Avverkning (slutavverkning)

Åtgärd vid granbarkborreangrepp?

3 inlägg 1206 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åtgärd vid granbarkborreangrepp?

berraX  
#802315 Hej

En första inventering visar ~10 träd som är angripna. I praktiken blir det förmodligen fler.

Under några år har jag tagit bort de träd jag hittat som varit angripna. Det har blivit 5-15 träd per år. Men nu är vedboden full, och det är svårt att se fortsatt nytta med att ta hem mer.

Och inte heller löser jag problemet - nästa år är de ju där igen!

Vad gör man, skall man ge upp och ta bort ALL gran på en lite större yta? Det område som är värst drabbat är klart grandominerat så det som blir kvar blir glest. Dessutom är det en "trivselfråga". Vi tillbringar mycket tid i skogen och tänkte undvika fler stora hyggen.

Om några år hoppas jag att kunna lägga ner mer tid på skogen, men tillsvidare går min egen gränd ungefär där jag är idag, dvs ~15träd/år.

Hur tänker ni andra?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Åtgärd vid granbarkborreangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802317 Kolla med en virkesköpare efter minsta godkända leverans, t.ex 50 stockar. Hugg såpass. Behåll massaveden.

Avatar Fallback

Re: Åtgärd vid granbarkborreangrepp?

berraX  
#802322 jo, jag har tänkt den tanken också. Men så här års skall det väl går rätt fort. Stockarna får inte ligga så länge innan leverans. Risk är att det med mitt tempo blir för lång tid från första stock tills jag har fått ihop en godkänd leveransvolym.

För några år sedan gjorde jag en egen leverans. Det var på vintern och jag kunde sprida ut jobbet under en ganska lång tid.

Men om några år när jag styr min egen tid, då tror jag att det är helt rätt arbetssätt att kombinera "granbarkborrejakt" med lite till för att få ihop den rimliga volymen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).