Avverkning (slutavverkning)

Certifiering

28 inlägg 5866 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Certifiering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793762
Skogsola skrev:
Aleck skrev:Här är några saker jag kommer på rakt av.



Det krävs PEFC certifierade entreprenörer till alla åtgärder. Det går inte att anlita en granne för att köra ut virket ur skogen.



Har säkert missat något annat viktigt också.


Det lär finnas något undantag för grannsamverkan. Vet inte hur pass nära grannar man måste vara.


När jag reviderar är inte avståndet det avgörande utan hur man har överenskommelsen. Har du en skördare och din kompis 3 mil bort en skotare är det helt okej.
Jag tar in en kille med stor traktor och vagn som bor ca 10 km bort.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Certifiering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793764 Överlag när man gör en revision är det nytta och risken man reviderar.
Om Gunnar 73 hugger med sin motorsåg och kör ut med sin traktor och vagn är inte det avgörande att han har miljöolja i motorsågen

Men om Klas 45 med 10 skördare och skotare inte har det är det ett problem.

Om Gunnar inte skulle lämna tre högstubbar när han hugger är det inte ett problem.
Om Klas inte gör det är det ett problem
Osv

Avatar Fallback

Re: Certifiering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793823 Att det är en godtycklig bedömningssport vid revision har jag förstått. Men det man binder sig till vid certifiering är väl det som står i avtalet och inget annat? Även om det säkert finns goda möjligheter att gå under radarn i liten skala så är det väl inget man ska utgå ifrån.

Avatar Fallback

Re: Certifiering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793824 Vad gäller död ved: De här så kallade skelettskogarna med större sammanhängande områden med gamla barkborreangrepp är således olagliga att avverka? Jag hade möjligen tänkt starta en tråd om huruvida föryngringsplikt har inträtt på de här områdena.

Avatar Fallback

Re: Certifiering

Tralsmo  
#793826 Angående död ved.

Ja är certifierad, dubbel.

Död ved är de minsta problemet om man är aktiv skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Certifiering

stackenas  
#793840
Skogsola skrev:Vad gäller död ved: De här så kallade skelettskogarna med större sammanhängande områden med gamla barkborreangrepp är således olagliga att avverka? Jag hade möjligen tänkt starta en tråd om huruvida föryngringsplikt har inträtt på de här områdena.


När jag haft avverkningar med mycket döda träd har vi fällt dem och lagt i högar, men inte tagit ut dem ur skogen. På så sätt är de inte ivägen på samma sätt för kommande åtgärder och folk i skogen slipper få dem över sig 😊
I mitt bakhuvud har jag för mig att det finns någon slags gräns med för vad som behöver lämnas i volym död ved om det finns riktigt mycket, kanske någon här har koll på exakta siffror för det.

Avatar Fallback

Re: Certifiering

jannee  
#793845 Död, självdöda träd var det huvudsakliga man nyttjade som vedbrand när en ann var ung.
Trots detta ofog behövde man inte bekymra sig för den bilologiska mångfalden, men NU när vi alla är så pålästa är ditten och datten så djävla viktigt.
Allt ska tydligen gå till överdrift.
På den gamla goda tiden när folk VERKLIGEN bebodde landsbygden dammsögs skogarna på ALLT som kunde nyttjas.
Det var bär, svamp, man avlivade det vilda man kom över man tog vara på allt som kunde nyttjas till något.
M.a.o. idag borde det egentligen inte finnas något skyddsvärt kvar - eller hur??????

Användarvisningsbild

Re: Certifiering

stackenas  
#793848
jannee skrev:Död, självdöda träd var det huvudsakliga man nyttjade som vedbrand när en ann var ung.
Trots detta ofog behövde man inte bekymra sig för den bilologiska mångfalden, men NU när vi alla är så pålästa är ditten och datten så djävla viktigt.
Allt ska tydligen gå till överdrift.
På den gamla goda tiden när folk VERKLIGEN bebodde landsbygden dammsögs skogarna på ALLT som kunde nyttjas.
Det var bär, svamp, man avlivade det vilda man kom över man tog vara på allt som kunde nyttjas till något.
M.a.o. idag borde det egentligen inte finnas något skyddsvärt kvar - eller hur??????


Är väl precis därför det är en briststruktur som behöver skyddas.

Avatar Fallback

Re: Certifiering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793852 Att det kom på tal är för en artikel, möjligen i Land där de påtalar risken att torrträd går av och slår ihjäl någon.

Avatar Fallback

Re: Certifiering

alias  
#793853 Hur små får NS-/NO-områdena vara enl. dagens FSC- & PEFC-standarder?

Runt 2010 var kravet minst 0,3 ha och att det inte fick vara smalare än SI(H100) på intilliggande bestånd, för då skulle det räknas som hänsynsyta/kantzon till det beståndet istället.

Har för mig att jag har hört 0,5 ha som lägst i något sammanhang i närtid.

Har skrivit ett AU på gallring med Södra och grubblar på om jag ska skriva på nya certifieringsavtal och beställa ny plan innan den avverkningen blir av. Tycker dock att det är svårt att hitta lämpliga bestånd till naturvårdsavsättningar för att klara arealkraven.

Man borde kanske arrendera några ha T12-T16 på en närliggande fastighet?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Certifiering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793886
alias skrev:Hur små får NS-/NO-områdena vara enl. dagens FSC- & PEFC-standarder?

Runt 2010 var kravet minst 0,3 ha och att det inte fick vara smalare än SI(H100) på intilliggande bestånd, för då skulle det räknas som hänsynsyta/kantzon till det beståndet istället.

Har för mig att jag har hört 0,5 ha som lägst i något sammanhang i närtid.

Har skrivit ett AU på gallring med Södra och grubblar på om jag ska skriva på nya certifieringsavtal och beställa ny plan innan den avverkningen blir av. Tycker dock att det är svårt att hitta lämpliga bestånd till naturvårdsavsättningar för att klara arealkraven.

Man borde kanske arrendera några ha T12-T16 på en närliggande fastighet?

MVH
Alias


Det är samma krav som tidigare just som du skrev.

Användarvisningsbild

Re: Certifiering

Sjögård 4  
#799240 Vem får göra skogsbruksplaner som gäller för certifiering?

Avatar Fallback

Re: Certifiering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799252 Precis varenda jävel säger jag. Så får vi se om någon protesterar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).