Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

27 inlägg 8981 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Sjögården  
#770862 Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Låter som sågverken har rätt bra med rotstående lager.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
En slutavverkningsanmälan i bondskog här är alldeles för stor risk.
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Knärot är fortfarande konceptet för att stoppa hyggen.. 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

svampbob  
#777805
Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Låter som sågverken har rätt bra med rotstående lager.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
En slutavverkningsanmälan i bondskog här är alldeles för stor risk.
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Knärot är fortfarande konceptet för att stoppa hyggen.. 😉


Är det din granne som har gjort 600 fynd?

https://www.tn.se/naringsliv/aktivister ... vlas-bara/

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

svampbob  
#777806
svampbob skrev:
Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Låter som sågverken har rätt bra med rotstående lager.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
En slutavverkningsanmälan i bondskog här är alldeles för stor risk.
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Knärot är fortfarande konceptet för att stoppa hyggen.. 😉


Är det din granne som har gjort 600 fynd?

https://www.tn.se/naringsliv/aktivister ... vlas-bara/


@Sjögården

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Sjögården  
#777814
svampbob skrev:
Sjögården skrev:Minskade avverkningar stämmer nog rätt bra med sågverkens minskade avverkningstakt då efterfrågan på trävaror bromsar ner till följd av inflation och högt kostnadsläge samtidigt som byggandet minskar.
Låter som sågverken har rätt bra med rotstående lager.
I mitt område är det nästan bara bolagsskog som slutavverkningsanmäler just nu då de inte har någon skog med känsliga arter kvar.Vi andra får hitta andra metoder att avverka. .
En slutavverkningsanmälan i bondskog här är alldeles för stor risk.
Den förändringen i artskyddet som är på väg löser vad jag förstår bara problemet med fågeldirektivet.
Knärot är fortfarande konceptet för att stoppa hyggen.. 😉


Är det din granne som har gjort 600 fynd?

https://www.tn.se/naringsliv/aktivister ... vlas-bara/

Nej det är längre upp i landet.
Min granne med familj och vänner har samlat ihop 1150 fyndplatser av Knärot under 2020-2022 och många har många plantor på varje.
Och det är bara i en kommun, och efter anmälan av avverkning.
Hyggesanmälningar är bara inte att tänka på.
Vi pryar på hyggesfritt…😉

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

isteskog  
#777827 Hur f-n kan knäroten vara på rödlistan? Det verkar ju vimla av den ...... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777831 Den är fridlyst som alla orkidéer i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777838 Har man inte kommit på ännu att ALLA blommor borde fridlysas... Varför bara just orrkidéer. HELA naturen måste bevaras precis som den var då, för 100-tals år sedan. När 98% av befolkningen slet ihjäl sig för att bruka naturen till mat&värme. Förutom rovdjurspopulationen då, den var inte bra då.
Blommor. Och svampar sen, dom med sina mycel ligger ju pyrt till får man lära och dessutom finns det ett romantiserat skimmer över en familjeutflykt i svampkorg, mörk och mossig välskött tidigare granplantering, städat och rent på marken och markens ångor i motljus. Miljoner hektar svampskog för helgutflykter är precis vad vi nu ska "odla" fram. Här finns väljare att vinna. Tänk, miljoner hektar med bara egna svampställen. Med iordninggjorda laddstolpar, fräscha toaletter, grillgaller och 5G-täckning.
Ingen kommer sakna utsikterna längs vägarna i skogslandskapet när hyggena försvann? Men det kanske staten sköter då. Anläggande av välplanerade utsiktshyggen i landskapet och naturkalhyggen för att gynna en då tynande vråkpopulation.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Sjögården  
#777841
Tåndemåla skrev:Den är fridlyst som alla orkidéer i Sverige.

Den har blivit den enkla lösningen som används för att stoppa kalhyggen.
Och helt följdriktigt har man lyckats som lagstiftningen är skriven.
Anmäler man en avverkning och får stopp dagen efter sex veckor gått är det oftast kört.
En del har fått hugga men med stora restriktioner och ibland halva avverkningen stående kvar.
Andra har fått 20- 30 ha stående med osäker framtid.
Bara att inse att det är det nya normala och rätta sig därefter.
Och ha en egen strategi..😉

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777842 Det som är tråkigt är att olika myndighet gör olika beslut. Och ni i Kalmar län har det klart värst. Både vad det gäller inventeringar och hur man handskas med fynden.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Sjögården  
#777843
Tåndemåla skrev:Det som är tråkigt är att olika myndighet gör olika beslut. Och ni i Kalmar län har det klart värst. Både vad det gäller inventeringar och hur man handskas med fynden.

Alldeles riktigt uppfattat..

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter minska och tempen st

phh  
#806503 Varför inte spekulera i att även skogsägarna känner av den stigande temperaturen på klotet, det märkliga vädret, EUs nya antagna plan för skogen etc. och börjar tveka på att fortsätta vara huvudleverantör till massaindustrin?
Människan brukar till slut inse att den inte kan fortsätta med något som nästa generation inte accepterar. Jag har just läst större delen av Skogspraktikan av Jenzen, Kullgren,Hultèn och hoppas att jag ska komma på hur man rent praktiskt ska kunna sköta skogen som de förespråkar som "naturnära skogsbruk". Inte bara skogen behöver nya tankar, nej det rör hela vårt konsumtionssamhälle som bygger på slit och släng. En frågar sig om det är olagligt att avverka enstaka träd enligt Skogsstyrelsen och om hur en får ut, låt såga 10 tallar ur en skog som är flerskiktad? Hur påverkar det stormskador etc. Samtidigt spännande att pröva i "färdigvuxen" skog. De ekonomiska kalkylerna i Skogspraktikan är mer resonerande än övertygande. Men de har rätt i att skogsbranschen har vänt på resonemanget om lönsamhet. Vanligtvis är jag van vid som konsult till företagare att en ekonomisk kalkyl görs utifrån att kostnader kommer först och intäkter senare, men i skogen är det tvärtom, där det resoneras som att intäkten kommer först, vilket ju förstås inte är sant, men passar köparen bäst.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Reymond  
#806574 En sak till som säkert också påverkar främst i Götaland är att mycket pengar finns kvar på 20-årigt skogsskadekonto efter stormarna Gudrun 2005 och Per 2007. De som drabbades mindre av dessa har fått avverka en hel del pga barborre. Så mycket skogskonton finns på bankerna som behöver omsättas på ett vettigt sätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).