tis 07 mar 2023, 17:58#795014
Kanske behandlas denna frågan i annan tråd, i så fall ber jag om ursäkt för att jag inte lyckades hitta den, men...
Vi ska avverka ett bestånd gran som hunnit bli rätt grov och därmed hamnar i alla fall rotstocken troligen ofta i den sämre delen av prislistorna. Ett av anbuden vi fått in har ett fastpris för all sågtimmer (18+), vilket ju då kan verka lockande. Det vore intressant om det finns något beräkningsverktyg som med grund i brösthöjdsdiameter och trädets höjd (eller annan basfakta som SI, ålder, etc.) kan visa hur "normalstammen" smalnar av och vilket utbyte man får vid en tänkt aptering av ett exempelträd? Allt med en begränsad matematisk insats från eget håll...
Ett alternativ är om det finns listor som utifrån någon sorts normalstam skulle kunna ge en liknande information till grund för att jämföra anbud med fastpris resp. dimensionsspecifika priser?
Visst, jag kan gå ut och såga ner ett träd för att se i just vårt bestånd, men det känns som att det finns mallar/modeller att använda vid skrivbordet istället... 🤓
Och framförallt, den sökta funktionen är inte ensamt beslutsstöd och behöver därför inte vara väldigt exakt, men kan ge mig en hint om hur inköparen tänker.