Avverkning (slutavverkning)

Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

99 inlägg 18706 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

isteskog  
#786024 Det kanske är andra rekommendationer i ett reservat, Myra? För det var väl i ett sådant fällningen skedde?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

anersimyra  
isteskog skrev:Det kanske är andra rekommendationer i ett reservat, Myra? För det var väl i ett sådant fällningen skedde?

Området är beläget mitt i Solna men är inget reservat. Tallen växte i anslutning till där jag bor och när jag såg vad som hänt så ringde jag kommunens biolog och frågade vad i helvete de höll på med..🤬🤬 Att jag blev riktigt förbannad beror på att något rövhål för några år sedan fällde en minst 450 år gammal tall som jag högg fram i samband med sanering av död Alm. Tallen var helt otroligt mäktig med pansarbark ända uppe i den nära 30 meter höga kronan. En dag när jag går förbi tallen så ser jag till min fasa en ca fem meter lång grov stock vid platsen och fattar direkt att något klåfingrigt rövhål fällt det fullt friska trädet. En liten bit innanför barken fanns endast en faströta stor som en snusdosa. Jag började räkna årsringarna i lilländen men gav upp när jag räknat till 350. På de kvarvarande dryga 25 centimetrarna var det så tätt mellan årsringarna att de var omöjliga att räkna med blotta ögat. Vad jag sa till stadens ansvariga biolog lämpar sig inte i tryck, men sen den dagen håller jag noga koll på vad som händer med områdets talljättar..👀😅👍

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#786030 Törskate snör av ledningsbanorna och dödar då det som ligger ovanför/utanför avsnörningen. Det är normalt bara klena dimensioner som drabbas, därav bara toppen eller någon gren på fullstora tallar, men kan därmed strypa en hel ungtall nedanför kronan.

Törskate är kanske ett typfall där omsorg om biologisk mångfald och ekonomisk virkesproduktion kolliderar.

isteskog  
#786048 Nja, jag har sett många tallar med törskate där törskaten sitter bra långt ner på stammen!

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#786050 När törskaten går runt under nedersta grönkvisten är det över. Inga träd växer till himlen. Några år senare är det torrtall , näringstillförseln når inte motorn dvs grönkronan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
isteskog skrev:Nja, jag har sett många tallar med törskate där törskaten sitter bra långt ner på stammen!

Vid några tillfällen har vi fått beställning på att fälla riktigt stora tallar med törskate då beställaren fått för sig att träden utgör en fara för omgivningen. Vi har då i stället sågat bort de döda delarna så att trädet i beställaren ögon åter ser ofarligt ut. Men låt säga att beställaren hänvisar till smittorisk på omgivande träd. Utgör ett angripet träd en smittokälla under resten av sin levnad om angreppet lämnas kvar? Om så är fallet, är trädet fortsatt en smittokälla om man inte kapar bort angreppet ner till oangripen ved?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#786054 Det jag fick lära mig att smittan finns kvar i rotstående träd som haft törskatesvamp. Den infon fick jag för drygt 30 år sedan. Jag inbillar mig att den infon stämmer även nu 2022. Nåväl även 2023 kanske hjulet skall uppfinnas. God fortsättning alla berörda.

isteskog  
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#786058 Det jag beskriver är tallskog som närmar sig slutavverkningsålder ca 95 till 120 år. Är dessa tallar angripna av törskate ca 15 till 20 år innan slutavverkning. Bör dom tas bort vid eventuell sista gallring. Bara ett tips i all välmening.

isteskog  
#786059 Och absolut inte ha någon frötall med törskate.... det är tydligen ärftligt till plantorna.

Användarvisningsbild

joran  
1672933239_708b6948-1605-4506-b910-0f03804ae3e7.png
Detta är ingen munter läsning, eller vad säger du Lars L ?

Klanten  
jannee skrev:För att skogsbruket måste vara hållbart gäller det att hänga med när förutsättningar förändras.
Att inget göra eller göra som man tidigare gjort bevisar endast att vi inte lärt oss något eller nonchalerar den forskning - förädling som pågår.
Skulle jordbruksbönderna göra som man gjort för 50 eller 100 år sedan vore skördarna drastiskt mycket sämre.
Egentligen gäller samma villkor för oss skogsbönder - är det verkligen så svårt att inse?

Ja ska man dra "det naturliga" till sin yttersta gräns så skulle det ju inte finnas någon jordbruksmark eller bebyggelse.
Det är ju resultat av att människan gjort ingrepp i naturen(om man räknar människor som en solitär art som inte ingår i det naturliga) så då skulle vi fått bo i naturliga grottor och levt på svamp och bär.

Men visst är en slutavverkning inte så estetiskt tilltalande men på 50 år så ser det nästan ut som innan.

Sedan kanske skogsbranschen borde köra lite mer växelbruk och ligga närmare naturens växtordning.
Låta lövet komma först och barret efter det kan ju minska risken för rotröta o andra sjukdomar med växelbruk(min gissning).

Klanten  
#787199 Staten och forskningen gör det ju inte heller så lätt att vara skogsägare.
Min farfarsbror fick i mitten på 1920-talet statliga bidrag för att bryta åkermark ur skogen.
40 år senare fick han statliga bidrag för att plantera skog på den åkermark han brutit.
Och det tidigare nämnda hormoslyret antar jag var en produkt som kom från forskning som fick anslag från staten.
Så det som är etablerade fakta idag är kanske inte fakta om 40 år.

Sedan är ju frågan vad som är naturligt min saligen avlidne far sa att rådjur började komma till södra västerbottens kustland i slutet på 50 talet idag är det en etablerad art så ska man se rådjur som en invasiv art som inte hör hemma så långt norrut?
Grävlingar har börjat poppa upp sedan 10-15 år sedan men dom får inte jagas okontrollerat trots att dom egentligen inte hör hemma där.
Eller hör dom hemma där p.g.a en naturlig utveckling?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Detta är ingen munter läsning, eller vad säger du Lars L ?

Att 60% av ungskogen saknar skador? Det är väl otroligt bra?

Användarvisningsbild

joran  
#787216 Haha, ja humor är viktigt, det håller jag med om👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).