Avverkning (slutavverkning)

Vilken elmotorsåg till Logosol

6 inlägg 1829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken elmotorsåg till Logosol

Häggens  
#800971 Vilken eldriven motorsåg (sladd) kan ni rekommendera för ett sågverk typ Logosol F2? En som klarar och håller för jobbet. Jag har liten erfarenhet av motorsågar och ingen erfarenhet av eldrivna.

När jag ändå är igång, vilken är den minsta bensinaren ni skulle använda om ni sågade med Logosol? Något träd per år kanske..

Kan man fälla träd nu i maj och såga och använda virket direkt? Vet att man ska torka egentligen, men detta är till bron utomhus, kan det funka?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vilken elmotorsåg till Logosol

Mikko  
#801023 Logosols elsåg ES 5 på 4.6kw

Användarvisningsbild

Re: Vilken elmotorsåg till Logosol

Häggens  
#801059
Mikko skrev:Logosols elsåg ES 5 på 4.6kw

Jo fast då kan jag inte använda den till annat, tänkte om det funkar med en vanlig handhållen el motorsåg. Förstår att dom endast är på Max 2,3kw så det kanske blir för klent eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken elmotorsåg till Logosol

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801060 Om du bara skall såga något träd per år skulle det kanske fungera med en handhållen elsåg modell större. Man får bara se till att inte trycka för hårt när man skär ut brädan. Med halva motoreffekten tar det teoretiskt dubbelt så lång tid att göra ett snitt (men troligtvis mycket längre eftersom en handhållen såg inte är gjord för att jobba på max belastning under flera minuter).

Allt annat arbete som att sortera bort bakar, sopa brädorna rena från spån, stabba brädorna osv. tar ju samma tid så det kanske är OK ändå. Dock får man nog räkna med en stor risk att den handhållna sågen går sönder.

Jag testade en gång för många år sedan att såga en grov regel ur en lång tallstock med en HVA242. Det tog sin tid eftersom man får belasta sågen försiktigt och se till att köra utan belastning lite då och då för att kyla cylindern. Sågen fungerar fortfarande 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken elmotorsåg till Logosol

Mikko  
#801098 När du börjar såga ur din egen skog så är det så roligt så du vill bara såga mer å mer då är det bra att ha en elsåg som klarar av det också.

Användarvisningsbild

Re: Vilken elmotorsåg till Logosol

Häggens  
#801117 Tack för svaren! Mycket tänkvärt och matnyttigt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar