Avverkning (slutavverkning)

Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk!!

24 inlägg 5322 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793451 Vad är problemet med att fortsätta med trakthyggesbruk?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#793455 Tack Matilda och Josefin för ert svar!
Jag kan på en gång säga att jag inte på något sätt är emot ett hyggesfritt skogsbruk i form av "äkta" blädning. Problemet är bara att där jag bor fungerar det endast i granskog och jag har ca 90 % tallmark.
De låsta positionerna kommer man aldrig ur om man inte börjar se verkligheten i form av de biologiska förutsättningarna. Tall och björk behöver ljus för att kunna växa upp och för att skapa tillräckligt med ljus så har jag gallrat så hårt att det är ett lagbrott. Jag kan även visa otaliga exempel på avverkningsmetoder under de senaste 50 åren där "hyggesfritt" skogsbruk inte fungerar. Tallmarker där det endast växer upp undertryckta granar är ingen vacker syn och det är definitivt inte god ekonomi för någon.
Problemet med utformningen av er enkät är att den endast ytterligare bidrar till att låsa fast positionerna. Den befäste bara att jag är en bakåtsträvande hyggesförespråkare och gav inget som helst utrymme att visa på en del alternativa hyggessätt som jag tillämpar.
Ni ska inte ta åt er allt för hårt av kritiken då ni har en handledare för ex-jobbet som borde ha gett er en del tips på vägen. I den akademiska världen så ska strävan vara att ha en öppen inställning till frågeställningarna och inte låsa fast sig i ett inledande skede och detta är en av de viktiga frågorna som handledaren har att hålla koll på.
Om ni återkommer med en reviderad enkät så kommer jag att svara på den och förhoppningsvis så kan en sådan leda frågan framåt.

hfab  
bengt.a skrev:Vad är problemet med att fortsätta med trakthyggesbruk?

Problemet är att det finns väldigt många som idag inte kan/vill acceptera att trakthygge är en mycket bra och beprövad skogsbruksmetod.
En stor allmänhet och lika stor del av politiken på alla nivåer ser bara det som är här och nu.
Det är (och det har jag viss förståelse för) uppenbarligen svårt för många att inse den ständiga förändring som sker i all skogsmark.
Gemene man tycks vara fast i en tanke om att allt ska vara statiskt.

Eller som jag skulle uttrycka mig i privata sammanhang;
Folk överlag är dumma i huvudet på riktigt

Användarvisningsbild

Badger  
hfab skrev:

Problemet är att det finns väldigt många som idag inte kan/vill acceptera att trakthygge är en mycket bra och beprövad skogsbruksmetod.
En stor allmänhet och lika stor del av politiken på alla nivåer ser bara det som är här och nu.
Det är (och det har jag viss förståelse för) uppenbarligen svårt för många att inse den ständiga förändring som sker i all skogsmark.

Det är en allmänt känd kunskap att det absoluta merparten av människor håller fast vid den position de har för tillfället och söker fakta som bekräftar att de har rätt uppfattning. Putin-anhängare hävdar att de var tvugna att anfalla Ukraina. Den som tjänat goda intäkter på trakthyggesbruk ser helst fördelar med det. Den som värnar om sällsynta lavar, mossor, svampar och så vidare som missgynnas av trakthyggen ser det som ett gissel. Få är villiga att byta åsikt rakt av. Själv står jag lite mitt emellan och ser att mindre arealer med trakthyggen avverkade löpande under åren kan ge varierad och skiktad skog. Fast media och miljödebattörerna likställer alla skogsägare med de stora skogsägarna som avverkar sammanhängande arealer på hundratals hektar. Som alltid vill många driva frågan till svart eller vitt i debatten.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
hfab skrev:

Det är en allmänt känd kunskap att det absoluta merparten av människor håller fast vid den position de har för tillfället och söker fakta som bekräftar att de har rätt uppfattning. Putin-anhängare hävdar att de var tvugna att anfalla Ukraina. Den som tjänat goda intäkter på trakthyggesbruk ser helst fördelar med det. Den som värnar om sällsynta lavar, mossor, svampar och så vidare som missgynnas av trakthyggen ser det som ett gissel. Få är villiga att byta åsikt rakt av. Själv står jag lite mitt emellan och ser att mindre arealer med trakthyggen avverkade löpande under åren kan ge varierad och skiktad skog. Fast media och miljödebattörerna likställer alla skogsägare med de stora skogsägarna som avverkar sammanhängande arealer på hundratals hektar. Som alltid vill många driva frågan till svart eller vitt i debatten.

Folk måste lära sig att det inte alltid kan se likadant ut överallt. Växter m.m återkommer igen när tiden är mogen. Titta bara på hallonris som skjuter upp direkt på hyggen. Sen 90 år med skog innan avverkning, och där kommer hallonen igen.

Användarvisningsbild

Badger  
bengt.a skrev:
Badger skrev:
bengt.a skrev:Vad är problemet med att fortsätta med trakthyggesbruk
Folk måste lära sig att det inte alltid kan se likadant ut överallt. Växter m.m återkommer igen när tiden är mogen. Titta bara på hallonris som skjuter upp direkt på hyggen. Sen 90 år med skog innan avverkning, och där kommer hallonen igen.

Det finns ett antal problem som man kan fördjupa sig i om man vill. I huvudsak är de knutna till storleken på hyggena och bestånd av samma träd i samma ålder. Några exempel är att det finns ett antal svampar som inte kan existera utan vuxna träd och som dör och har väldigt svårt att återetablera sig. Den obalansen som uppstår kan de kommande träd större problem med upptag av näring eftersom träden lever i symbios med svampar. Det kan också ge större utrymme för röta att få ett dominerande grepp. Risken för skogsbrand ökar också i enskiktade stora skogsytor av samma trädslag. Nackdelar sett ut skogsbruksperspektiv. Det säger sig lite självt att jättehyggen faller in i logiken "lägg inte alla ägg i samma korg". Trakthyggesdebatten borde nyanseras och skiljer på 1 hektar och 100 hektar. Som vanligt får alla både ansvarsfulla och mindre ansvarsfulla stryk av samma slev.

Aleck  
#793561 Jag satte mig ner och gick igenom alla frågorna för att försöka ge rimliga svar, även om många påståenden var oerhört riktade och smala.

Tänkte att jag kunde plocka fram ett påstående som fanns med i enkäten:

"Det är svårt för mig att implementera alternativa skogsbruksmetoder då skogskulturen är starkt präglad av trakthyggesbruk."

Detta ser jag som det största problemet med grupper tyckande som inte vill eller kan lära sig om träden i skogen. Det vinklas som att alternativ är svåra att nyttja då kulturen i yrkesgruppen inte tillåter det. Men ingen nämner hur det står till med träden i skogen.

Det är omöjligt att ändra trädslagens "kultur", du kan inte lära en tall eller björk att börja leva i en skiktad skog där trakthyggesbruk utan öppna ytor önskas.

Istället framställs det som att problemet ligger i skogskulturen, där det ironiskt nog finns en hel del inhämtad kunskap i hur träd faktiskt fungerar...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793587 Just den frågan var lätt att svara på. Det skulle vara lätt för mig att implementera alternativa metoder om jag skulle vilja. Fast jag vill inte. Även i Sovjet försökte de ändra naturens lagar så att de skulle passa in i den rådande ideologin. Det funkade inte där heller.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793621 Vi ska vara rädda om vår skogskultur. Där vi planterar och röjer för framtida generationer utan att fundera så mycket på lönsamhetskalkyler. Det är inte självklart i alla länder. På många platser i världen bedrivs hyggesfritt skogsbruk på det sätt som gjordes här för hundra år sedan. Man tar till sig de värdefullaste träden och lämnar resten åt sitt öde utan att fundera på vad det ska bli av det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).