ons 04 jan 2023, 16:20#787066Apropå enkäten på startsidan med för få alternativ.
Framförallt önskar jag en så snabb avveckling som möjligt av kalhyggesbruket.
Avverkning (slutavverkning)
De allt större och allt flera kalhyggena
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 04 jan 2023, 19:07#787093
Bra alternativ måste man ha innan man avvecklar något.
Vilket är ditt alternativ och vilka för och nackdelar har det? 🤔
Kenneth Bergdahl skrev:Apropå enkäten på startsidan med för få alternativ.
Bra alternativ måste man ha innan man avvecklar något.
Vilket är ditt alternativ och vilka för och nackdelar har det? 🤔
ons 04 jan 2023, 22:07#787117
Är det inte bättre att skaffa kunskap om skogsbruk
Kenneth Bergdahl skrev:Apropå enkäten på startsidan med för få alternativ.
Är det inte bättre att skaffa kunskap om skogsbruk
ons 04 jan 2023, 22:09#787118Väldigt vad lätt det är att få varningar nu för tiden då? Märktes inte att det var några varningar när ulf fick raljera och idiotförklara allt och alla.
ons 04 jan 2023, 22:29#787120
Det är ju bara den som blir varnad som blir informerad om detta och är inget som märks för några andra medlemmar. De flesta som blir varnade brukar ju inte informera om att så skett. Nu åter till ämnet: "De allt större och allt flera kalhyggena"
bengt.a skrev:Väldigt vad lätt det är att få varningar nu för tiden då? Märktes inte att det var några varningar när ulf fick raljera och idiotförklara allt och alla.
Det är ju bara den som blir varnad som blir informerad om detta och är inget som märks för några andra medlemmar. De flesta som blir varnade brukar ju inte informera om att så skett. Nu åter till ämnet: "De allt större och allt flera kalhyggena"
ons 04 jan 2023, 22:51#787124Jag förstår inte riktigt, vad är det för en enkät som TS menar?
Sen om TS vill ha en snabb avveckling av kalhyggesbruket så är mitt tips att om TS inte redan har en egen skogsgård så kan TS köpa en och börjar sköta den utan kalhyggen och se till att göra det bra, då kanske andra som ser detta blir inspirerade och ställer om sitt eget skogsbruk.
Sen om TS vill ha en snabb avveckling av kalhyggesbruket så är mitt tips att om TS inte redan har en egen skogsgård så kan TS köpa en och börjar sköta den utan kalhyggen och se till att göra det bra, då kanske andra som ser detta blir inspirerade och ställer om sitt eget skogsbruk.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
ons 04 jan 2023, 23:00#787125Hyggena blir allt mindre, men därmed naturligtvis fler. Det hänger ihop, eftersom den areal som årligen slutavverkas legat still under flera decennier.
Idag vet vi att det inte finns några andra fungerande alternativ eftersom de flesta trädslag vi har är pionjärer. De är anpassade till att etablera sig och växa upp på i stort sett kal mark. Inte inne i en skog. Gran är i praktiken enda undantaget.
Dessutom ställdes det mesta av Sveriges skogar om till trakthyggesbruk för väldigt länge sen, ca 200 år sen. Mycket av den skog vi har idag är tredje generationens trakthyggesbruk. Att i stor skala omvandla den till blädningsbruk är inte möjligt.
Alternativ testades i stor skala i Norrland under perioden 1850-1950, innan man insett att våra trädslag inte är anpassade till det, och det fungerade inte alls.
Så någon avveckling av kalhuggning är knappast aktuell. Sverige vill inte omvandla all skog till granskog.
Idag vet vi att det inte finns några andra fungerande alternativ eftersom de flesta trädslag vi har är pionjärer. De är anpassade till att etablera sig och växa upp på i stort sett kal mark. Inte inne i en skog. Gran är i praktiken enda undantaget.
Dessutom ställdes det mesta av Sveriges skogar om till trakthyggesbruk för väldigt länge sen, ca 200 år sen. Mycket av den skog vi har idag är tredje generationens trakthyggesbruk. Att i stor skala omvandla den till blädningsbruk är inte möjligt.
Alternativ testades i stor skala i Norrland under perioden 1850-1950, innan man insett att våra trädslag inte är anpassade till det, och det fungerade inte alls.
Så någon avveckling av kalhuggning är knappast aktuell. Sverige vill inte omvandla all skog till granskog.
tor 05 jan 2023, 08:33#787143
Precis, skulle vara intressant att veta vilken enkät det är.
Zixten skrev:Jag förstår inte riktigt, vad är det för en enkät som TS menar?
Precis, skulle vara intressant att veta vilken enkät det är.
tor 05 jan 2023, 08:49#787145Jag antar att det är den här som TS menar:
Vad önskar du mest av skogsåret 2023?
Vad önskar du mest av skogsåret 2023?
tor 05 jan 2023, 20:55#787243
Jag läste om en forskare (student?) på SLU som har modellerat och optimerat plockhuggning. En Hagnersk arvtagare tyckte jag det lät som.
Lars Lundqvist SLU skrev:Dessutom ställdes det mesta av Sveriges skogar om till trakthyggesbruk för väldigt länge sen, ca 200 år sen. Mycket av den skog vi har idag är tredje generationens trakthyggesbruk. Att i stor skala omvandla den till blädningsbruk är inte möjligt.
Jag läste om en forskare (student?) på SLU som har modellerat och optimerat plockhuggning. En Hagnersk arvtagare tyckte jag det lät som.
Självvald väg i egen skog
tor 05 jan 2023, 22:09#787256Tack Lars!
Men mina farhågor kvarstår när det gäller det s.k "hyggesfria skogsbruket" som Nils F föreslår. Tänker då på främst att gå ifrån produktionsskogar av gran till att plocka grova individer ur denna. Det lär väl bli några hårda gallringar ( då man får hoppas att stormar och granbarkborre undviks) Efter det så blir det väl inga uttag på länge om man ska ha någon skog kvar. Och underbeståndet tar väl väldigt lång tid på sig att etableras om det inte blir luckor? Mjaa, tror tyvärr att man bjuder in stormarna och barkborren i onödan med sånt skogsbruk. Skillnad är det i ett bestånd som har skog i alla åldrar och dimensioner från början. Blädningsskog har jag för mig att den kallas .... 😉
Men mina farhågor kvarstår när det gäller det s.k "hyggesfria skogsbruket" som Nils F föreslår. Tänker då på främst att gå ifrån produktionsskogar av gran till att plocka grova individer ur denna. Det lär väl bli några hårda gallringar ( då man får hoppas att stormar och granbarkborre undviks) Efter det så blir det väl inga uttag på länge om man ska ha någon skog kvar. Och underbeståndet tar väl väldigt lång tid på sig att etableras om det inte blir luckor? Mjaa, tror tyvärr att man bjuder in stormarna och barkborren i onödan med sånt skogsbruk. Skillnad är det i ett bestånd som har skog i alla åldrar och dimensioner från början. Blädningsskog har jag för mig att den kallas .... 😉

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).