Avverkning (slutavverkning)

5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

17 inlägg 4707 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

christofernaturist  
#797427 Vad säger ni som jobbar i och med skogen om Greenpeace uppgifter om att det bara är lögn och myter som Sverige försöker slå i världen?

1679867094_unnamed_(5).jpg


5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

1. Vi har mer skog än aldrig förr!
Detta påstående utgår från en jämförelse med 1923 när vi hade färre träd än någonsin i Sverige, men till och med då fanns 40% fler grova och äldre träd. Det är inte skogsytan som ökat sedan dess utan tätplanterade mörka planteringar av likåldriga monokulturer. Faktum är att 1840 fanns ungefär samma volym som nu men den hade mycket högre biologisk mångfald. Sedan 1960 har över 60% av den produktiva skogsmarken kalhuggits.

2. Vi planterar två, eller tre träd för varje vi hugger
Denna myt kommer av att industrin räknar antal sålda plantor och jämför med avverkningarna. Men de räknar inte med att 20-30% av plantorna dör inom tre år, eller de miljontals träd som röjs och gallras ut redan som små. Myten vill få oss att tro att vi får mer skog, men det enda vi får är fler plantager, där 96% av alla planterade träd är tall eller gran.

3. Vi får fler fåglar i skogen
Det finns några arter som kan anpassa sig till kalhyggesbruket som dominerar Sveriges produktiva skog och de ökar i antal. Men 41 av 76 skogslevande fågelarter minskar i antal. Åtta nya skogslevande fåglar rödlistades mellan 2015-2020. Bara två arter hade en positiv trend (men är fortfarande rödlistade).

4. Vi respekterar mänskliga rättigheter
Sverige ignorerar lagar och avtal vi skrivit på som ska skydda urfolket samernas rättigheter och möjligheter att bevara och utveckla sin kultur. Rätten till samråd och fritt, informerat förhandssamtycke innan avverkning respekteras sällan och allt fler av de sista skogarna som är nödvändiga för bl.a. renarnas kritiska vinterbete utarmas. Skogsvårdslagen tar inte hänsyn till samerna som rättighetsbärare och som konsekvens har 70% av lavrika marker försvunnit de senaste 60 åren.

5. Vi har ett hållbart skogsbruk
Den största myten av dem alla är att Sverige har ett hållbart skogsbruk. Tvärtom så har vår skog sämre status och svagare skydd än EU-genomsnittet. Inga andra länder har så slapp lagstiftning mot kalhyggen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

isteskog  
#797432 Partsinlaga från ett särintresse som har en annan agenda än stora delar av Skogssverige 👎

Avatar Fallback

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797434 Det är nog helt fel forum som adresseras. Här är nog de flesta för naturen.
Fråga staten och kapitalet varför det är som det är istället. De skyldiga har med makt och pengar gynnat indutrifacken, jobb, skatt och utdelning samtidigt som man i god sovjetkommunitisk anda ville omstrukturera, läs ta bort, även den minsta och mest livskraftiga beståndsdelen i landet. Den självständiga och fria överlevaren som idag fortsatt ansätts. Den sk landsbygdsbon.
Varför ska man styra och ställa och konfiskera privatskogsägarnas skog. Om EUs die Grune satte sig vid ett normalsort middagsbord med bolagsägarna och fibermaffian och sa hur man ville ha det i skogen, så var det klart sen. Privatskogsbruket lyder ju sen helt under deras villkor och prislistor i detta oligopol- och monopolsamhälle.
Privatskogsbrukets skärseldsvandring eldas ju av vänsterideologins tankegods om förstatligande. Särintressen som bör dras ut i ljuset och rannsakas.
Tack för mig

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Badger  
#797435 Sverige har större volym och fler träd, men mindre andel gammal utskog så ettan är en fråga om vad man menar med skog.

När det gäller hur många plantor som sätts så har jag alltid tyckt att skogsindustrin valt en onödigt förenklad argumentation där. Alla som är lite insatta i hur naturen fungerar vet att all förökning bygger på ett visst överskott. Varje träd spirider ut miljontals frö. När det uppstår en bra lucka slår det upp kanske flera hundra plantor istället för det träd som föll där tidigare. Ser kommer alla utom ett eller ett par träd att ätas upp eller försvinna. Okunnig och dum argumentation att fler plantor är ett mått på mer skog.

Så är det med hela den här diskussionen. En massa enögda partsinlagor från båda sidor.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Camaro1969  
#797437 hur blir man naturist? finns nån klubb i Iggesunn?

Avatar Fallback

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797440 Det vettigaste jag läst i hela den här diskussionen är. "Det är inte champagne och gåslever som produceras i skogen." Det är varor som världen behöver och behovet är ständigt ökande.
Då finns det flera alternativ. T.ex. att fortsätta vårt intensiva men hållbara skogsbruk där vi lägger stora resurser på återbeskogning och skogsvård. Eller låta ryssarna ta över marknaden så att de kan få in resurser till att återuppbygga sin krigsmakt. Eller förlita oss på sydamerikansk eucalyptus som planteras efter avverkad regnskog, Det är bara att välja.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Badger  
#797443
Camaro1969 skrev:hur blir man naturist? finns nån klubb i Iggesunn?


Det är jätteenkelt, man letar reda på en strand och går runt där helt naken. Sen kan man kalla sig naturist. Fast i det här fallet kanske det är ett fall av dålig svenska. Kanske skulle stå natur-turist.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Camaro1969  
#797445
Badger skrev:
Camaro1969 skrev:hur blir man naturist? finns nån klubb i Iggesunn?


Det är jätteenkelt, man letar reda på en strand och går runt där helt naken. Sen kan man kalla sig naturist. Fast i det här fallet kanske det är ett fall av dålig svenska. Kanske skulle stå natur-turist.


verkar inte så om man kollar HENS sida :)

Avatar Fallback

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797655
christofernaturist skrev:Vad säger ni som jobbar i och med skogen om Greenpeace uppgifter om att det bara är lögn och myter som Sverige försöker slå i världen?

1679867094_unnamed_(5).jpg


5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

1. Vi har mer skog än aldrig förr!
Detta påstående utgår från en jämförelse med 1923 när vi hade färre träd än någonsin i Sverige, men till och med då fanns 40% fler grova och äldre träd. Det är inte skogsytan som ökat sedan dess utan tätplanterade mörka planteringar av likåldriga monokulturer. Faktum är att 1840 fanns ungefär samma volym som nu men den hade mycket högre biologisk mångfald. Sedan 1960 har över 60% av den produktiva skogsmarken kalhuggits.

2. Vi planterar två, eller tre träd för varje vi hugger
Denna myt kommer av att industrin räknar antal sålda plantor och jämför med avverkningarna. Men de räknar inte med att 20-30% av plantorna dör inom tre år, eller de miljontals träd som röjs och gallras ut redan som små. Myten vill få oss att tro att vi får mer skog, men det enda vi får är fler plantager, där 96% av alla planterade träd är tall eller gran.

3. Vi får fler fåglar i skogen
Det finns några arter som kan anpassa sig till kalhyggesbruket som dominerar Sveriges produktiva skog och de ökar i antal. Men 41 av 76 skogslevande fågelarter minskar i antal. Åtta nya skogslevande fåglar rödlistades mellan 2015-2020. Bara två arter hade en positiv trend (men är fortfarande rödlistade).

4. Vi respekterar mänskliga rättigheter
Sverige ignorerar lagar och avtal vi skrivit på som ska skydda urfolket samernas rättigheter och möjligheter att bevara och utveckla sin kultur. Rätten till samråd och fritt, informerat förhandssamtycke innan avverkning respekteras sällan och allt fler av de sista skogarna som är nödvändiga för bl.a. renarnas kritiska vinterbete utarmas. Skogsvårdslagen tar inte hänsyn till samerna som rättighetsbärare och som konsekvens har 70% av lavrika marker försvunnit de senaste 60 åren.

5. Vi har ett hållbart skogsbruk
Den största myten av dem alla är att Sverige har ett hållbart skogsbruk. Tvärtom så har vår skog sämre status och svagare skydd än EU-genomsnittet. Inga andra länder har så slapp lagstiftning mot kalhyggen.

Kan bara säga att du själv inte förstår dig på skogsbruk. Du presenterar enbart 5 lögner från dig själv.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

christofernaturist  
#817985 Jag är som sagt ny på detta eminenta forum och trodde jag skulle få mejlnoteringar när någon svarat i mina trådar. Tydligen inte. Därför trodde jag att det inte hade inkommit några svar, så jag får börja med be om ursäkt för sent svar från min sida och sedan tacka för alla era svar!

- isteskog: Så alla fem punkter som Greenpeace dementerer är sanning menar du?

- Orsa: Så Greenpeace hittar på?

- Badger: Ok, så båda har fel?

- Camaro1969: Kort svar (pm för längre svar om du är intresserad): Klä av dig i skogen, vandra omkring där längs stigar och skogsvägar och njut. Tyvärr inte.

- Skogsola: Visserligen...

- Badger: [Det är jätteenkelt, man letar reda på en strand och går runt där helt naken. Sen kan man kalla sig naturist. Fast i det här fallet kanske det är ett fall av dålig svenska. Kanske skulle stå natur-turist.] Frågar man mig så är inte nakenbadarna naturister. De är möjligen nudister.

- bengt.a: Fel. Jag kommenterade Greenpeace påståenden och frågade er skogsexperter vad ni tyckte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818022
christofernaturist skrev:Jag är som sagt ny på detta eminenta forum och trodde jag skulle få mejlnoteringar när någon svarat i mina trådar. Tydligen inte. Därför trodde jag att det inte hade inkommit några svar, så jag får börja med be om ursäkt för sent svar från min sida och sedan tacka för alla era svar!

Du måste ställa in det själv. Klicka på ditt användarnamn längst upp till höger och klicka sedan på "Kontrollpanel". Under "Översikt" finns det "Hantera bevakningar" där du kan välja vilka av dina trådar du vill ha koll på svaren i. Under "Inställningar" -> "Ändra globala inställningar" kan du välja om du vill bli meddelad om någon gillat något av dina inlägg i vilken tråd som helst.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

christofernaturist  
#818346 Aha, ok, tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Rana Arham  
#819281 The process is straightforward: find a beach and stroll around completely naked to officially consider yourself a naturist.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

Fredrik Reuter  
#819285 👆 är nu bannlyst och inlägget redigerat.

Användarvisningsbild

Re: 5 vanligaste myterna som Sverige berättar för EU

christofernaturist  
#820329
Fredrik Reuter skrev:👆 är nu bannlyst och inlägget redigerat.

Är det "The process is straightforward: find a beach and stroll around completely naked to officially consider yourself a naturist." som är redigerat?
Off topic ja, men vad handlade kommentaren om innan som gjorde användaren bannlyst?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).