Avverkning (slutavverkning)

Frågor efter min första avverkning

101 inlägg 19356 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan allt blev massaved?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tåndemåla skrev:
Tåndemåla skrev:Du har ju prislistan där

Skillnaden mellan 775 och 575 är 200 men du kanske avrundade uppåt? 575 +300 är 875

Han jämförde väl mot massaved?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

jannee  
#795252 Mangan tyckte skillnaden mellan KUBB och MASSAVED var försummelsebar, vilket jag däremot inte tycker.
Men är man Södratrogen eller fantast så vad gör några 100 lappar hit eller dit.
Man får ju ALLTID en enorm efterlikvid, sägs det.
Än viktigare är ändå att man är nöjd med vad man får eller fått, oberoende hur mycket eller lite man får.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795265 Du får gärna tycka annorlunda, men varför alla dessa personliga påhopp?🤔

jannee  
#795268 Det är inte personligt alls, det är just du som uppfattar det så.
Är själv Södramedlem och säljer gärna till Södra när deras pris verkligen är konkurrenskraftigt.
Likväl som det finns skogsägare som ALLTID säljer till samma privata uppköpare, bryr sig inte om att de kan få bättre betalt av andra. Samma gäller väldigt många Södramedlemmar, medlemmar som jag då vill kalla fantaster.
Södra är bra att de så till vida ser till att vår massaved efterfrågas, däremot är de inte alls lika duktiga på varken timmer eller kubb - tvärtom.
Södra var bra för oss medlemmar när Gudrunorkanen härjat, vi fick med försäkringen också ändå ganska hyfsat för vår skog, betydligt sämre var det för dem som inga medlemmar var.
Södrafantaster kommer sedan alltid dragandes med de extrakronor du får för certifieringen + denna efterlikvid.
Certifieringspengar får du även från en privata sektorn, värre med efterlikviden, den vet du dock aldrig hur stor den tänkas kan bli, m.a.o. det är detta man måste ha i beräkningen när man förhandlar timmer och kubbpriser.
Som prislistan (Södras) i dag ser ut ligger timret ca 150 kr till 200 kr/fub lägre än vad de privata sågverken ger.
Tror inte efterlikviden blir så stor att det kompenseras Södras lägre pris - vad tror du själv Mangan?.

alias  
jannee skrev:Mangan, säljer du din kubb till Södra förstår jag ditt resonemang men privata sågverk ger de upp till 300 kr/fub MER för kubben.
Hugger man manuellt tycker jag kuben (250 cm) är betydligt trevligare att handskas med än massaved i fallande längd.

Ett stort problem med 2,45 eller 2,55 kubben är att man inte kan slänga den i massavedstraven om man inte får ihop leveransgill volym.

Ägnar man sig huvudsakligen åt motormanuell förstagallring där man primärt plockar ut klena och defekta stammar så kräver det en rätt stor totalvolym för att få ihop 10 m3fub kubb. Får man hög andel kubb i en förstagallring så är den för sent utförd och/eller felaktigt utförd (för hög gallringskvot)!

För egen del ska jag kolla på barrmassavedsvältan till helgen och avgöra om det ska kontrakteras och anmälas som "Specialmassaved gallring" (sort.1694) eller "Specialmassaved storm" (sort.1698), beroende på hur stor andel av volymen som ligger i diameterspannet 14-17,9 cm.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795274 Varför kalla alla som inte håller med dig för södeatrogna eller fantaster? Det var nog ingen som trodde du menade det som positivt i alla fall.

Oavsett vem jag säljer till är prisskillnaden inte värt besväret. Timmer eller massaved 3m. Brossla och vinscha ihop enstaka bitar här och där tar mycket tid, och det skall mycket till innan det blir 10m3. Timmer ner till 18, kanske under till och med. Resten massaved. Jag högg tallkubb en gång. Tungt och fick en 100 extra ungefär per kubik. Då var det ändå inget timmer utan allt gick som kubb eller massa (klent).

Användarvisningsbild

#795276 Tur att man aldrig behöver få ihop till dessa 10 m3 fub. Är det bara en försvarbart mängd så får man leverera utan avdrag. Har man fått ihop 20-25 st timmer och några gripar massaved så går det bra ändå att skicka.

isteskog  
#795281 Jag har också förhandlat bort småskvättsavdraget! 😀

Tralsmo  
#795283 Min massa som ja fått ihop, i gallringen ,ca 300 m får hamna i 1694.

Nu har ja ju alldrig problem me åfåihop lev gill volym men kubb hoppar ja gärna över.
Särskilt 2.45 å 2.55.

Alias nämnde att kubben inte får slängas i massan.
Om de har nån betydelse egentligen vet ja inte men de hände ju en olycka me de där om ja fattat rätt.
Frågan är va nästa olycka blir å va de blir för restriktioner då.

På slutklämmen kan ja ju säga attt min uppfattning om Janne är att han skriver va han tycker.
Personliga påhopp är alldrig konstruktivt enligt min mening.
Men va man tycker i en debatt innebär ju inte att man har nogot emot debatörerna.

jannee  
#795292 Sedan har jag något till alla er Södrafrälsta.
Södra är prisledande och PRISDÄMPANDE.
På inget annat sätt kan man tolka det eftersom de numera kan ge en efterlikvid på uppåt 10 %
Normalt brukar man räkna på efterlikvider på något eller några %.
Genom Södras så pass höga efterlikvid visar endast på att de betalt för dåligt - haft möjlighet att betala ca 10 till 15 % mer för vår råvara.
Skulle, mot förmodan, Södra höja sina priser blir även de privata tvingade att höja sin priser, vilket i sin tur skulle GYNNA oss skogsägare.
Vad säger det om Södra - ja inte att de är för de privata skogsägarna utan tvärtom.
Är Södra till för medlemmarna - eller är medlemmarna till för Södra ?
Att även Södra köper in virke från andra länder till ett betydligt högre pris än ved de betalar i Sverige är för att inte överhetta marknaden, vilket missgynnar oss skogsägare.
När jag gallrar manuellt blir oftast första biten en kubb, därefter massaved. Är väl inte så svårt att plocka ihop ett tiotal bitar till en hög, håller däremot med om att det är svårare att få ihop 10 fub, men allt brukar gå.
Planterar man tätt ger en 1:a gallring endast massaved och inget netto.
Planterar men mer glest ger en 1:a gallring även kubb och förhoppningsvis något netto.

mappe70  
#795322 Södra betalar inte mer för virket än vad som krävs för att få in tillräcklig volym till sin industri sen får medlemmar 50% av vinsten över en cykel i utdelning.
Fick en uträkning från Södra att insatsavdraget var värt 80 kr/fub i en slutavverkning när de räknade med de senaste fem årens insatsutdelning. Sen är det upp till var och en att bedöma vad framtida utdelningar kommer hamna på. Vill man inte ta några risker ska man stämpla rotpost och sälja med pengar på kontot innan avverkning.

Användarvisningsbild

isteskog skrev:Jag har också förhandlat bort småskvättsavdraget! 😀

Har inte förhandlat, det bara är så 😊

Användarvisningsbild

Sjögården  
mappe70 skrev:Södra betalar inte mer för virket än vad som krävs för att få in tillräcklig volym till sin industri sen får medlemmar 50% av vinsten över en cykel i utdelning.
Fick en uträkning från Södra att insatsavdraget var värt 80 kr/fub i en slutavverkning när de räknade med de senaste fem årens insatsutdelning. Sen är det upp till var och en att bedöma vad framtida utdelningar kommer hamna på. Vill man inte ta några risker ska man stämpla rotpost och sälja med pengar på kontot innan avverkning.

Man behöver inte vara Södrafrälst för att inse att Södramodellen är genomtänkt.
Att köpa in så mycket virke Södra behöver för sin industri och reglera tillgången med priser och premier.
Att sedan se till att vinsten av förädlingen delas ut till medlemmarna som är långsiktiga leverantörer genom avkastning på det kapital som till största delen är uppbyggt av gamla och nya leveranser.
Att tillräckligt mycket kapital behålls i företaget för att gagna nästa generation av skogsägare och medlemmar.
Södra kan däremot knappast ta på sig ansvaret för prisnivån hos ickemedlemmarna vilket indirekt skulle minska utdelningen vid årsbokslutet.
Om man väljer att vara med eller utanför är upp till var och en.
Så också till vem man säljer sitt virke.
Konstaterar att när det blir stormfällningar, barkborreangrepp och i sämre konjunkturer kommer de mest Södrakritiska gärna och ställer sig först i kön och kräver att Södra skall ta hand om just deras virke först.
Men var och en är ju sig själv närmast..

gurka  
Sjögården skrev:Södra kan däremot knappast ta på sig ansvaret för prisnivån hos ickemedlemmarna vilket indirekt skulle minska utdelningen vid årsbokslutet.

Nackdelen är att modellen ger hela skogsindustrin en unik prisfördel i Sverige och möjligen gynnar vissa Södra medlemmar. Det mer långsiktiga problemet blir troligen att svensk skogsindustri som helhet förlorar konkurrenskraft då intjäningsförmågan blir för hög och som man brukar säja "Feta katter fångar inga möss"

Användarvisningsbild

Sjögården  
gurka skrev:
Sjögården skrev:Södra kan däremot knappast ta på sig ansvaret för prisnivån hos ickemedlemmarna vilket indirekt skulle minska utdelningen vid årsbokslutet.

Nackdelen är att modellen ger hela skogsindustrin en unik prisfördel i Sverige och möjligen gynnar vissa Södra medlemmar. Det mer långsiktiga problemet blir troligen att svensk skogsindustri som helhet förlorar konkurrenskraft då intjäningsförmågan blir för hög och som man brukar säja "Feta katter fångar inga möss"

Det kan du ha rätt i.
Ingen aktör i Sverige idag kan ta ansvar för prisnivån på skogsråvara.
Södra tar som jag ser det främst ansvar för att ha en väl utbyggd och effektiv skogsindustri som kan ta vara på medlemmarnas virke och skapa vinster som sedan kommer medlemmarna till gagn.
Men att Södra med medlemmarnas kapital har skapat en säker avsättning för i första hand en stor del av massaveden i Södra Sverige värderas kanske inte fullt ut.Och det i både låg och högkonjunktur.
Och att som medlem ha företräde till 50 % av vinsterna av denna industri är bara att vara glad över.
Jag kan vara kritisk till mycket Södra men i grunden tillför Södra skogsgården en hel del värden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).