Avverkning (slutavverkning)

Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

99 inlägg 17082 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787473 Eller så låter man det bli ännu mer varg för då tycks älgen försvinna helt. Har inte sett ett älgspår i skogen i år. Inställd älgjakt förra året hade vi också. Men varg (och björn) finns det gott om enligt uppgift.
I och för sig försvinner jakten på älg men det drabbar ju ingen vad jag kan läsa mig till. På sikt så minskar vi ju också antalet frigående katter, höns och hundar i byarna också.
Sen slutar vi röja skogen och låter den skötas enligt "naturlig utveckling" som förespråkas för de kommunala reservatet runt min skog. Där kan/vill ingen vistas längre då de knappt går komma fram. Slyet står tätt. Men jag får glädjas över nya besökare i min skog.
Men, reservatet blir utmärkta habitat för naturisten, särskilt den som är lite mer blyg av sig. De andra med mer behov av att få synas kan, ju ta en vända in i min skog då och då. Snart maskingallrad dessutom med hyfsat breda vägar som med fördel kan användas som "cat walks" för den mer extremt exhibitionistiske naturisten.
Senast redigerad av Uvskogen lör 07 jan 2023, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

isteskog  
#787477 I mitt område så har avskjutningen minskat år från år men RASEN (fodret) har inte återhämtat sig ändå förrän de sista åren. Nu finns det vårtbjörk som kan bilda oskadda stammar iaf. Rönn, sälg, asp och viden för fortfarande en ojämn kamp i skogen. Nu har vi en avskjutning på ca 10 älgar på 7000/ha per lag. När det var som värst på 80- talet så sköt varje lag 90 älgar. Jag tror att vi måste ner med älgstammen så att RASEN har en chans att återhämta sig innan vi kan bygga upp en stark men liten älgstam framöver. Finland har nog fattat "grejen" bättre, men där kanske skogsproduktion går före köttproduktion...... Det här är bara min egen observation utan någon större statistik än Äbin, spillningsinventering och jägarnas älgobsar sen slutet av 70- talet. Idag spars det mer RASE när det röjs än tidigare, tyvärr har självföryngringarna minskat på planteringarnas bekostnad och det kan väl inverka något. Däremot slutröjs tallskogen alldeles för tidigt enligt min mening, redan i 3m höjden ställs det ut till ca 2000- 2500 stammar/ha.
Det här är bara en enkel skogsbondes funderingar som inte utbildat sig mer än 40 åra erfarenhet av verkligheten ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

isteskog  
#787478 Ska tillägga att mina hemtrakter är i mitten av Hälsingland och speglar bilden i mitt område. 😎

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787479 Jag tror helt och fullt på Isteskogs (och erfaret folk av hans slag) förslag och modell. Både i frågan om älgen och skötsel av skog. Sen klarar jag inte av att i alla lägen göra som han förespråkar men det är ju en mer en brist hos mig, inte en indikation på att hans metod är fel.

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Sjögården  
#787480 Delar helt din uppfattning i frågan,Isteskog
Här har vi sänkt älgstammen från 7 till 3,5 per tusen ha.Vi ser skadorna minska i tallskogen varje år och traditionen med mycket fröträd har gett mycket stam att välja på till slutröjningen vid älgsäker höjd.
Med flera röjningar där man sänker stamantalet till rätt nivå är det möjligt att få bra tallskog av både kvalitet med hög tillväxt.
Med mer älg är det tyvärr gran istället för tall som är lösningen.
Effekterna av det har vi redan sett när somrarna blivit torrare på ostkusten.
Äbin är ett bra mått på skadenivån i skogen men visst finns det brister i metoden, vilket man försökt korrigera.
I grunden beror det på att det behövs en enkel och funktionell metod med statistisk säkerhet.
Max 5 % årsskada varje år syftar till att nå 70 % oskadade stammar och då finns förutsättningar att det efter första gallring är möjliga oskadade timmerstammar kvar att förvalta.
I många fall är årsskadorna mellan 15 och 30 % varje år och vad som blir kvar till förstagallring där är i huvudsak björk och gran och en och annan tall.
Götaland har betydligt sämre situation än Mellansverige och här finns ju dessutom kraftigt tillväxande hjortstammar som också påverkar skadenivån även om kronhjortens barkskador på gran kommer efter Äbinåldern.
Och de kan vara 100 % i många bestånd🙃

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

joran  
#793950 Intressant om skogsstyrelsen, kan tyvärr inte dela artikeln.

Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

isteskog  
#793973
joran skrev:Intressant om skogsstyrelsen, kan tyvärr inte dela artikeln.

Kan kännas lite fegt att gå ut och fördöma ett jobb man har utfört i många år först när man blir pensionär. Har man vantrivts under många år så hade det väl varit bättre att säga upp sig. Nu har jag inte läst länken för den är låst, men min personliga åsikt är att det är lite fegt! 😎

Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793975 Vad gör man inte för att få sina femton minuter i rampljuset.

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Sjögård 4  
#793990 Nu har han iof kritiserat Skogsstyrelsen förr.

Han anser inte att de virkesåkrar vi har ska stoppas från kalhyggen eftersom skadan redan är gjord. Han vill skydda de få "gammelskogar" som finns kvar. Intressant artikel.

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Sjögården  
#794040 Det mesta av de gamla skogar vi idag betraktar som orörda har varit hårt påverkade av järnbrukens enorma behov av träkol under lång tid. Hårt huggna och senare betade av torparnas boskap och också jakten på gärdesgårdsvirke och ved dröjde det till 1900 talets början innan skogarna kunde börja växa till sig.
Där nu knäroten letas upp efter avverkningsanmälan fanns egentligen ingen nämnvärd skog för hundra år sedan.
Så Nitare mfl har en poäng i att det som redan är påverkat av skogsbruk borde vi kunna bruka intensivt framöver också.
Och det är det mesta av skogen i Sverige..😉

Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Torleif  
#794067 Jag anser att nuvarande skogbruk är fullkomligt ohållbart och att miljörörelsens visioner är lika fullkomligt orealistiska.
Sanningen är någonstans däremellan men den blir svår att hitta när massaindustrilobbyn former den ens sidans åsikter och stadsgröna som aldrig har fällt ett träd och sågat virke av det formar den andra sidans åsikter. Ingendera sidan godkänner att det finns någonting annat än deras "sanning" och båda sidorna verkar ha obegränsade resurser för lobbyism och propagandaproduktion och inga resurser allt för praktiska försök i syfte till att utväckla ett hållbart och fungerande skogsbruk.
Jag blir så förbannad på det här.

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Badbollen  
#794095
Torleif skrev:Jag anser att nuvarande skogbruk är fullkomligt ohållbart...

Nu blir jag nyfiken. Har du några tankar kring hur skogsbruket kan bli hållbart då? Är det en ökad andel hyggesfritt som gäller? Eller ytterligare ökad miljöhänsyn vid slutavverkning?

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Badbollen  
#794099 Går kanske att läsa DN-artikeln via följande länk via surfplatta/mobil? https://etidning.dn.se/p/dagens-nyheter ... 9/38222009

Avatar Fallback

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

Torleif  
#794114
Badbollen skrev:
Torleif skrev:Jag anser att nuvarande skogbruk är fullkomligt ohållbart...

Nu blir jag nyfiken. Har du några tankar kring hur skogsbruket kan bli hållbart då? Är det en ökad andel hyggesfritt som gäller? Eller ytterligare ökad miljöhänsyn vid slutavverkning?


Jag tror inte att det finns någon enda lösning som ordnar allt utan det blir flera delar och många olika avvägningar så man hittar en fungerande balans.

Jag tror att de här delarna skall ingå i någon omfattning och i någon form men det behövs som sagt försök och en total omläggning av hela virkeshanteringen och marknaden:

-Ökad andel kontinuerligt bruk i skogstyper och på jordmåner där sådant fungerar. Kunde samrdnas med åtgärdar för att gynna självverksamma småskogsägare för metoden passar bra i det sammanhanget och ger en jämn avkastning av brännved som biprodukt. Om vi skall klara kommande vintrar då vi inte har samma tur med vädret som i vintras så behövs mer småskalig vedeldnig som avlastar elnätet. Skall vi rädda klimatet behövs mer sågvirke av hög kvalitet så vi kan ersätta stål och betong och syntetmaterial. Jag som själv driver kontinuerligt bruk i liten skala vet att utbytet är stock av hög kvalitet och brännved och nästan ingen massaved.

-Mindre areal per kalhygge. Djur och ibland också växter och hela ekosystem verkar kunna flytta på sig en liten bit när man kalhugger och när skogen växer upp på kalhygget så flyttar djur och växter och ekosystem tillbaka från skogskanten runtom. Därför tror jag på lapptäcken där man i stället för att kalhugga 50 hektar på en gång kalhugger de bestånden som står på likartad jordmån och har blivit färdiga för huggning samtidigt. Medan andra bestånd får växa något årtionde till. Då får man ett lapptäcke där ekosystemet alltid överlever någonstans. Då slipper man hålla på ch gyckla med dessa bisarra flygekorrträd och hackspettsreservat och biotopfläckar hit och dit för djuren i fråga kan enkelt flytta 50 meter in i närmaste skogskant och någon bit av en växts utbredningsområde finns oftast kvar. Samtidigt får man en mer varierande skog som mer liknar naturen men som ändå går att bruka med maskiner.

-Minskad markberedning eller eventuellt en lättare markberedning med lättare maskiner. Med svagare tjäle och mer regn på vinterhalvåret och torra försomrar blir det mer erosion och då gäller det att markbereda försiktigare.

-Längre omloppstider i tätare bestånd. Det är vansinne med tanke på klimatet att odla skog på sådant vis att huvudprodukten blir massaved som blir kortlivade engångsprodukter som i många fall inte alls behövs. Skall vi kunna rädda klimat och ekosystem behövs det vire av hög kvalitet som kan ersätta betong och stål och syntetmaterial och då måste skogen skötas så att man får starkt och hållbart sågvirke och får stockar som ger ett hyggligt utbyte när man sågar. Inte så att man maximerar kubiktillväxten oberoende av kvalitet.

-Försiktigare gallringar- Åt helsike med nuvärdesberäkningarna och maskingallringar som går med vinst. Det här är ännu en orsak till att jag förespråkar småskaligt självverksamt skogsbruk. Gallrar man själv med motorsåg för att få ved till eget hus blir det en annan gallring än när man släpper loss UPM med deras maskiner och säger att gallringen måste ge vinst.

-Fler olika sorters skogsbruk som försegår parallelt på olika fastigheter. Alla skall inte göra lika.

Det här är bara ideer och diskussionsunderlag!
Inga färdiga förslag och inga fasta trossatser av den sorten som de stadsgröna och massaindustrin håller sig med.

Användarvisningsbild

Re: Hur ohållbart är Sveriges skogsbruk?

christofernaturist  
#817989 Men oj oj då! Hela 6 sidor med svar, kommentarer och motkommentarer... Det blev verkligen en lång diskussion av denna tråd! Det hade jag inte väntat mig. Jag är som sagt ny på detta eminenta forum och trodde som jag sa i en annan av mina trådar att jag skulle få mejlnoteringar när någon svarat i mina trådar, men tydligen inte. Så ursäkta för sent svar från min sida och stort tack för ert intresse!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).