Avverkning (slutavverkning)

Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

99 inlägg 18704 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Kanske det som känns mest oroande i vårt område är att 25-30% av våra ungskogar30-50 år, är multiskadade och dör på löpande band.

joran skrev: Jag har några exempel på där man slutavvrrkat 60-årig planterad törskatedrabbad tall. Senast en avdelning på ca40 Ha. På dispens av skogsstyrelsen.Hade den skogen fått stå i 10-år till hade all tall varit död.

Att du känner till några 60-åriga bestånd som var svårt skadat av törskate visar inte att ungskogar "dör på löpande band".
Skälet till att man vill avverka törskadeskadade tallar är för att minska spridningen av svampen.

Min fråga till dig var varför dagens skogsbruk skulle vara ett större vågspel i Norr- och Västerbotten än i exv Jämtland och Ångermanland. Vad skulle det vara som skiljer förhållanden i Västerbotten så radikalt från angränsande län?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

joran  
#785982 På vilket sätt menar du att jag sagt att det är svårare?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Och med det menar jag igen att det moderna skogsbruket här i norr och Västerbotten är ett stort experiment.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1671967297_3c57775d-19f9-4db2-8535-c246daa96dfd.jpeg
1671967297_7bc081eb-fd1f-4727-8ebf-0b77472a490c.jpeg
. Törskateangripna tallar dör nödvändigtvis inte av angreppet. Här är en angripen tall av ansenlig ålder som en klantig entreprenör fällde i ett område som hyser ett stort bestånd av angripna ”jättetallar.” Tallen vi ser på bild har levt med angreppet i åtminstone tjugo år och hade tveklöst levt vidare i många år till om inte den klantige entreprenören satt sågen i trädet.

Användarvisningsbild

joran  
#785991 Oki, jaa, jag menar att så länge vi inte vet utfallet av det moderna uthålliga storskogsbruket här i Norr, så ser jag det som ett experiment. Vi har inte gått varvet runt än,
tidsmässigt. När jag ser tex de gallrade skogarna som närmar sig 70-80 år, blir jag inte imponerad.Många är hårt gallrade, virkeskvaliteten är dålig, och svampangreppen är ökande.
Att nu även planteringar och ungskogar visar tydliga tecken på skador, död och minskad tillväxt gör att jag blir orolig.
Så jag håller fast vid att vi befinner oss i ett stort skogligt experiment, Lars.
Kan inte förklara det bättre än så👍

isteskog  
#785992 Stämmer nog bra när det gäller äldre tallar, Myra! Den varianten av törskate som angriper ungskogen har ett snabbare förlopp.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
anersimyra skrev:Tallen vi ser på bild har levt med angreppet i åtminstone tjugo år och hade tveklöst levt vidare i många år till om inte den klantige entreprenören satt sågen i trädet.

Den hade tveklöst levt vidare och fortsatt att smitta omgivande skog med törskate. Ett skäl till att törskate ökar är att man inte längre är ute i skogen och sköter skogshygienen, som man kallade det förr.

Användarvisningsbild

joran  
#785995 Menar du Lars att den delen av skogsskötseln var bättre förr? Eller hur menar du?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
joran skrev:Oki, jaa, jag menar att så länge vi inte vet utfallet av det moderna uthålliga storskogsbruket här i Norr, så ser jag det som ett experiment. Vi har inte gått varvet runt än, tidsmässigt.

Det finns exempel på "modernt" skogsbruk som hållit på en omloppstid även i Norr- och Västerbotten, om du med modernt menar markberednjng och plantering följt av röjning och gallring, och det finns inget som tyder på att det skulle fungera annorlunda i Västerbotten än i Ångermanland, eller Medelpad, eller Gästrikland, eller Småland.

Vad finns det som talar för din tes att träd fungerar annorlunda i Västerbotten än i Ångermanland?

På bilden ett tallbestånd planterat med tvååriga plantor 1887, Västerbottens kustland, fotograferat 2017, 130 år senare. Jag besökte beståndet i september 2022. Det har gallrats flera gånger under åren, senaste gången 1966, och håller idag ca 255 m3sk/ha. Medeltillväxten har kulminerat sen länge men det växer fortfarande ca 2 m3sk/ha&år.
(fotograf Björn Elfving, SLU)

isteskog  
Lars Lundqvist SLU skrev:
anersimyra skrev:Tallen vi ser på bild har levt med angreppet i åtminstone tjugo år och hade tveklöst levt vidare i många år till om inte den klantige entreprenören satt sågen i trädet.

Den hade tveklöst levt vidare och fortsatt att smitta omgivande skog med törskate. Ett skäl till att törskate ökar är att man inte längre är ute i skogen och sköter skogshygienen, som man kallade det förr.

Minns för inte så länge sedan så skulle man spara Törskatetallarna som naturvård! Och det var själva Skogsvårdsstyrelsen som de hette då som gav de rekommendationerna .... 🙃

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#786001 … och om du tittar i ännu äldre läroböcker så påpekar man att "tjärgaddar" ska bort så att inte fler tallar får angrepp.

isteskog  
#786012 Det var bättre förr! 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#786019 Ju förr desto bättre? 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
isteskog skrev:

Minns för inte så länge sedan så skulle man spara Törskatetallarna som naturvård! Och det var själva Skogsvårdsstyrelsen som de hette då som gav de rekommendationerna .... 🙃

Inom naturvården så sparar vi alla tallar med törskate, och det önskar nog den klantige entreprenören som fällde tallen jag visar på bild att denne gjort då denne nu är föremål för ett vitesföreläggande à la alnarpsmodellen..🤑🤑🤑🤑.
Senast redigerad av anersimyra sön 25 dec 2022, 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  

Området är ett många hektar stort område mitt i Solna där en stor del av de månghundraåriga tallarna är angripna men fortlever i högönsklig välmåga..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).