3 909 ha) och det kan ju vara en rimlig gissning att det är de stora stormfällningarna i Västerbotten som syns här? Hittills i år så står norra Norrland för 55% av den ökade anmälda avverkningsarealen.

Stort avverkningsintresse i Götaland
En annan region som sticker ut när det gäller ökade avverkningsanmälningar är Götaland. Här har anmäld areal hittills i år ökat med 31% jämfört med 2023 och i augusti var ökningen hela 51% jämfört med i fjol. Här är det knappast stormfällningarna som driver på avverkningsanmälningarna utan kanske snarare den heta virkesmarknaden. Skogsindustrin i Götaland har knappt med råvara, både i lager och på rot, och har därför varit mycket aktiva med premier och prishöjningar.

I Svealand har anmäld avverkningsareal minskat i år jämfört med i fjol (-3%) och i södra Norrland har den ökat något (+7%)

Avverkningskapaciteten begränsar
Ur ett skogsägarperspektiv är det dock viktigt att nu inte flöda marknaden med för mycket virke för då kommer timmerpriset snabbt att sjunka. Dock ska man ha i minnet att anmälda avverkningar inte är detsamma som att alla avverkningar utförs. En begränsande faktor för virkesflödet är den befintliga avverkningskapaciteten. Det är svårt för skogsindustrin att snabbt öka avverkningsvolymerna. Speciellt som massaveden har fått ett pris som gör gallringar intressanta. En skogsmaskingrupp som sätts i gallring istället för slutavverkning producerar avsevärt förre kubik under en månad.

Läs Skogsstyrelsens rapport om avverkningsanmälningar i august här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna ökar i norr och söder

alias  
#811678 Själv avverkningsanmälde jag 7,4 % av min skogsmarksareal efter den torra början på sommaren.

Av dessa är det endast 1,2 % som jag överväger att avverka under ordnade former, resten var mer för att slippa krångla med dispens från sexveckorsregeln - om man skulle drabbas av allvarliga barkborreangrepp.

Funderar även på att hyggesanmäla ytterligare 6,8 % av arealen som är mer talldominerad (dimensions- & åldersmässigt mogen och dessutom bitvis gles och med pågående markförvildning), men där tvekar jag mest p.g.a. att jag funderar över hur jag ska få upp ny skog då där redan växer bräken. Innan man avverkar så bör man ha en plan för hur den nya skogen ska anläggas!

Vad jag vill ha sagt är att det som påverkar vad som avverkningsanmäls, och i så fall när, är nog ofta en samverkan av flera faktorer.

Bara mina fem ören...

Edit: stavning

MVH
Alias
Senast redigerad av alias ons 13 sep 2023, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna ökar i norr och söder

jannee  
#811679 Jag själv, men även bekanta i mitt närområde gjorde i våras stora avverkningsanmälningar för i fall att vi skulle få en 2018 sommar = många barkborreangrepp.
Hur mycket som sedan avverkas av den anmälda skogen återstår att se.
Troligtvis kommer virkespriserna att hålla sig inom gynnsam nivå, varför då avverka i förtid, så resonerar jag i alla fall och troligtvis många med mig.
Vi är många med mig som fått avverka skog i förtid vilket gör att virkesförrådet hamnat i relativt ogynnsam situation.
Själv ska jag försöka satsa energi på gallringar, gynnsamt prisläge men även ett stort behov.
För övrigt är det klimatet som troligtvis kommer att avgöra hur stora avverkningarna blir av det anmälda.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna ökar i norr och söder

Sjögården  
#811681
alias skrev:Själv avverkningsanmälde jag 7,4 % av min skogsmarksareal efter den torra början på sommaren.

Av dessa är det endast 1,2 % som jag överväger att avverka under ordnade former, resten var mer för att slippa krångla med dispens från sexveckorsregeln - om man skulle drabbas av allvarliga barkborreangrepp.

Funderar även på att hyggesanmäla ytterligare 6,8 % av arealen som är mer talldominerad (dimensions- & åldersmässigt mogen och dessutom bitvis gles och med pågående markförvildning), men där tvekar jag mest p.g.a. att jag funderar över hur jag ska få upp ny skog då där redan växer bräken. Innan man avverkar så bör man ha en plan för hur den nya skogen ska anläggas!

Vad jag vill ha sagt är att det som påverkar vad som avverkningsanmäls, och i så fall när, är nog ofta en samverkan av flera faktorer.

Bara mina fem ören...

Edit: stavning

MVH
Alias

Och här försöker så många som möjligt anmäla på dispensregeln för barkborre så skördaren hinner före min granne knärotsinventeraren..
Det är skillnad det😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).