tis 07 feb 2023, 06:34#791619
Hej igen,
Tack för tipset, hittade uppgifterna om grundyta i Skogsbruksplanen.
30 resp 32 cm i brösthöjd, 25 m2 grundyta I bägge avdelningarna. Förmodligen en dragning åt 32cm I brösthöjd totalt eftersom nuvarande avverkning är något bättre mark än snittet I ena avdelningen.
Av Södra får jag ytterligare 25kr för mer än 14% frivillig avsättning till no/ns.
Men jag får ändå inte ihop kalkylen med Södra. Om jag som du räknar med drygt 700kr, säg 715 då för timret +20+20+25. =780 + 78 (10% efterlikvid). Minus ca 100 kr avverkning/skotningskostnader. Och så kanske timmerandel är 80%? Sen blir resten massaved. Det blir ju ännu mindre totalt väl?
Största nackdelen, oaktat priset, är att Södra kommer när det passar dem, oavsett väg och väder. Den andra aktören kunde lova att komma i april/maj.
Klipper in text nedan från mail med köparen som erbjuder LRK. Är det något här att tänka på? Grot ingår måste väl betyda att de plockar ut det, bra eftersom jag vill få rent för frötallarnas skull. Industrimätt, är inte nästan allt det idag?
Leveransrotköp ( LRK)
vilket innebär Netto i kr/m3fub bruttovolym, dvs vi betalar även för vrak etc. och Grot ingår.
760 kr/m3fub ( sjuhundrasextio kronor per m3fub) för samtliga sortiment.
Glömde säga att det är Industri mätt volym som vi betalar efter men du får en produktions lista ifrån skördaren . Volymerna skiljer sig ganska lite. Det är ju inga betong fundament som mäts precis…