Avverkning (slutavverkning)

Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

19 inlägg 3630 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Skogsvaktaren  
#783949 Dela det här nu så fort som möjligt ! 👍 😀
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... r-klimatet

Ny forskning tyder på att kalhyggen inte släpper ut klimatpåverkande koldioxid i den omfattning man tidigare trott. Tvärt om blir kalhyggen ganska snart en koldioxidinfångare med stor klimatnytta, enligt forskarna.

Det är omvälvande forskningsresultat som kommer från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå. Kalavverkning är en hårt kritiserad metod som har betraktats som en koldioxidbomb men som nu alltså enligt forskarna tvärtom kan göra nytta för klimatet.

– Det är trädens tillväxt som suger upp koldioxid, säger forskaren Matthias Peichl på SLU.

Binder koldioxid
Markens koldioxidutsläpp från nedbrytning har mindre betydelse och ett kalhygge binder mera klimatpåverkande koldioxid än det ger ifrån sig efter tio år, hävdar forskarna.

Inte oväntat välkomnar skogsindustrin forskningsresultaten och menar att de stödjer deras syn på saken.

– Det är en bra studie som visar värdet av ett aktivt skogsbruk, säger Ola Kårén som är skogsskötselchef på SCA – som är Europas största privata skogsägare.

Forskningen har skett runt ett försöksområde i Västerbotten och än är det för tidigt att säga om resultaten gäller för alla världens barrskogar.

Bekräftar tidigare studier
Anders Lindroth på Lunds universitet som också forskar kring koldioxidutsläpp från kalhyggen har läst rapporten från SLU. Han menar att den i stort sett bekräftar tidigare studier om hur länge ett kalhygge släpper ut koldioxid men har synpunkter på delar av forskarnas mätmetoder.

– Det kan påverka slutsatsen att hyggen kommer i balans koldioxidmässigt efter tio år, menar Anders Lindroth.

I videon utvecklar forskaren Matthias Peichl forskningsresultaten som också kommenteras av skogsbolaget SCA.

Studien är publicerad i tidskriften Global Change Biology.




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Fredrik Reuter  
#783950 Vi har redan diskuterat detta i tråden Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år.

Och tänk på att inte bara kopiera text rakt av från andra sajter, om man ska göra det så måste texten citeras.

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Helproffs  
#783960
Fredrik Reuter skrev:Vi har redan diskuterat detta i tråden Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år.

Och tänk på att inte bara kopiera text rakt av från andra sajter, om man ska göra det så måste texten citeras.


Du kanske kan påpeka det i tråden Storebror ser svenskt skogsbruk! Där citeras inget av skribent Ulf1!

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#783962
Fredrik Reuter skrev:Och tänk på att inte bara kopiera text rakt av från andra sajter, om man ska göra det så måste texten citeras.

Detta citat var nog hyggligt OK. Först kommer en länk till texten och sedan texten inom citattecken. Det är inte alla som vet att man kan kan lägga in namnet på författaren i den grå rutan genom att skriva [quote="NN"] i början av citatet.

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Fredrik Reuter  
#783969 TH: jag ändrade till ett citat innan jag skrev min text. Men annars håller jag med, bra av Skogvaktarn att länka till ursprunget och det enda som saknades i detta fall var att lägga texten inom citat (vilket jag gjorde då).

Det är inte bara utseendemässigt utan ett citat taggas som just ett citat på en teknisk nivå. Något som är branschstandard och som inte källan kan ha några synpunkter på.

Helproffs: Givetvis ska all kopierad text vara inom citat. Hittar man något så kan man anmäla inlägget så tittar vi på det.

Avatar Fallback

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784108
Helproffs skrev:
Fredrik Reuter skrev:Vi har redan diskuterat detta i tråden Kalhyggen blir kolsänkor redan inom tio år.

Och tänk på att inte bara kopiera text rakt av från andra sajter, om man ska göra det så måste texten citeras.


Du kanske kan påpeka det i tråden Storebror ser svenskt skogsbruk! Där citeras inget av skribent Ulf1!

Inga källhänvisningar heller

Avatar Fallback

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Amatörhuggare 62  
#784159 På Rapport i går kväll.
Har för mig, det var 18 sändningen. Där gjorde dom ett förtydligande.
"Att det var inte så bra, som dom sagt. Utan det tog ett tag innan hygget sög koldioxid"
Jag är inte så teknisk, så ja kan få in Rapport här
Mvh Amatörhuggarn

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Sjögård 4  
Avatar Fallback

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Amatörhuggare 62  
#784162 Tack för hjälpen Sjögård 4

Avatar Fallback

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784180 Vi kan nöja oss med att konstatera att skogsbruket som helhet är bra för klimatet. Även om inte just hyggesfasen är det. Jämför med själva byggandet av elbil eller vindkraftverk.

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784214 Bild från ett möte jag deltar i just nu. Tallen är från Norrland resten från Småland på stormhygge

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

hlb  
#784226 Är diagrammen mätta för bara det trädslaget (plantan) eller inkluderar det gräs, halloris, blåbärsris och sly som exploderar när ljuset kommer till vid slutavverkning? Med sll denna nya växtlighet inkluderad tror jag hyggen utan markberedning är neutrala efter väldigt kort tid. När slyet röjs bort har de riktiga plantorna tagit över.

Avatar Fallback

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784232 Har för mig att försöket visade just det som du nämner. Att övrig hyggesvegetation har större betydelse än man tidigare trott.

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784253 Troligtvis därför att lärken tar längre tid att få neural för att barren faller av snabbare

Användarvisningsbild

Re: Ny-forskning-kalhyggen-bra-for-klimatet

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784254 Snabbast var ju om man risrensade och tog bort stubbarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).