Avverkning (slutavverkning)

Avverkninskostnader

26 inlägg 7964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkninskostnader

Erre  
#783883
bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.

Så enkelt är det.
Att köra break even i flera år å enbart ha äldre å sämre maskiner/lastbilar som tack för att man ställt upp några år senare borde inte vara ngt alternativ.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

alias  
#783898
bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.


Grunden för lyckade förhandlingar är att aldrig sätta sig vid förhandlingsbordet om man inte kan/har råd att vara först med att resa sig upp och tacka för sig utan att ha nått en överenskommelse/avtal. Är ens förhandlingsposition så svag att man inte kan detta så har man förlorat på förhand!

Problemet här är väl i grunden skillnaden i affärsvolym och lönsamhet mellan entreprenör och uppgragsgivare.
Om en entreprenör normalt sett har i stort sett hela sin omsättning från en enda uppdragsgivare medan uppdragsgivaren har 5-10 entreprenörer som ombesörjer dennes avverkningsvolymer så löper ju entreprenören en större risk än uppdragsgivaren om en förhandling uppdragsgivare-entreprenör brakar samman. Det råder kort och gott en kraftigt asymmetrisk riskexponering mellan avtalsparterna.

Bara mina fem ören...
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Axl  
#783936 Bristen på entreprenörer/förare ökar och den genomsnittlige entreprenören har fler maskiner = parterna blir mer jämbördiga i förhandlingarna. Lönsamheten hos entreprenörerna har sakta blivit bättre och då vågar man vara tuffare i förhandlingarna. Räkna med ökade avverkningskostnader framöver.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#784058
Erre skrev:
bengt.a skrev:Det gäller väl att säga nej när det inte går ihop.

Så enkelt är det.
Att köra break even i flera år å enbart ha äldre å sämre maskiner/lastbilar som tack för att man ställt upp några år senare borde inte vara ngt alternativ.


Japp så ä det.

Vi har provat alla varianter.
Utan kontrakt å me kontrakt å mycke bara direkt till skogsägare.

Hur man än vrider å vänder så tycker vi att nya maskiner å kontrakt ä de som genererar mest lönsamhet.
Men då sitter man i chiten när det är dags för förhandling.

De man kan säga är att eftertraktade entreprenörer har ett bättre förhandlingsläge.

De man ytterligare kan säga är att ( har nog nämnt det förut) att ackordslistan säger inte allt om lönsamheten.
Medel objektet är väl så viktigt. Storlek på objekt å planering ä ordentligt viktigt.

En vår mä vindfällen å barkborre avverkningar drar ner lönsamheten ordentligt.
Jo de går på Timme.
Men hur många timmar får man betalt????????

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#784061
jannee skrev:Den senast åkaren jag körde för var sonen till åkaren jag tidigare körde för.
Har var inte alls som sin fader som i grund och botten "endast" var en chaufför som införskaffat några bilar.
Det var bra att köra för "gubben" den äldre, men åkeriet gick egentligen bara jämt upp.
När sonen sedan tog över, sonen som var ekonom var egentligen inte alls intresserad av lastbilar, men driva företag var han suverän på. Anställde en speditör som kunde konsten att förhandla och skaffa gods (körningar).
Summa summarum, åkeriet 3 dubblades på 5 år och blev ändå bra vinstgivande.
M.a.o. rätt man på rätt plats så brukar det gå bra.



Som vanligt har Janne en poäng.

Rätt man på rätt plats.
Har sett det så många gånger, det som Janne beskriver.

Gammla tidens bönder hadde inte mycke ekonomiskt tänk.
Nu är det en helt annan generation bönder som verkar.
Tyvärr är dom alldeles åt helvete för beroende av bidrag.
Å deras jobb ä värd mycke mer än va dom får ibetalt.

En del fokuserar på att det inte ska kosta.
Va man kan debitera ä inte intressant bara man ä billig.
Oförskämt å va dyr.. ??

Va man än ska göra så ä de ju dyrt, nuförtiden.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#784062
Axl skrev:Bristen på entreprenörer/förare ökar och den genomsnittlige entreprenören har fler maskiner = parterna blir mer jämbördiga i förhandlingarna. Lönsamheten hos entreprenörerna har sakta blivit bättre och då vågar man vara tuffare i förhandlingarna. Räkna med ökade avverkningskostnader framöver.


Japp bristen på entreprenörer ökar.
Om andelen entreprenörer som har flera grupper ökar i nån större utsträckning ä ju inte min uppfattning precis.


I övrigt håller ja me. Lönsamheten i skogsentrepenad ( alla kategorier) har blivit bättre me åren.
Å de kommer å bli bättre.
Å blir det inte bättre så ligger nog skogsindustrin rätt pyrt till.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#784063 Ja blir lite orolig för att ts blir sur.
Han har väl fortfarande inte fått svar på sin fråga?

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

alias  
#784068
Tralsmo skrev:Ja blir lite orolig för att ts blir sur.
Han har väl fortfarande inte fått svar på sin fråga?


Tror du det?

Frågan är ju rätt öppet formulerad och Fredrik Reuter har väl besvarat den så väl det går med tillgänglig statistik och utifrån förutsättningarna i frågeställningen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

Tralsmo  
#784069 Ursäkta mej.

Naturligtvis har du rätt alias.

Fredriks svar är nog så nära man kan komma me tanke på förutsättningarna.

Avatar Fallback

Re: Avverkninskostnader

jannee  
#784070 Slutavverkning 105 kr/fub, för 2:a gallring fick jag räkna med 20 % dyrare än vad jag gav för 3 år sedan.
nu har jag inte dessa siffror tillgängliga men allt verkade vara överkomligt.
Jag har gått om bilvägar vilket gör att skotningsavstånden är förhållandevis korta.
Inga flyttkostnader.

Användarvisningsbild

Re: Avverkninskostnader

lauris  
#784883 i agree

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).