Avverkning (slutavverkning)

Avlägg

15 inlägg 4963 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avlägg

Kjohan  
#789264 Hur går man tillväga om man inte har gräns mot väg
Rågången är 5 meter innanför en vägsamfäldighet.
Har blivit nekad att hugga rent och ha avlägg på bolagsmark. Dom tycker att jag ska bygga väg över deras mark och sedan en vändplan på min mark. Kan dom göra så?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avlägg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789269 Är du med i samfälligheten?

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Kjohan  
#789270 Har andel på 0.12 🤨

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlägg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789273 Ja, de kan göra sådär. Men det är inte rätt. 👎 Får du bygga väg där du tänkt lägga?

Du kan ju göra 30m väg rätt in, så de kan backvända. Men surt är det.

Tycker det borde gå att göra något smidigare, typ ersättning.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Kjohan  
#789276 Ja jag får lägga väg där jag tänkt.
Erbjöd dom att få sitt timmer och massaved mot att jag stod för huggning 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Avlägg

alias  
#789278
Kjohan skrev:Har andel på 0.12 🤨


Har du ingen punkt där vägen korsar ditt skifte, eller är det bara att det inte gör det just här?

Tänker att om ditt skifte inte inte når vägen någonstans så borde det finnas på karta eller i text var du har rätt att korsa grannens skifte för att nå vägen.

På sätt och vis kan jag första att grannen inte vill hugga upp upplagsplatser på sin mark för att någon annan ska kunna lägga upp sitt virke på dennes mark. Plats för virkesupplag bör rimligen ingå i en samfällighet eller gemensamhetsanläggning, så att markvärdet för denna mark blir ersatt.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Martin Växjö  
#789403
Kjohan skrev:Ja jag får lägga väg där jag tänkt.
Erbjöd dom att få sitt timmer och massaved mot att jag stod för huggning 🤣


Hehe! Jo det var ju ett erbjudande. Det får man nog säga är det minsta. Men du sitter ju lite dumt till så du får nog erbjuda nåt som smakar lite bättre. Det är ju ett bolag så de kanske är lättmutade. Annars får du väl bygga vägbiten. Det är ju ganska fint att kunna komma in och parkera bilen i sitt egna skifte. Gör ett inback för lastbilen men en liten vändzon för personbil med släpkärra längst in.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Contårta  
#789410
Kjohan skrev:Hur går man tillväga om man inte har gräns mot väg
Rågången är 5 meter innanför en vägsamfäldighet.
Har blivit nekad att hugga rent och ha avlägg på bolagsmark. Dom tycker att jag ska bygga väg över deras mark och sedan en vändplan på min mark. Kan dom göra så?


Får du inte ha avlägg mot vägsamfälligheten? Eller har bolaget marken emellan?

Att bolaget skulle neka dig till att ha avlägg låter konstigt. Nästan som att det finns en konflikthistorik eller liknande…

Är det otroligt mycket avlägg du behöver hugga? Jag minns inte vad lagen säger exakt men jag är tveksam till att du kan bli tvingad att bygga väg istället för hugga avlägg.

Eller innehåller remsan höga naturvärden?

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Kjohan  
#789413 Det är bolaget som äger marken. Det blir 8 hektar slutavverkning så det går åt lite mark.
Dom är nog mest sura att du inte får köpa avverkningen.
Inga höga naturvärden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avlägg

MF förare  
#789417 Hur ser skiftet ut? Är de såpass stort som 8ha så kan väl en väg stump på 100m å en vändplan inte vara så stor kostnad i förhållande till kubiken som ska fram?
Dessutom slipper du ju maskin spår på vägsamfälligheten å ev rep av den vägen efter virkes lastning.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

Contårta  
#789420
Kjohan skrev:Det är bolaget som äger marken. Det blir 8 hektar slutavverkning så det går åt lite mark.
Dom är nog mest sura att du inte får köpa avverkningen.
Inga höga naturvärden.


Okej. Är det ett större bolag och du pratat med en ”riktig” ansvarig och inte en sur virkesköpare? De bolag jag känner till brukar vara generösa då de ofta är beroende av andra privata skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

toker72  
#789431 Är ju knappast hållbart i längden att nyttja annans mark för avlägg även om dom går med på att hugga avlägg i dag så om 30 år när du gallrar behöver du ett nytt avlägg ska dom då hugga ner 30 årig skog så du kan nyttja platsen som avlägg nej bygg väg nu när det i alla fall kommer in lite slantar vid slutavverkning inte så kul att bygga väg vid 1a gallringen.

Avatar Fallback

Re: Avlägg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789441 Bygger du vägen så blir skattmasen utan en del av dina pengar.

Användarvisningsbild

Re: Avlägg

lodin92  
#789550
Kjohan skrev:Det är bolaget som äger marken. Det blir 8 hektar slutavverkning så det går åt lite mark.
Dom är nog mest sura att du inte får köpa avverkningen.
Inga höga naturvärden.

Sura? Jag tycker den låter rätt trevliga som erbjudit dig göra en vägsträcka utan krångel? 🤔

Avatar Fallback

Re: Avlägg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789727 Ska väl vara gällande, men lite surt för 8 ha. https://images.app.goo.gl/kmsHGGJJtRi5Hn7DA

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).