Avverkning (slutavverkning)

Frågor efter min första avverkning

101 inlägg 17609 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

svampbob  
#795389 Har vi helt tappat bort den ursprungliga frågeställningen i tråden.
Jag skulle vilja se en måttstock med på en bild så att diametern på stockarna går att bedöma samt vad som står i avverkningskontraktet ang minimidiameter för timmer.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

gurka  
#795400
svampbob skrev:Har vi helt tappat bort den ursprungliga frågeställningen i tråden.


De sorteringsfel jag ser vid avlägg är till 98% sortering till sortiment som genererar köparens industri största industrivinsten. Det kan ofta vara en god ide att själv köpa avverkning/skotning då bolagens entreprenörer tyvärr är så hårt pressade för fortsatta uppdrag, att även de mest seriösa tvingas att lägga den oundvikliga felprocenten till industrins fördel.

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

uffejohan  
#795408 Kanske lite of topic men det tangerar iaf. Om jag säljer en avverkning som avverkningsuppdrsg, kan jag då ha rätt att påverka apteringen? Eftersom sågverken, iaf häromkring, köper m3to, förlorar jag som säljare om de drar ut långa längder på timret och sågverket får en hel del extra flis som de sannolikt säljer till bra priser. Överenskommet pris är ett pris/m3to rakt över utan längdkorrektion. Gammal granskog på G28 blir sällan cylinderformad….
När jag hugger själv blir det mest 370 och 430 och jag inbillar mej att längdkorrektionen på listorna inte kompenserar den ökade volymen på korta stockar, särskilt inte på G28 och lägre.

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795412
uffejohan skrev:Kanske lite of topic men det tangerar iaf. Om jag säljer en avverkning som avverkningsuppdrsg, kan jag då ha rätt att påverka apteringen? Eftersom sågverken, iaf häromkring, köper m3to, förlorar jag som säljare om de drar ut långa längder på timret och sågverket får en hel del extra flis som de sannolikt säljer till bra priser. Överenskommet pris är ett pris/m3to rakt över utan längdkorrektion. Gammal granskog på G28 blir sällan cylinderformad….
När jag hugger själv blir det mest 370 och 430 och jag inbillar mej att längdkorrektionen på listorna inte kompenserar den ökade volymen på korta stockar, särskilt inte på G28 och lägre.


Man ska helt enkelt inte sälja timmer på fastpris om det mäts in på m3to eller matrisfub. Möjligen om man får längdkorrektion, men den försäljningsformen har jag aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Knagge  
#795426 Lite förenklat säljer man avverkningsuppdrag till ett företag som i huvudsak tjänar sina pengar på massa.
Då apterar de givetvis mer till massa.
Säljer man till företag som tjänar sina pengar på sågtimmer då apterar de allt de kan till sågtimmer.

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

gurka  
#795432
Knagge skrev:Lite förenklat säljer man avverkningsuppdrag till ett företag som i huvudsak tjänar sina pengar på massa.
Då apterar de givetvis mer till massa.


Om ingen massaved får finnas i timmervältorna hamnar alla gränsfall i massaveden.

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795436
uffejohan skrev:Kanske lite of topic men det tangerar iaf. Om jag säljer en avverkning som avverkningsuppdrsg, kan jag då ha rätt att påverka apteringen? Eftersom sågverken, iaf häromkring, köper m3to, förlorar jag som säljare om de drar ut långa längder på timret och sågverket får en hel del extra flis som de sannolikt säljer till bra priser. Överenskommet pris är ett pris/m3to rakt över utan längdkorrektion. Gammal granskog på G28 blir sällan cylinderformad….
När jag hugger själv blir det mest 370 och 430 och jag inbillar mej att längdkorrektionen på listorna inte kompenserar den ökade volymen på korta stockar, särskilt inte på G28 och lägre.

Har fått fast pris nångång, men verkar vara svårare nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

alias  
#795440
busholle skrev:
uffejohan skrev:Kanske lite of topic men det tangerar iaf. Om jag säljer en avverkning som avverkningsuppdrsg, kan jag då ha rätt att påverka apteringen? Eftersom sågverken, iaf häromkring, köper m3to, förlorar jag som säljare om de drar ut långa längder på timret och sågverket får en hel del extra flis som de sannolikt säljer till bra priser. Överenskommet pris är ett pris/m3to rakt över utan längdkorrektion. Gammal granskog på G28 blir sällan cylinderformad….
När jag hugger själv blir det mest 370 och 430 och jag inbillar mej att längdkorrektionen på listorna inte kompenserar den ökade volymen på korta stockar, särskilt inte på G28 och lägre.


Man ska helt enkelt inte sälja timmer på fastpris om det mäts in på m3to eller matrisfub. Möjligen om man får längdkorrektion, men den försäljningsformen har jag aldrig hört talas om.


Jag har sett LRK-kontrakt med fast jämsöverpris på samtliga sortiment, där omräkningstalet från m3toub till m3sk var beroende på medellängden på timret.

Jag tänker att det borde vara lika lätt/svårt att komma överens med virkesköparen om att det raktöverpris per m3toub man avtalar om för timret gäller för medellängd 43 dm på timret och att priset räknas upp eller ner med X % per dm det avviker uppåt eller nedåt.

Annars är ju Södras stampris, eller LRK eller rotpost alternativ hos andra köpare. Då får ju köparen aptera efter eget gottfinnande utan att säljarens intäkt påverkas.

Ska man ha någon nytta av att sälja på prislista med pris per diameterklass och längdkorrektion så bör man ju försäkra sig om att köparens skördare inte kör på en fördelningsaptering som tillåter höga optimeringsförluster jmf värdeaptering.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

halvproffs  
#795443 När jag gjort rotpost har jag tagit betalt i fub vid inmätning. Absolut enklast.

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Erre  
#795458
jannee skrev:Jag själv har bara hoppat in och kört skogsbil lite då och då, men fråga gärna Erre som kört i 10 år.
Vissa vägar har skotaren kört sönder så pass mycket att det varit hämtningsvägran intills de åtgärdat vägen.
Endast en gång (för mig) och då nere i Blekinge hade vägen varit i så pass miserabelt skick på vissa avsnitt att de fått lägga på 090 bergskross och därefter jämnat till med en hjullastare.
När skotaren kommer in på skogsvägen från skogen har den också en förmåga att trycka sönder vägbanken, kanske något man aldrig reflekterar över, därav de i möjligaste mån försöker lasta av från skogen.
Hade du mycket angripen skog, typ av granbarkborre?
Du kan av att se på massavedshögarna konstatera om de tagit mycket kubb.
Både Södra och Sydved vill nämligen ha så mycket massaved som är möjligt.

Skotare har inte att göra på vägar. Speciellt inte om dom har band.
Men visst på en skogsbilväg med mycket makadam så funkar det. Är det mest grus så är det sällan värt att låta dom gå upp. Dom slår sönder vägen något vansinnigt, å där dom går upp på vägen brukar göra att dom sabbar vägens lutning.

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Sjögården  
#795493
Knagge skrev:Lite förenklat säljer man avverkningsuppdrag till ett företag som i huvudsak tjänar sina pengar på massa.
Då apterar de givetvis mer till massa.
Säljer man till företag som tjänar sina pengar på sågtimmer då apterar de allt de kan till sågtimmer.

Fördelen med AU och rotposter är att virkesköparen kan aptera de längder och sortiment som finns efterfrågan på vid avverkningstillfället.Det kan ju gå flera år mellan kontraktstillfället och avverkningen och under den tiden hinner mycket hända.
Om man absolut inte litar på att köparen av virket inte apterar optimalt för skogsägaren så skall man sälja på stamprisavtal eller rotposter.
Eller också hugger man i egen regi och hoppas att man lyckas träffa rätt bland alla prislistor.
Har nog granskat både inmätningsbesked och virkestravar och kan inte säga att någon systematisk felaptering skett under mina 23 år som skogsägare.
Några timmerstockar för mycket hamnar i massaveden och någon krokig stock blir vrak i timret i onödan.
Men i grunden är inte massaved ett skräpsortiment som många verkar tycka.
Det blir pengar av den med.. 😉
Senast redigerad av Sjögården lör 11 mar 2023, 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Knagge  
#795500 Jag har haft fantastiskt duktiga skördarförare som verkligen får ut allt de kan av alla träd.
Jag har även haft dåliga skördarförare som bara hugger massaved i halvdåliga träd.
En del skulle nog inte jobba i skogsmaskin.
En dålig snickare eller murare anlitar man bara en gång. 😥

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795501
halvproffs skrev:När jag gjort rotpost har jag tagit betalt i fub vid inmätning. Absolut enklast.


Betalt i fub vid inmätning är inte rotpost utan LRK.
Rotpost är alltid fastställd volym innan avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

Sjögården  
#795514
Erre skrev:
jannee skrev:Jag själv har bara hoppat in och kört skogsbil lite då och då, men fråga gärna Erre som kört i 10 år.
Vissa vägar har skotaren kört sönder så pass mycket att det varit hämtningsvägran intills de åtgärdat vägen.
Endast en gång (för mig) och då nere i Blekinge hade vägen varit i så pass miserabelt skick på vissa avsnitt att de fått lägga på 090 bergskross och därefter jämnat till med en hjullastare.
När skotaren kommer in på skogsvägen från skogen har den också en förmåga att trycka sönder vägbanken, kanske något man aldrig reflekterar över, därav de i möjligaste mån försöker lasta av från skogen.
Hade du mycket angripen skog, typ av granbarkborre?
Du kan av att se på massavedshögarna konstatera om de tagit mycket kubb.
Både Södra och Sydved vill nämligen ha så mycket massaved som är möjligt.

Skotare har inte att göra på vägar. Speciellt inte om dom har band.
Men visst på en skogsbilväg med mycket makadam så funkar det. Är det mest grus så är det sällan värt att låta dom gå upp. Dom slår sönder vägen något vansinnigt, å där dom går upp på vägen brukar göra att dom sabbar vägens lutning.

Visst är skotare med band ett fördärv för skogsbilvägarna men att hugga 10-12 m bred upplag för att alltid kunna lasta av inifrån kommer inte ske här i alla fall.
Där det är lämpligt är det förnämligt men i normalfallet håller vägarna om man skrapar till och håller efter.Här brukar skördarlaget släta till skogsvägen med en sprängmatta och sedan behövs ibland bärlager.
Problemet uppstår ofta om det är så dåligt med plats att man måste börja köra iväg samtidigt som man avverkar.
Timmerbilar och skotare på samma väg är en knepig kombination 😉

Avatar Fallback

Re: Nästan allt blev massaved?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795515 Bolaget här hugger konsekvent upp stora avlägg och lägger av inifrån. Det blir ju lite mera virke. På privatmark fär man aldrig göra så om det inte är emot allmän väg väg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).