Avverkning (slutavverkning)

Vem är ansvarig för LSÅ?

11 inlägg 4130 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem är ansvarig för LSÅ?

Tuve  
#805264 Var ute i skogen på en grannmark och såg att den var snitslad för slutavverkning. Jag blev lite fundersam över det hela då jag vet att skogen på en del av avdelningen är ca 40 år. Granskog med medeldiameter på ca 25 cm, ca 225 m3/ha, medelhöjd ca 20 meter och finns i södra Götaland. Inga skador av barkborre i beståndet. Började fundera på vems ansvaret är när det gäller LSÅ. I detta fallet vet jag att markägaren helt blint litar på inköparen och denne bestämmer helt vad som skall göras på fastigheten. Är det markägarens ansvar, inköparen eller är det Skogsstyrelsen som skall ha koll och inte godkänna avverkningsanmälan? Vilka rättsliga följder kan tänkas för den ansvarige?
Det man kan konstatera oavsett detta är att bolagen är väldigt sugna på virke när man går på ett sånt bestånd. Har svårt att fatta hur en sk. skogsägarförening kan ge denna typ av råd till sina anslutna. 🤑 🌲 🌲 🌲 🌲

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Vem är ansvarig för LSÅ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805269 Markägaren och ingen annan och så ska det vara. Det står tydligt i bekräftelsen på avverkningsanmälan att markägaren är skyldig att se till att skogsvårdslagen följs. Iofs skulle det kunna vara annorlunda om det är tydligt i avverkningsanmälan att den har skett genom ombud.

Axl  
#805339 Markägaren är ansvarig och om det avverkas och man inte fått dispens från LSÅ är det illegalt avverkat virke så då kommer köparen få problem med certifieringen. Är det tydligt att köparen varit ansvarig så kan nog markägaren skicka vidare de ekonomiska konsekvenserna till denne.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805503 De kanske skall bygga solcellspark?

Användarvisningsbild

1470  
#805682 Hur vet du att det är slutavverkning och inte gallring? Skogsstyrelsen måste ge dispens om LSÅ inte är uppnått. I och försig ges det ofta om man skyller på borrar…

Användarvisningsbild

Tuve  
#805690 Är uppmärkt med slutaaverkning och avverkningsanmälan är registrerad på området.

TS

LesterCGarreth  
#805706 Hur stort är den del som inte uppnår?

Liten anekdot. Ett större bolag hade slutavverkade ett område i närheten av där jag bor. Många äldre sa att den där skogen är inte äldre än 40 år. Varenda stubbe jag såg var 60 år+...

Lär ju inte vara första gången någon hugger för ung skog.

Har någon någonsin blivit dömd för att ha huggit för ung skog?

Användarvisningsbild

1470  
#805716 Kan ju vara anmält men innebär ju inte att dispens är beviljad.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805757 Ytterst sällan de kollar åldern i en anmälan. Men det befriar inte markägaren från ansvar. Kommer ihåg en miljöpartistisk hyggesfrimupp i en Facebookgrupp. Han skulle lära oss andra om skogsbruk likt den värsta Ulf1. Sen jämrade han sig över dåligt rotnetto i en slutavverkning av 45 årig skog. Han hävdade att han fått det "godkänt" av SS vilket förstås bara avsåg att han fått bekräftelse på avverkningsanmälan.

Användarvisningsbild

1470  
#805778 Har mer än en gång haft avverkning där man väntat på dispens.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Tuve skrev:Är uppmärkt med slutaaverkning och avverkningsanmälan är registrerad på området.

Här i byn lämnades det in anmälan slutavverkn tre områden i vintras. Ett blev nyligen gallrat, de andra två slutavverkade. Snitslingen var densamma på alla tre objekten - gränser och kulturminnen.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).