Avverkning (slutavverkning)

Pris timmer

25 inlägg 6439 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pris timmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771180
Sandström87 skrev:Jag är iaf övertygad om att en dag kommer stockarna att röntgas vid inmätning och då får man betalt för exakt den kvalitet man levererar. Så frågan är om de är värt chansningen på att inte främja god kvalite

Den dagen är nära, var på öppet hus hos HAL förra helgen. Vill mena att det nästa projekt nämndes som röntgen i inmätningen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Pris timmer

Sandström87  
#771181
Mangan skrev:
Sandström87 skrev:Och har man inte stamkvistat så har man kvisten på hela diametern.


Inte om de har stått stamtätt och självkvistat så att man inte har behövt stamkvista.


Då har man ju danat kvalite på ett annat vis Mangan, eller så har man haft tur när man inte orkat röja och gallra 😀

Avatar Fallback

Re: Pris timmer

Sandström87  
#771182
Elis76 skrev:
Sandström87 skrev:Jag är iaf övertygad om att en dag kommer stockarna att röntgas vid inmätning och då får man betalt för exakt den kvalitet man levererar. Så frågan är om de är värt chansningen på att inte främja god kvalite


Norra Skog köpte sin första CT Log från Microtec redan 2017. Att "röntga" stockarna innan de går in i såglinjen är inget nytt.

Är mycke engagerad i Norra Skog så jag har stenkoll på det, men det är inte en godkännd mätmetod än så länge att röntga vid inmätning.
Nu ska Norra in med en röntgen på Kåge såg också 👍

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

halvproffs  
#771192
Mangan skrev:Röntgar man stockarna ser man ju spåren efter stamkvistningen, och de stora kvistarna innanför? 🙂


Stamkvistning gör att men sparar in många år kvistrent virke iom att man kvistar även färskkvist vid lämpliga bestånd som stått tätt.
Stam med stora kvistar lämnar man eller gallrar bort.

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Älgfoderodlare  
#771213 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Elis76  
#771228
Älgfoderodlare skrev:
Sandström87 skrev:Jag är iaf övertygad om att en dag kommer stockarna att röntgas vid inmätning och då får man betalt för exakt den kvalitet man levererar. Så frågan är om de är värt chansningen på att inte främja god kvalite


Jag har väl, kan man säga, gått "all in" just med tanke på en förändrad framtid. Jag stamkvistar ju alla träd från låg diam. för att få så stor andel kvistfritt som möjligt.
För när det gäller ex. KL trä, så kan nog just röntgen efter kvalitet, vara det som kommer att göra det mesta effektivt för industrin att snabbast hitta en passande råvara. Då blir röntgen oumbärlig.
O för producenterna, möjligheten till förbättrad prisutveckling, via krav om ökad transparens o redovisning från köparna.
Och går även tillgången ner o vi får en större möjlighet till en internationell handel. Så kommer nog både priserna men också därmed kraven från marknaderna att se annorlunda ut.


Hur många hektar har Du stamkvistat?

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Älgfoderodlare  
#771236 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Elis76  
#771251
Älgfoderodlare skrev:
Elis76 skrev:Hur många hektar har Du stamkvistat?


- Oj, kan väl försöka uppskatta utifrån olika ålder. Har avverkat tot. 9 ha sedan 1990 o allt som är ungskogar idag är stamkvistat i olika omgångar. Sen har jag ca. 3 - 3,5 ha som är omställd f.d. åkermark som idag är ungskogar som är stamkvistade.
Utöver det, så har jag ca. 4 - 5 ha ytterligare som var rel. unga skogar när jag köpte dom på 90 - talet som jag också stamkvistat det mesta av. Sen i de mesta av våra äldsta delar, så stamkvistar jag även de största träden för att få ner mer ljus till marken för att gynna föryngring o markflora. Så tot. nånstans mellan 12 - 15 ha gissningsvis. Och eftersom jag inte röjer eller första gallrar i någon större utsträckning i ungskogar, så är ju antalet stam / areal kanske lite högre än normalt, vilket ger mer jobb tot. sett / areal än i ett BAU bestånd.
Är det svar nog ?


Intressant, mycket bra beskrivet.
Jag köpte faktiskt en Husqvarna grensåg med stötkniv i veckan. Skall fixa mitt eget skaft till den.

https://www.husqvarna.com/se/stamkvistare/

Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Cunningham  
#771464 Om man tittar på de olika kvalitetsklasserna så betalar Norra bekymmersamt lite för klass3
dvs alla rotstockar som inte är klass1. Råkviststockar dvs klass2 som innehåller mycke kvist
och förmodligen får stockrönken att svartna betalas bättre.
Någon som vet varför toppstocken klass2 sjunker i pris till samma nivå som för rotstocken klass3
när diametern blir 220 eller bredare. Nu händer det kanske inte så ofta, men kan ju undra.

Om apteringsprogrammen i skördaren skulle aptera för bäst betalt, så borde ju rotstockarna bli korta.
Men dom blir väl oftast 430.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris timmer

Elis76  
#771475
Cunningham skrev:Om man tittar på de olika kvalitetsklasserna så betalar Norra bekymmersamt lite för klass3
dvs alla rotstockar som inte är klass1. Råkviststockar dvs klass2 som innehåller mycke kvist
och förmodligen får stockrönken att svartna betalas bättre.
Någon som vet varför toppstocken klass2 sjunker i pris till samma nivå som för rotstocken klass3
när diametern blir 220 eller bredare. Nu händer det kanske inte så ofta, men kan ju undra.

Om apteringsprogrammen i skördaren skulle aptera för bäst betalt, så borde ju rotstockarna bli korta.
Men dom blir väl oftast 430.


Här finns lite information om virkesklassning och aptering.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/gallra/gallring-for-sjalvverksamma/aptering/

Mellanskog har även bra information på denna sida om mät- och leveransbestämmelser där man kan lära sig en del.
https://www.mellanskog.se/vara-tjanster/salja-virke/leveransvirke/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).