Avverkning (slutavverkning)

Sälja frötall till husbyggare

6 inlägg 2783 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja frötall till husbyggare

Niland  
#776966 Hej! Första inlägget på forumet 😊

Har två skiften med frötall i mellersta Hälsingland där tallen ska bort inom 1-2 år. Kontaktade en lokal firma som bygger timmerhus och hyvlar lister mm för att se om de var intresserade. De erbjuder sig att köpa på rot för 700 kr/m3fub vilket då gäller hela trädet. Priset är som sagt inkl. avverkning och transport. Båda skiftena ligger relativt nära väg.

Låter det som ett vettigt pris? Försöker jämföra med prislistor från industrin men lite svårt beroende på aptering mm. Är relativt ny skogsägare så har ingen större erfarenhet av avverkningar.

Tacksam om ni har några tankar!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sälja frötall till husbyggare

surjämten  
#777033 Utan att känna till detaljer känns det som ett OK bud.
Att plocka frötallar är väl inte den optimala avverkningen???

Användarvisningsbild

Re: Sälja frötall till husbyggare

svampbob  
#777040 Jag antar att priset är ex moms. Hur ska ni reglerna mängden, vem beräknar antalet kubik.

Kommer dom att hugga alla eller bara de tallar som dom vill ha?

Användarvisningsbild

Re: Sälja frötall till husbyggare

Niland  
#777064 Tack för svar!

Det är ex moms och de tar alla tallar. Kubiken beräknas i skördaren.

Är alternativet till skördaren att klava och tror ni det är säkrare? Vet inte hur noggranna skördarens mätsystem är. Antar att de ska kalibreras med jämna mellanrum

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja frötall till husbyggare

jannee  
#777073 Skördaföraren bör med jämna mellanrum kalibrera, men jag har upplevt att jag ALLTID levererat MER virke än vad skördaren visat, visserligen inte mycket men mellan 3 till 5 % brukar det ändå vara.
Detta gäller både timmer, kubb och massaved, ok, massaveden är det dock lite hipp som happ, ibland t.o.m. mindre än vad skördaren visat.

Avatar Fallback

Re: Sälja frötall till husbyggare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777079 Att klava i brösthöjd som görs med rotposter är definitivt inte säkrare. Att klava varenda jävla stock finns det ingen som vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).