Avverkning (slutavverkning)

Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

14 inlägg 5514 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Nyblivenskogsnörd  
#768797 Hej,

Ska göra min första affär som skogsägare och har fått till mig att leveransrotköp är det absolut bästa för skogsägaren. Håller ni med? Vilka för- och nackdelar ser ni med det sättet att sälja virke jämfört med avverkningsuppdrag?

Slutligen undrar jag vad man kan förvänta sig för pris på leveransrotköp? Befinner mig i mitten av Småland. Ska avverka ca 5 ha, ca 1300 m3fub. 70% Gran.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Axl  
#768798 En nit man kan gå på är om man inte tillräckligt tydligt kommit överens om vad som ska avverkas. Har sett exempel där köparen bara huggit det göttaste och lämnat en massa träd oavverkade.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Mellberg  
#768799 Det tryggaste för en nybliven skogsägare i Småland är nog att bli medlem i Södra, redan från första början. Själv lutar jag åt att förlita mig på Norra, nu när de börjat lämna efterlikvider.

Sedan skall du alltid ta ut förskott, annars kommer dom sist till dig. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768800 Småland är ett traditionellt rotpostområde. Det finns många aktörer som vill vara med att buda, troligen fler än som vill köpa LRK.

Fördelen med rotpost gentemot LRK är att du vet exakt vad pengen blir, köparen tar risken för glömt virke, köparen hanterar stubbhöjd utan ekonomisk risk för säljaren.
Nackdelen är möjligen att du behöver hitta någon som stämplar men det är inte svårt.

Skogsägarförening är ett alternativ men det brukar bli rätt mycket mindre pengar på fina avverkningar. Man kan göra både och, gå med i Södra, stämpla en rotpost och betala in insats med den externa virkeslikviden.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Nyblivenskogsnörd  
#768804
Mellberg skrev:Det tryggaste för en nybliven skogsägare i Småland är nog att bli medlem i Södra, redan från första början. Själv lutar jag åt att förlita mig på Norra, nu när de börjat lämna efterlikvider.

Sedan skall du alltid ta ut förskott, annars kommer dom sist till dig. :mrgreen:


Jag vill inte ha tryggt, jag vill ha bra betalt 😉 Jag har hört att Södra inte köper på LRK men sen finns det fina fördelar att vara medlem ändå som jag förstår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Nyblivenskogsnörd  
#768805
busholle skrev:Småland är ett traditionellt rotpostområde. Det finns många aktörer som vill vara med att buda, troligen fler än som vill köpa LRK.

Fördelen med rotpost gentemot LRK är att du vet exakt vad pengen blir, köparen tar risken för glömt virke, köparen hanterar stubbhöjd utan ekonomisk risk för säljaren.
Nackdelen är möjligen att du behöver hitta någon som stämplar men det är inte svårt.

Skogsägarförening är ett alternativ men det brukar bli rätt mycket mindre pengar på fina avverkningar. Man kan göra både och, gå med i Södra, stämpla en rotpost och betala in insats med den externa virkeslikviden.


Tack för svar! Vad kan man förvänta sig att betala i stämplingskostnad för en rotpoststämpling?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Elis76  
#768806 Hushållningssällskapet stämplar, men inte i hela landet.

https://hushallningssallskapet.se/tjanster/skog/rotpoststampling/

https://www.skogsaktuellt.se/?p=33844&%3Bpt=108&%3Bm=1422

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768810
Nyblivenskogsnörd skrev:
busholle skrev:Småland är ett traditionellt rotpostområde. Det finns många aktörer som vill vara med att buda, troligen fler än som vill köpa LRK.

Fördelen med rotpost gentemot LRK är att du vet exakt vad pengen blir, köparen tar risken för glömt virke, köparen hanterar stubbhöjd utan ekonomisk risk för säljaren.
Nackdelen är möjligen att du behöver hitta någon som stämplar men det är inte svårt.

Skogsägarförening är ett alternativ men det brukar bli rätt mycket mindre pengar på fina avverkningar. Man kan göra både och, gå med i Södra, stämpla en rotpost och betala in insats med den externa virkeslikviden.


Tack för svar! Vad kan man förvänta sig att betala i stämplingskostnad för en rotpoststämpling?


Sista siffran jag hörde var 8kr/m3sk men ta det med en stor nya salt, det kan vara något högre eller lägre. Någon form av startavgift tillkommer. Om stämplingsförrättaren ska ta in och jämföra anbud så stiger det något ytterligare.
Hushållningssällskapet stämplar i hela Småland med grannlän.

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

jannee  
#768820 Beror lite på vad du bor i Småland/Blekinge när det gäller intresse av att buda på rotposter.
För "något" år sedan bjöd en bekant, boende i Blekinge ut en post, var ca 1500 M3sk.
3 intressenter hörde av sig och dåvarande Gransjö köpte senare posten.
JGA som låg betydligt närmare till visade över huvud taget inget intresse.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Torbjörn Johnsen  
#768854 Håller helt med om att rotpost är bästa alternativet. Det finns köpsågverk som ligger kort med grantimmer nu så tajmingen kan vara riktigt bra.

Och på tal om Hushållningssällskapet så finns ett reportage inkl video här:
https://iskogen.se/skogsbruk/rotpoststa ... -det-till/

Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

surjämten  
#768861 Om du är oerfaren o grön ta hjälp av ngn riktigt erfaren som vet vad du ska ha för ditt virke!
Ha inte bråttom o jämför noggrant mellan flera säkra köpare.

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Nyblivenskogsnörd  
#776971 Tack för alla svar här. Jag kan återkoppla att jag tog hjälp av en erfaren "känning" och testade även virkesbörsen. Slutade med att jag sålde på LRK till 760 kr netto på barrtimret. Det kändes bra men tar gärna input på prisläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776973 Det var ett tag sedan jag sålde på ön, men fick då 770/m3 gran brutto. Tall hundringen sämre. Nu har väl priserna gått upp rejält sedan dess.

Fick du napp på virkesbörsen?

Användarvisningsbild

Re: Leveransrotköp det bästa för skogsägaren?

Nyblivenskogsnörd  
#776976 LRK verkar inte vara någon favorit generellt på virkesbörsen när jag pratar med de som jobbar där men ett bud fick jag på LRK där. Men jag kontaktade köpare själv och det var genom min kontakt jag fick det högsta budet som jag sen tog. Men kändes bra att testa på virkesbörsen för att känna av prisläget när man är ny och fick en gratisannons när man blev medlem där.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).