Avverkning (slutavverkning)

20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

8 inlägg 2202 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

PVK  
#797479
1679921998_avd9-drone-4.png


Skärmen/fröträden avverkades fram ca 2003, och nu ser det ut som på bilderna.

Blockigt, torrt, T18 (enligt plan, kan vara sämre). Vill inte plantera här. Markberedning verkar klurigt det med iom alla stenblock. Vad finns för alternativ? Har tyvärr ingen grundyta att dela med mig av då jag inte varit på plats (än).

Jag vet inte vilka åtgärder som gjordes 2003.

Tanken var att hugga ner till ca 6m2 i grundyta och självföryngra, men det ser ut att vara så glest redan nu(?).

Jag hugger och skotar själv, och har ingen flyttkostnad mm att ta hänsyn till, Mao det kostar mig (nästan) lika mycket att ta det i omgångar som allt i ett svep.


Vad hade ni gjort?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

isteskog  
#797485 Ju magrare mark ju färre tallar ska det vara kvar. Har det stått i 20 år så borde det finnas beståndsföryngring. Hugg bort de flesta tallarna redan nu och avvakta ett par år, händer det inget då så är det bara att hjälpplantera.

Avatar Fallback

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797550 Bort med alla fröträd och plantera fläckarna som är kala.
Det är ett hopplöst läge att försöka få upp självföryngring på det som gått ut sig.

Jag tog över något sådant bestånd efter farsan och min fasta övertygelse är att en skärm/fröträdsställning nästan aldrig står för kort tid utan nästan alltid står för länge.

Kan du inte markbereda så är läget garanterat hopplöst att tro på ny självföryngring.
Grundproblemet är inte att självföyngringen varit dålig utan att skärmträden dödat den självföryngringen som kommit med allelopati.

Användarvisningsbild

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

anersimyra  
#797571 Bygg europas längsta höghöjds äventyrsbana i det glesa beståndet..🤑🤑🤑🤑👍

Avatar Fallback

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

PVK  
#797583 Tack för era synpunkter och att jag fick lära mig ordet allelopati.

Höghöjds-äventyrsbana låter kul, hör av er om ni vill vara med och finansiera 🙃

Tänkte börja med området någon gång under året, kan jag hugga tallen juli-augusti eller ska jag lugna mig till senhösten/tidig vinter?

   TS
Avatar Fallback

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

isteskog  
#797586 Senhöst så du slipper blånad.

Avatar Fallback

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797643 Håller med iste, hade en tromb som gick över fastigheten på semestern 2019, helsike vad det fick blånad fort trots att det låg vid bilväg på ca 3 veckor.

Användarvisningsbild

Re: 20+ år gammal skärm/fröträd. Vad göra?

paavo25  
#797710 Hur med glesadå kottarna fruktsamma? Då manuelt fälla och skota alla hörn och håll, kanske mal ner nåt frö?

Eller rigtig skördare dom när di drar träd genom, kottar sås in till lika?

Tog ner en halv ha tall frö träds ställning, som hade avlat 0 efterlevor av sig, naturliga gran och björk nära perfekt är där nog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).