Avverkning (slutavverkning)

Ta bort ris från äng

20 inlägg 4710 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta bort ris från äng

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792533
1676453477_img_20230214_160821_187.jpg
Min plan att fälla in i beståndet gick om intet. Hur gör man enklast med granriset som måste bort?

Drar in det i skogen direkt? Kastar upp på kärra för hand och sen kör ut i skogen och drar av? Eldar i små högar på plats? Lagar grävlastaren och puttar med pallgafflar? Plockar en och en med engcons lilla gripklo?

Vinscha in det om man lyckas få ett knippe ris fast? 🤔



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ta bort ris från äng

Skogsjacke  
#792535 Brukas åkern ? Dra ihop på plats och elda i större och mindre högar känns väl enklast.

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792536 Slås häst-hö varje höst. Problem med sot/aska i hösilage?🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

jannee  
#792537 Det är väl bara till att krypa till korset och böja rygg, dessa grangrenar bär du på någon timme till skogs = bra gymnastik för en "otränad" kropp :grin:
Sanningen är den att detta inte tar längre tid än att samla ihop dem och försöka elda upp färskt granris.
Har du ingen stengrep till din frontlastare, för med dem kan du nog skuffa upp grenarna till renen.
Eller har du inga barn du kan sätta i arbete, annars perfekt material till att bygga en hydda i skogen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

isteskog  
#792539 Stengrep är effektivt! Har själv fått bort det mesta med den metoden.

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792541 Leta reda på en hösvans, det är precis lagom för din traktor. Visst får du handplocka efteråt men en stor del av mängden får du med dig.

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

alias  
#792543
Mangan skrev:
1676453477_img_20230214_160821_187.jpg
Min plan att fälla in i beståndet gick om intet. Hur gör man enklast med granriset som måste bort?

Drar in det i skogen direkt? Kastar upp på kärra för hand och sen kör ut i skogen och drar av? Eldar i små högar på plats? Lagar grävlastaren och puttar med pallgafflar? Plockar en och en med engcons lilla gripklo?

Vinscha in det om man lyckas få ett knippe ris fast? 🤔


Det är väl så dags att komma med detta råd nu, när träden redan är kvistade och apterade, men ett effektivt sätt att minska risplockningen är att bara kvista och kapa en eller ett par bitar per träd och sedan använda brytblocket för att dra in toppen i skogen och kvista den där. Därefter kopplar man om vinchen till toppen och drar tillbaka stamveden ut till där man enkelt kommer åt att skota den ifrån.

Bara mina fem ören...

Som svar på grundfrågeställningen så hade jag förespråkat att släpa bort riset på traditionellt vis.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

tallen100  
#792544 Ta tex ett långt spännband och lägg ut släng riset över bandet, när det är fullt dra över bandet och genom öglan/kroken så det blir som en snara, och dra iväg bunten med traktorn eller vincha.
Funkar mycket bra 👍

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

hfab  
#792552 Glöm tankar om att elda upp det.
Småkvistar och barr brinner utav bara ######.
Men du kommer att ha massor med halvbrända och förkolnade bitar kvar.
Gör som Tallen100 föreslår, sedan går du över med kratta och städar färdigt.
Fråga den som slår hur noga du behöver vara.

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792556
Mangan skrev:Slås häst-hö varje höst. Problem med sot/aska i hösilage?🤔

Drog ihop för bra många år sedan på en vall och eldade i början av maj. Märktes inget av det. Gick ock krattade in noga så att allt verkligen brann upp.

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

alias  
#792568 Snubblade över ett inlägg från @th från 2014-07-19 på sidan 70 i följande tråd:

Vad kör ni med?

Verkar vara ett smidigt sätt att dra upp grenar som slagit ner djupt i backen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ta bort ris från äng

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792570 Det ska inte samlas ris till en majbrasa? Då kanske du får hjälp o lasta på vagnen.

Annars är det väl inte så dumt o lasta upp o köra till lämpligt ställe. Istället för o dra men det går det med. Det är toppriset som är lite drygt. 😀

Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792576 Många förslag här, blev ännu mer villrådig. Skulle kanske dragit in det innan kvistning ändå. Tänkte "det löser sig sen" men... 😉

Hösvans har jag prövat tidigare. Lyckades böja en pinne till den.

Lite lockad av tallens idé, fast snara med vajern och så block i skogen.

Aja, först skall det huggas klart inne i skogen och sen köra bort virket. Kan dröja ett tag innan det blir av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort ris från äng

uffejohan  
#792585 Oavsett metod hade jag nog kört en sväng med ringvälten som avslutning.

Användarvisningsbild

Re: Ta bort ris från äng

JohannesG  
#792590 Kverneland stengrep med lösa spjut har jag använt många gånger och ger ett bra resultat. Rätt vinkel och lagom många spjut (4-8) så tar den med sig riset utan att böka för mycket. Skopa kan säkert fungera också bara vinkeln är rätt.

Sedan får man städa lite manuellt också, särskilt grenar som gått ner i marken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).