Avverkning (slutavverkning)

Första avverkningen

5 inlägg 2398 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första avverkningen

Röjjarralf  
#776414 Hej alla kloka medlemmar, önskar lite input.

Har ca 600 kubik grantimmer som jag tänkte avverka. Har blivit erbjuden ett pris på 950 kr/ fubben förra veckan. Förstår att detta är ett bra pris, (historiskt sätt) men detta priset sa han utan någon förhandling. Är man gneten om man ser sig om lite om vad andra kan tänkas betala? Man kanske rent av kan säga ett motbud?

Vi har ju en liten skogsfastighet så detta blir ju en stor affär för oss. Vill ju inte göra fel, även om inte pengar är allt. Skåne län.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Första avverkningen

jannee  
#776418 Förmodar att priset gäller gran 18+ och priset är ok, är det 16+ är priset väldigt bra.
Priset för kubben och massaveden spelar även den en stor roll.
Priset för vrak bör ligga runt 550 kr/fub.
Viktigt är också vilken kostnad upparbetning + flyttning, även där finns pengar att spara.
I mitt tycke är 100kr/fub + gratis flyttning max kostnad.
Avverkning SKA även den vara grotanpassad.
För att vara här nere i söder är det en ganska stor avverkning, många är bara på några hundra fub, kanske något att ha i åtanke när du kräver en gratis flytt.
JGA har betalt 1100 kr/fuben gällde dock en betydligt större post, ryktas om 3500 fub, vet dock ej sanningshalten.

Användarvisningsbild

Re: Första avverkningen

Röjjarralf  
#776429 Ja det stämmer angående granen. 18 +. Ja får kolla närmare på det du nämner när jag fått mera information av virkesköparen. Jag tänker annars att man kan dela upp avverkningen i två omgångar men med tanke på dagens priser tänker jag att det är bättre att ta allt i ett svep.

Annars är det mycket matnyttigt information du kommer med. Tacksamt.
Vidare har vi en plätt med Björk och al, ca 300 kubik. Den tittade vi också på, men känns som det är mer lönsamt att hugga ner själv och klyva till bränne istället för att sälja som massaved i dessa tider. Bara en fundering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första avverkningen

jannee  
#776436 Har du tillgång till en vedmaskin och tid över är det självklart mer lönsamt att avverka lövet och sälja det som ved.
Nu är visserligen al inte så populärt bland vedeldare men finns det inte tillgång till bättre ved går nog även alen att kränga bort - med lönsamhet.
Annars blanda al med bok får du ett verkligt bra blandning att elda - står sig väl gentemot ren björk..

Användarvisningsbild

Re: Första avverkningen

Röjjarralf  
#776442 Jo men tillgång till maskin har vi, är nog värre med tiden🫣 ja de tåls med att fundera på👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).