I vintras passerade jag förbi en välta några 100m längre bort efter byvägen, sa till sambon att det var superfint 120+ timmer där och väldigt lite massa. Sambon nämnde då att hon sett en skogsmaskin uppe på berget dagen innan.
Nyfiken som man är så gick jag upp på berget i nattmörkret för att se vilket grannskifte som avverkat. Då jag passerade gränsmarkeringen för hörnet på mitt eget skifte tappade jag hakan, det var ca: 1,5ha på mitt skifte var avverkat och inget annat 😮
Jag kunde inte förstå vad som hänt.. hem å rotade bland pappren och hittade att jag 2018 tagit in anbud från de skogsbolagen som är verksamma här i området.. men alla hade svarskuvertet kvar och samtliga var osignerade. Snacka om att jag höll på att få en hjärnblödning, mindes inte att jag skrivit på något alls heller. Då detta var en söndag så fick jag vänta tills måndagen innan jag kunde ringa bolaget som hade bandat området.
Det visade sig att jag lämnat över en signerad kopia när uppköparen varit förbi i ett annat ärende och jag hade helt förträngt det.
Det var även inskrivet att avverkningen önskades utföras vintern 2018-2019.. det är alltså nu 2023 och tiden på kontraktet skulle gått ut under sommaren.
Det mindre lustiga är att jag absolut inte skulle avverkat det idag, att de inte ens kommunicerat att de skulle banda/bandat området. Dessutom lämnade dom på både gott och ont 1ha angränsande, som den som bandat bedömt som för brant trots att det är lika eller mindre brant än det område de avverkat.... 2km skotarväg som enligt föraren bitvis närapå ger bruna kalsonger, vilket jag kan förstå då jag knappt tar mig upp med snöskoter.
Så kan det gå till då man glömmer bort en slutavverkning helt!! 😤
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Zetor 4718,5718,8011 och 8441. Ilsbo 1900 m utskjut på 9tons vagn +hemmabyggd vagn med starkran.