Avverkning (slutavverkning)

Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

65 inlägg 13894 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801271 Om man på en yta om 0,5 hektar behåller 2/5-delar av träden, räknas ändå hela området då? Eller tar man bort ytan för de kvarvarande träden från ekvationen?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

jannee  
#801274 Inte alls ovanligt att man tar bort 2/5 delar av beståndet i en mycket eftersatt gallring.
Förr vet jag att en del skogsägare gallrade (dimensionsblädade) så pass hårt att de fick avverkningsförbud.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801293 Finns inget mellanting. Är det för glest så är det hygge. Är det inte för glest så är det inget hygge.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801299 Och då räknas det inte som avverkning? Är det ok att då ta bort mer än 0 5 hektar om det är glest mellan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

hfab  
#801301
Helenaa skrev:Och då räknas det inte som avverkning? Är det ok att då ta bort mer än 0 5 hektar om det är glest mellan?
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801302 Det har du helt rätt i, jag försöker förstå och lära mig. Du är inte otrevlig, du har rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

hfab  
#801304 🤬 🤬
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801305 Ca 25 ha totalt rör det sig om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

hfab  
#801306
1684184590_skogsvardslagen_virkesforrad.jpg
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Helenaa  
#801307 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801311 Enkelt förklarat: Gör du en traditionell låggallring där du hugger de minsta och sämsta så kan du fara över allt du har utan vidare. Ska du göra något annat konstigt som hyggesfritt/ blädning där de hugger de största och finaste så är risken stor att skogen blir för gles. Då är det säkrast att du anmäler. Det är enkelt och det kostar inget.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801321
jannee skrev:Du Tåndemåla är säker på din sak, kom gärna med bevis, så slipper vi vara ovetande.
Med dessa granbarkborreangrepp har det ofta blivit att man avverkat en hobbe döda träd + ALLA inom en trädlängs avstånd.
Enligt dig Tånde bör man då göra en anmälan om man har flera - upp till bevis eller var tyst :grin:

Jag är tyst så får skogsmästaren Jannes ord vara lagen. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

hfab  
#801329
Skogsola skrev:Enkelt förklarat: Gör du en traditionell låggallring där du hugger de minsta och sämsta så kan du fara över allt du har utan vidare. Ska du göra något annat konstigt som hyggesfritt/ blädning där de hugger de största och finaste så är risken stor att skogen blir för gles. Då är det säkrast att du anmäler. Det är enkelt och det kostar inget.
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801331 Frågan var om hon måste anmäla. Det måste hon om hon har sammanhängande hyggen över 0,5 hektar. Alternativt har gallrat så hårt någonstans att det räknas som hygge.

Användarvisningsbild

Re: Hur beräknar man 0,5 hektar för avverkningsanmälan?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801332
Skogsola skrev:Frågan var om hon måste anmäla. Det måste hon om hon har sammanhängande hyggen över 0,5 hektar. Alternativt har gallrat så hårt någonstans att det räknas som hygge.

Och även om man gjort flera mindre luckor så att om man slår en ring runt dessa hamnar under paragraf fem om man slår ihop dessa och det blir över 0,5 ha . Vilket jag försökt beskriva.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).