Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Låter som sågverken har rätt bra med rotstående lager.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
En slutavverkningsanmälan i bondskog här är alldeles för stor risk.
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Knärot är fortfarande konceptet för att stoppa hyggen.. 😉
svampbob skrev:Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Är det din granne som har gjort 600 fynd?
https://www.tn.se/naringsliv/aktivister ... vlas-bara/
svampbob skrev:Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Är det din granne som har gjort 600 fynd?
https://www.tn.se/naringsliv/aktivister ... vlas-bara/
Tåndemåla skrev:Den är fridlyst som alla orkidéer i Sverige.
Tåndemåla skrev:Det som är tråkigt är att olika myndighet gör olika beslut. Och ni i Kalmar län har det klart värst. Både vad det gäller inventeringar och hur man handskas med fynden.