Avverkning (slutavverkning)

Tvetydig reklam?

8 inlägg 2161 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvetydig reklam?

Saläng  
#793708 Vida framhåller på Facebook att priserna aldrig varit bättre, hävdar i nästa andetag att man ska skriva kontrakt nu för att "man vet aldrig vad som händer i framtiden"

Vi vet ju att vi redan avverkar tillväxten i landet samtidigt som de stora aktörerna ökar sin kapacitet att producera sågat. Jag tror att vi kan få duktigt bättre betalt om vi har lite is i magen.
Vad tror ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tvetydig reklam?

jannee  
#793714 Håller till fullo med Saläng.
På sikt, inom en femårsperiod kommer säkert priserna att gått upp med minst 25%
M.a.o. du kommer att få minst 35 % mer i likvid, troligtvis kommer dock även avverkningskostnader skena, så nettot kanske ändå inte blir så mycket bättre än idag.
Behålla övermogen skog kan ha sina risker, men att avverka när skogen växer som bäst kommer nog inte att vara det optimala, ekonomiskt sett.

Användarvisningsbild

Re: Tvetydig reklam?

Saläng  
#793716 Ja det är ju nåt alldeles förbannat svårt läge, räntorna sticker, det är ju svårt att övertala sambo och barn att äta knäckebröd och dricka vatten för att vi snart/eventuellt/kanske får bättre betalt för virket, men jag tror fan det får vara värt ett frest (vächötska för försöka) 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvetydig reklam?

generationsskifte  
#793741 Södra måste i alla fall se ljust på framtiden och specifikt timmer om dom nu är villiga att investera i ett helt nytt sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Tvetydig reklam?

Martin Växjö  
#793748 Jag tror södra kommer få lätt att få tag på sin råvara och kan kosta på sig att bygga nya sågverk. Andra aktörer som vida mfl kommer få höja både priser och ansträngningar få att få ihop till sina befintliga. Därav störig reklam som ovan.

Avatar Fallback

Re: Tvetydig reklam?

Tralsmo  
#793794
Martin Växjö skrev:Jag tror södra kommer få lätt att få tag på sin råvara och kan kosta på sig att bygga nya sågverk. Andra aktörer som vida mfl kommer få höja både priser och ansträngningar få att få ihop till sina befintliga. Därav störig reklam som ovan.



Alla kommer nog att få höja priserna framöver (förhoppningsvis).

Det ja kan undra är varför södra skulle få de lättare.

Det har huggts en jäkla massa nu ett tag å troligen börjar en stor del skogsägare inse va dom kan få i betalt för råvaran.
Det som kan hända nu är väl isåfall att det behövs betalningsmedel till räntekostnader. Då chiter ju sej kalkylen.

Många har blivit "tvingade" (tror dom) till att avverka hela bestånd på grund av borren.
Kanske dom har rätt, va vet ja?

Mycke kulor har ramlat in å nu återstår att få till vettiga föryngringar.
Va ska man göra,löv, gran,blandskog?
Eller nåt spektakulärt?

Kanske hyggesfritt eller kontinuitets skogsbruk som de så vackert heter.
Då vet man ju va som händer dom närmaste decennierna.
Avveckla sågverken borde väl då vara de mest ekonomiska.

Busholle nämnde lekstuga i en annan tråd alldeles nyss.
Ja tycker de ligger lite i det.
Vi får se.

Användarvisningsbild

Re: Tvetydig reklam?

Saläng  
#793811 Jag röstar på något spektakulärt Tralsmo!
Bilderna är från ett 130årigt bestånd av Douglasgran. En del av dom är 45 meter höga.
Jag har alltid drömt om att åka till Kanada och se "riktig" skog. Blev riktigt förvånad när jag kunde åka 10 min med bilen och uppleva dessa monsterträd. Det blev ju förbannat mycket billigare än att skröckla över Atlanten dessutom.

När jag såg detta bestånd så får man ju lite vatten på sin kvarn vad gäller hur vi ensidigt kör gran gran gran och numera lite tall.
(Tittar ni noga så står jag bredvid en av granarna på bilden)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvetydig reklam?

Martin Växjö  
#793834
Tralsmo skrev:
Martin Växjö skrev:Jag tror södra kommer få lätt att få tag på sin råvara och kan kosta på sig att bygga nya sågverk. Andra aktörer som vida mfl kommer få höja både priser och ansträngningar få att få ihop till sina befintliga. Därav störig reklam som ovan.



Alla kommer nog att få höja priserna framöver (förhoppningsvis).

Det ja kan undra är varför södra skulle få de lättare.

Det har huggts en jäkla massa nu ett tag å troligen börjar en stor del skogsägare inse va dom kan få i betalt för råvaran.
Det som kan hända nu är väl isåfall att det behövs betalningsmedel till räntekostnader. Då chiter ju sej kalkylen.

Många har blivit "tvingade" (tror dom) till att avverka hela bestånd på grund av borren.
Kanske dom har rätt, va vet ja?

Mycke kulor har ramlat in å nu återstår att få till vettiga föryngringar.
Va ska man göra,löv, gran,blandskog?
Eller nåt spektakulärt?

Kanske hyggesfritt eller kontinuitets skogsbruk som de så vackert heter.
Då vet man ju va som händer dom närmaste decennierna.
Avveckla sågverken borde väl då vara de mest ekonomiska.

Busholle nämnde lekstuga i en annan tråd alldeles nyss.
Ja tycker de ligger lite i det.
Vi får se.


Jo alla kommer ju få höja sina priser men med de utdelningar som södra ger så kommer fler som tidigare inte varit medlemmar eller som inte uppfyllt sina insatser leverera till södra för att få komma med på tåget mot framtida kapitalutdelningar. Så därför kommer södra fortsatt sitta bättre till än privatsågarna som dessutom delvis skickar vinsten i svensk skogsindustri utomlands. Vilket också är en nagel i ögat.

Ta Sjögården som exempel, det rika trollet 😉 . Vem vill missa chansen till liknande utdelningar i framtiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).