Avverkning (slutavverkning)

Vad gör man med en sådan här avdelning?

17 inlägg 3869 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gör man med en sådan här avdelning?

Lorten  
#801477 Jag har inte för avsikt att bedriva någon ekopark i privat regi utan hade helst sopat ner allt och plantera nytt. Rensa upp de få diken som finns, göra skyddsdikning i samband med markberedning. Tidigare ägare har uppenbarligen inte ansett att det funnits någon ekonomi i det resonemanget utan låtit det stå. Hur tänker ni?

S3, 160 år, G14, 680 m3sk, medel diameter 14 cm, medelhöjd 9 m.
1684353557_46450bd5-7d71-4c6a-87e0-f92a53429743.jpeg




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

isteskog  
#801479 Vart i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Lorten  
#801480 Jämtland, par mil från fjällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

alias  
#801481
Lorten skrev:Jag har inte för avsikt att bedriva någon ekopark i privat regi utan hade helst sopat ner allt och plantera nytt. Rensa upp de få diken som finns, göra skyddsdikning i samband med markberedning. Tidigare ägare har uppenbarligen inte ansett att det funnits någon ekonomi i det resonemanget utan låtit det stå. Hur tänker ni?

S3, 160 år, G14, 680 m3sk, medel diameter 14 cm, medelhöjd 9 m.
1684353557_46450bd5-7d71-4c6a-87e0-f92a53429743.jpeg


Hur ser lönsamheten i dessa åtgärder ut?

Att markbereda, dikesrensa och skyddsdika är ju i princip lika dyrt på en lågproducerande mark som på en bördig.

Därtill så lär väl avverkningsnettot inte bli så stort då träden verkar hålla förstagallringsdimensioner, åldern till trots.

Jag har lite svårt att få ihop ålder, medelhöjd och SI från skogsbruksplanen. En 160-årig G14 borde ha en högre grundytevägd medelhöjd än 9 m.

Det är inte så att ev. avverkning av detta bestånd ställer till det med t.ex. ransoneringsregler så att du inte kan avverka andra arealer med bättre skog? Någon anledning till att planläggaren har satt det som Naturvård Orört i planen bör det ju finnas.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

isteskog  
#801482
Lorten skrev:Jämtland, par mil från fjällen.

Knappast lönsamt att jobba med det där beståndet. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Lorten  
#801483 Planen är nygjord men men fastigheten har delats efter att planen gjordes. Eftersom mycket av den blötare marken låg på den delen av fastigheten som nu är i mina händer så är mycket planlagt som s3. Delar av denna avdelningen hade jag tänkt spara men är mest nyfiken på hur ni tänker eftersom jag har fler liknande avdelningar även om det här är den sämsta.

Jag får inte heller ihop åldern men jag misstänker att man kanske utgått från de äldsta. Jämför man med äldre ortofoton så ser det ut att vara betydligt mer skog.

Om det går jämt ut är jag nöjd så länge nettot är att jag förbättrar produktionsförmågan på marken med mina åtgärder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Contårta  
#801596 Jag är lite osäker nu men om det är så lite volym per hektar (det är ogallrat?) så klassas väl detta som impediment och får inte avverkas?

Om det i en plan står ”olikåldrigt” brukar den inskrivna ålder inte vara avrundad uppåt utan snarare åt andra hållet. Vilket visar på att beståndet än mer ska stå kvar.

Jag hade låtit beståndet få stå och prioriterat åtgärder på annat då dels det verkar finnas låga ekonomiska värden och kanske lite högre naturvärden än vanliga bestånd.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801635 Eller också är det så lite volym att det går under paragraf 5 kurvan och måste avverkas. Virkesförrådet säger inget om boniteten.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Tralsmo  
#801642 Under paragraf 5 kurvan behöver man nog inte oroa sig för om där finns naturvärden.


Ja kan gissa att planläggare nog hadde en rimlig tanke om detta.

Är de g14 så är de inte impediment.

En del bestånd är väldigt svåra att bedöma å sätta rätt på.

Angående ålder på bestånd så är de nog en kompromis.
Olikåldrigt å bonitetsvariation = allt möjligt finns.

Man har att förhålla sig till lägsta ålder för tillåten slutavverkning.
Men man sätter inte åldern för högt i onödan men får inte enligt lag sätta slutavverkning under lså.
Några tussar hit å dit som är under lså är acceptabelt om de Ä är lite i de stora hela.

Det finns nåt som heter hushållningsålder.
Ja har aldrig råkat ut för de å vet inte mycke om de.


Som ja kan utläsa på de du skriver så skulle ja lämna de å låta de va no eller ns.
Finns inga pengar att hämta å troligen blir de bekymmer om du vill göra som du skriver.

Är fastigheten delad å du fått merparten av de här så har du nog fått svarte Petter.
Alla fall om du behöver pengar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Contårta  
#801647
Skogsola skrev:Eller också är det så lite volym att det går under paragraf 5 kurvan och måste avverkas. Virkesförrådet säger inget om boniteten.


Nej, enkom ett virkesförråd säger inte så mycket om boniteten. Nu finns det ganska mycket annan information att komplettera med. Att skogsmarkens virkesproducerande förmåga ska bedömas som ej tillfredställande behöver virkesförrådet gått ned till under hälften av det förråd som normalt bör finnas på aktuell mark med hänsyn tagen till trädslag, ålder och bonitet.

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

surjämten  
#801699 Som oftast gör ju, till att börja med, en röjsåg underverk.
Underröj bort alla granruskor o skräp som jag gissar finns.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Mellberg  
#801716 Vem har gjort planen? Är någon enda siffra rätt? Varför inte slå några hederliga grundytor och borra några Öh-träd och ta höjden samtidigt. :mrgreen:

Annars är det enklast att satsa på hyggesfritt .. =))

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Ove Lindberg  
#801720 Var planläggaren spekulant att förvärva skiftet ifråga?

Avatar Fallback

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Tonjo  
#802323 Huggningsklass S3 berättar att det är slutavverkningsbar skog som inte bör avverkas. Kan vara av klimatskäl eller andra skäl.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör man med en sådan här avdelning?

Hodal  
#802348 Man gör ingenting alls. Alias förklarade det bra.

Det är dumt att radera ut naturvärden utan att tjäna pengar på det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).