Avverkning (slutavverkning)

Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

12 inlägg 2895 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

tarningholm  
#795014 Kanske behandlas denna frågan i annan tråd, i så fall ber jag om ursäkt för att jag inte lyckades hitta den, men...
Vi ska avverka ett bestånd gran som hunnit bli rätt grov och därmed hamnar i alla fall rotstocken troligen ofta i den sämre delen av prislistorna. Ett av anbuden vi fått in har ett fastpris för all sågtimmer (18+), vilket ju då kan verka lockande. Det vore intressant om det finns något beräkningsverktyg som med grund i brösthöjdsdiameter och trädets höjd (eller annan basfakta som SI, ålder, etc.) kan visa hur "normalstammen" smalnar av och vilket utbyte man får vid en tänkt aptering av ett exempelträd? Allt med en begränsad matematisk insats från eget håll...

Ett alternativ är om det finns listor som utifrån någon sorts normalstam skulle kunna ge en liknande information till grund för att jämföra anbud med fastpris resp. dimensionsspecifika priser?

Visst, jag kan gå ut och såga ner ett träd för att se i just vårt bestånd, men det känns som att det finns mallar/modeller att använda vid skrivbordet istället... 🤓

Och framförallt, den sökta funktionen är inte ensamt beslutsstöd och behöver därför inte vara väldigt exakt, men kan ge mig en hint om hur inköparen tänker.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

jannee  
#795024 Fast pris är smidigt och "bra" - men du måste även få veta vilken medellängd.
Vet om en som fick ett "bra" fast pris där ALLT timmer apterades i 52:or = priset blev sålunda inte så bra framförallt när det mättes in i m3to.
Skillnad om det mäts in i m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

tarningholm  
#795047 I detta fallet skulle det mätas in i m3fub, så då var det ju "bra" så långt... 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795084 Det där finns det mer eller mindre avancerade utbytestabeller som rotpostköpare använder sig av och numera dataprogram. Men det är inget som man ska sätta sig vid köksbordet och grotta i. Du har ändå ingen aning om ifall köparen tänker optimera apteringen för dig eller för sågen. Begär ett fast rotnetto rakt av för allt virke.

Avatar Fallback

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795086 Vad jag kommer ihåg ifrån 70-talets rotpostberäkningar så skulle man bedöma trädens formklass och därifrån grotta ner sig i sina kurvor och tabeller. Nördade aldrig ner mig i det där. Idag finns det säkert någon app som gör allting.

Avatar Fallback

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

jannee  
#795094 Man har även kostnaden för avverkning att ta hänsyn till, även där SKA man ha ett fast pris/M3fub.
Har själv sålt till sågverk där jag betalt MINDRE för avverkningen än vad entreprenören erhållet, m.a.o. egentligen fått något bättre för virket än vad jag trott.
Men å andra sidan har det ibland också varit tvärtom - vad jag senare erfart. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

tarningholm  
#795095 Fast pris /m3fub på avverkningen har jag fått utan omsvep på de slutavverkningar vi gjort hittills, men fast rotnetto har jag inbillat mig vara ett alternativ man främst kan förhandla sig till vid större volymer. Här rör det sig om 13-1400 m3sk på dryga 2 ha som ska ner, men det kanske inte spelar någon roll?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795106 Har man möjlighet med stampris är ju det att föredra när det är grovt

Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

tarningholm  
#795238 Tack för er respons!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Lars Lundqvist SLU  
#795295 Det du frågar efter är "Cernolds utbytestabeller" som du kan låna via bibliotek:

https://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q ... ue&mf=&p=1

Ditt närmaste bibliotek bör kunna ordna ett fjärrlån. Som du ser finns det flera utgåvor och den senaste, från 1981, finns på 7 bibliotek.

Avatar Fallback

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795329 Är inte de där gubbarna lite överspelade idag? Cernold, Näslund och Tor Jonsson och allt vad de hette. Nu finns det väl datorberäkningar på allt?

Användarvisningsbild

Re: Granstammens avsmalning och ungefärliga dimensioner?

Lars Lundqvist SLU  
#795333 Cernold används även idag. Grundarbetet har inte upprepats och utan data ingen modell.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).