Avverkning (slutavverkning)

Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

25 inlägg 6585 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#791579 Hej

Sitter och jämför lite anbud, mest via prislistor + Premier. Men har fått ett förslag på LRK, 760kr netto FUB oavsett vrak el sortiment, inkl alla kostnader. Vad bör man tänka på? Ovan pris känns bra jämfört med ett "rimligt" utfall i olika sortiment. Är förbannat trött på Södra och Inspektorn efter förra avverkningen. Så jag letar förslag på alternativ.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Ängagärdet  
#791604 Det kan ju vara både bra och dåligt beroende på hur beståndet ser ut. Ge oss mer data.

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#791605 Hej!

Tallskog, enligt plan 91-96 år. Ca 280 m3sk per hektar, 95% tall. Tror dock inte på åldern, snarare runt 130 år.
Ca 5,1 ha, frötall ska lämnas. Bra skogsbilvägar året runt utom vid tjällossning.
Vad mer är värt att veta?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

alias  
#791606
Andersleufven skrev:Hej!

Tallskog, enligt plan 91-96 år. Ca 280 m3sk per hektar, 95% tall. Tror dock inte på åldern, snarare runt 130 år.
Ca 5,1 ha, frötall ska lämnas. Bra skogsbilvägar året runt utom vid tjällossning.
Vad mer är värt att veta?

Mvh


Vad har du för grundytevägd brösthöjdsdiameter?

Är skogen certifierad (i.s.f. enkel- eller dubbrlcertifierad)?

Hur är kvaliteten - är det sannolikt att det blir mycket klass1-timmer i rotstockarna, eller är det sämre kvalitet?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#791611 Tack för avancerade frågor (för mig).

Grundytevägd brösthöjdsdiameter har jag inte koll på. I de tre bestånd Södra nyligen avverkade hade jag totalt en medelstam på 0.59msfub. Förmodligen lite lyft av att två avdelningar här var något bättre/äldre. Men det kanske säger nåt

Dubbelcertifierad.
I samma avverkning som ovan landade 8% som Ansgarius/Rotstock/Klass 1.
Borde kunna bli nåt liknande här, förutom då att frötallen väl lär sänka möjliga Rotstock i detta skede?
Kan tycka att de 8% ovan var ett lågt utfall, apterat fel? På förhand fick jag gissningar på mellan 10-15%...

Tack för snabbt svar förresten!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

alias  
#791613
Andersleufven skrev:Tack för avancerade frågor (för mig).

Grundytevägd brösthöjdsdiameter har jag inte koll på. I de tre bestånd Södra nyligen avverkade hade jag totalt en medelstam på 0.59msfub. Förmodligen lite lyft av att två avdelningar här var något bättre/äldre. Men det kanske säger nåt

Dubbelcertifierad.
I samma avverkning som ovan landade 8% som Ansgarius/Rotstock/Klass 1.
Borde kunna bli nåt liknande här, förutom då att frötallen väl lär sänka möjliga Rotstock i detta skede?
Kan tycka att de 8% ovan var ett lågt utfall, apterat fel? På förhand fick jag gissningar på mellan 10-15%...

Tack för snabbt svar förresten!


Grundytevägd brösthöjdsdiameter brukar man finna i skogsbruksplanens avdelningsbeskrivning. Det är inte alltid som den uppgiften är så tillförlitlig, men det kan i.a.f. ge en indikation om hur beståndet ser ut.

0,59 m3fub motsvarar drygt 0,7 m3sk, vilket borde innebära att medelträdet på avverkningen borde motsvara ca 30 cm i brösthöjdsdiameter.

Kollar man på Södras stamprislista för Åtvidaberg så betalas 30 cm grova tallar med 700 kr/m3fub medan listpriset kulminerar på 740 kr/m3fub för 44-51,9 cm grova tallar.

Marknaden har länge premierat grovt talltimmer framför klent dito.

Spontant så tror jag att erbjudandet du fått för LRK:et inte ligger jättelångt ifrån Södras stampris efter påslag för lite premier (certifiering, storlekspremier och marknadspremier på timret) och efterlikvid ungefär i nivå med de senaste årens (~10%).

Är man inte nöjd med en marknadsaktör så kan det vara intresssnt att ge någon annan en chans, men ekonomiskt är det nog inga astronomiska skillnader i detta fall.

Förvisso blir även några tiors skillnad per m3fub pengar på sista raden när det rör sig om lite större volymer.

Bara mina fem.ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#791619 Hej igen,

Tack för tipset, hittade uppgifterna om grundyta i Skogsbruksplanen.
30 resp 32 cm i brösthöjd, 25 m2 grundyta I bägge avdelningarna. Förmodligen en dragning åt 32cm I brösthöjd totalt eftersom nuvarande avverkning är något bättre mark än snittet I ena avdelningen.
Av Södra får jag ytterligare 25kr för mer än 14% frivillig avsättning till no/ns.
Men jag får ändå inte ihop kalkylen med Södra. Om jag som du räknar med drygt 700kr, säg 715 då för timret +20+20+25. =780 + 78 (10% efterlikvid). Minus ca 100 kr avverkning/skotningskostnader. Och så kanske timmerandel är 80%? Sen blir resten massaved. Det blir ju ännu mindre totalt väl?

Största nackdelen, oaktat priset, är att Södra kommer när det passar dem, oavsett väg och väder. Den andra aktören kunde lova att komma i april/maj.

Klipper in text nedan från mail med köparen som erbjuder LRK. Är det något här att tänka på? Grot ingår måste väl betyda att de plockar ut det, bra eftersom jag vill få rent för frötallarnas skull. Industrimätt, är inte nästan allt det idag?

Leveransrotköp ( LRK)

vilket innebär Netto i kr/m3fub bruttovolym, dvs vi betalar även för vrak etc. och Grot ingår.

760 kr/m3fub ( sjuhundrasextio kronor per m3fub) för samtliga sortiment.
Glömde säga att det är Industri mätt volym som vi betalar efter men du får en produktions lista ifrån skördaren . Volymerna skiljer sig ganska lite. Det är ju inga betong fundament som mäts precis…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Torbjörn Johnsen  
#791629 Stämpla en rotpost och bjud ut till alla virkesköpare som är verksamma i ditt område. Det finns väl några köpsågverk ytterligare?
Det är ganska tunnt med rotstående lager hos många sågverk vilket borde göra timingen bra. Vet dock inte hur det ser ut för specifika furusågsre. Men värdet av groten och massaveden har ökat rejält. Köpsågverken får betalf för detta i sin vidareförsäljning och är därmed skapligt konkurrenskraftiga. Har du inte koll på alla virkesköpare så finns det säkert många här med lokalkännedom som kan hjälpa till. Södra Ödtergötland?

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#791718 Tack för tips. Har aldrig provat rotpost, men det blir säkert så längre fram. Lutar åt LRK denna gång. Inte jättemycket Sågverk runt Malexander, bättre i Norra Kalmar län tror jag. Har kontakt med Södra, Holmen, Vida, Sydved och Linköpings Skogstjänst i detta skede.

Tack för input.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

alias  
#791725
Andersleufven skrev:Hej igen,

Tack för tipset, hittade uppgifterna om grundyta i Skogsbruksplanen.
30 resp 32 cm i brösthöjd, 25 m2 grundyta I bägge avdelningarna. Förmodligen en dragning åt 32cm I brösthöjd totalt eftersom nuvarande avverkning är något bättre mark än snittet I ena avdelningen.
Av Södra får jag ytterligare 25kr för mer än 14% frivillig avsättning till no/ns.
Men jag får ändå inte ihop kalkylen med Södra. Om jag som du räknar med drygt 700kr, säg 715 då för timret +20+20+25. =780 + 78 (10% efterlikvid). Minus ca 100 kr avverkning/skotningskostnader. Och så kanske timmerandel är 80%? Sen blir resten massaved. Det blir ju ännu mindre totalt väl?

Största nackdelen, oaktat priset, är att Södra kommer när det passar dem, oavsett väg och väder. Den andra aktören kunde lova att komma i april/maj.

Klipper in text nedan från mail med köparen som erbjuder LRK. Är det något här att tänka på? Grot ingår måste väl betyda att de plockar ut det, bra eftersom jag vill få rent för frötallarnas skull. Industrimätt, är inte nästan allt det idag?

Leveransrotköp ( LRK)

vilket innebär Netto i kr/m3fub bruttovolym, dvs vi betalar även för vrak etc. och Grot ingår.

760 kr/m3fub ( sjuhundrasextio kronor per m3fub) för samtliga sortiment.
Glömde säga att det är Industri mätt volym som vi betalar efter men du får en produktions lista ifrån skördaren . Volymerna skiljer sig ganska lite. Det är ju inga betong fundament som mäts precis…


Bara för ordningens skull känner jag att det nog är på sin plats att förtydliga att Södras stampris avser hela trädets volym och inte bara timmerandelen.

Kommer du upp i ca 1000 m3fub så tror jag att du får några tior per m3fub i storlekspremie också, samt att du nog skulle kunna få en uppräkning med några procent för kvalitetsindex på tallen (ålder i förhållande till brösthöjdsdiameter). Det finns även ett lägre pris för virke grövre än 14 cm som ej håller sågtimmerkvalitet, som man bör observera.

Det enklaste är att kolla aktuell prislista för exakta villkor om man vill jämföra olika möjliga ekonomiska utfall.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Chainsaw Charlie  
#791750 Det låter som ett vettigt bud, tror inte Södra klarar att matcha det på 1000 m³ såvida det inte blir extrem efterlikvid.

Jag har leveransvirkeskontrakt för oklassat talltimmer 18+ på 925 kr/m³fub för tillfället som jämförelse. Med normalt massavedsutfall så blir ditt motsvarande timmerpris något bättre.

Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

bgsentr  
#791765 Stämpla en rotpost och ta in anbud, du kommer inte bli besviken!
Alternativ 2 är LRK utan undantagna sortiment.
Inga ytterligare alternativ existerar i slutavverkning om man vill ha bra netto

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#796983 Kan avslöja hur det blev nu.
790kr/m3fub industrimätt oavsett vrak, eller sortiment, 60 kr mwh för grot.
Sydved var hetast denna gång med Vida strax därefter.
Frågade även Holmen, Linköpings Skogstjänst, Lagergrens Trävaru samt hade Södra ute.

Vida kunde nog betalt mer med rotpost alt att skogen fick stå lite längre. Vilket inte var möjligt.

Hade även rotstämplare från Hushållningssällskapet ute men han tyckte jag hade för bra pris för att motivera stämplingen. Cred till honom.

Krav på avverkning innan 31/5 och 80-100 fina frötall lämnat per ha.

Tack för inspel och stöttning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796986 Återkom gärna med resultatet av avverkningen!

Användarvisningsbild

Re: Lrk 1000m3fub 95% tall I Södra Östergötland

Andersleufven  
#796989 Det ska jag göra!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).