Avverkning (slutavverkning)

Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

11 inlägg 2368 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

MaRu  
#798535 Hej!
Ny på denna plats men behöver hjälp från erfarna personer inom skogsbruk. Jag och min man har köpt en liten fastighet som är klassad som industrifastighet enligt lantmäteriet. Vi har köpt den som en ren spekulation i ett område där det kan bli detaljplan för bostäder i framtiden. Nu till min skogsfråga. Marken består av några hektar blandskog, någon del är utpekad som skyddsvärd. All skog ligger inom en områdesplan där marken är markerad som naturmark men med enskilt huvudmannaskap skap. Kan vi ta ner träd på denna mark? Kan vi avverka all skog? Om jag förstår det korrekt krävs inget tillstånd från skogsstyrelsen när det rör sig om få hektar som berörs.
Kom gärna med all info ni har- jag är helt novis på just skogsmarksområdet. Tack och glad påsk! 😀



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

Elis76  
#798537 Gränsen för avverkningsanmälan är 0,5 hektar [5.000 kvm].

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/anmalan-eller-ansokan/din-avverkningsanmalan/

Avatar Fallback

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798538 Om du med områdesplan menar detaljplan så finns risk för att du behöver marklov för avverkning, allra helst om den är markerad som naturmark.

Gränsen för när skogsstyrelsen vill ha in avverkningsanmälan är 0,5ha alltså 5000m2. Jag är dock tveksam till att detta gäller industrifastigheter.

Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

Elis76  
#798540 busholle har rätt.

Marklov kan krävas


https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/

Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

MaRu  
#798561 Hej! Tack för svar.
Det står inget i områdesbestämmelserna om marklov, så den biten känner jag att jag har koll på. Men säg att vi bestämmer oss för att gallra 0,5 hektar och ta bort stora träd och sälja. Finns det någon ekonomi i att sälja träden? När jag läst runt ser jag att många säger att man kan räkna ca 100 kr per träd efter frakt och andra kostnader som är förknippade med att ta ner träden, skulle ni säga att denna siffra känns rimlig? Vi ska bygga ett eget hus och kommer behöva virke till huset- tror ni att det finns intresse för exempelvis ett sågverk att komma och hämta träden mot att vi får virket till vårt hus? Jag förstår att jag kan låta knäpp men har bara sysslat med bostadsutveckling tidigare och skogsbruk är något helt nytt för mig :) Glad påsk på er alla läsare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

MaRu  
#798562 *Områdesplanen är en lösare reglerat typ av detaljplan. Denna typ används sällan idag men här är det detta som Gäller :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

Elis76  
#798569 Var i Sverige huserar Ni?

Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

MaRu  
#798573 Stockholmsområdet 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

anersimyra  
#798584
MaRu skrev:Stockholmsområdet 👍

Var i Stockholm?..🙂

Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

MaRu  
#798585 Huddinge 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Novis som behöver kunskap om tillåtna åtgärder

anersimyra  
#798593
MaRu skrev:Huddinge 🙂

http://www.fmtskogsvard.se/ Hälsa från Anders..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).