Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

27 inlägg 8994 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Torbjörn Johnsen  
#767315 Enligt den senaste statistiken från Skogsstyrelsen så fortsätter avverkningsanmälningarna att minska jämfört med hur det såg ut i fjol. Hittills i år har arealen som avverkningsanmälts i Götaland minskat med 30% jämfört med i fjol. Minskningen i Norra Norrland är 27% under samma period och i Södra Norrland 18%. I Svealand har arealen enbart gått ner med sex procent.

Minskningstakten ser ut att ha förstärkts under juni och juli där Skogsstyrelsen rapporterar 30 till 35-procentiga minskningar under sommarmånaderna juni och juli.

Det är intressant att diskutera vad de här minskningarna beror på och även vad de kommer att innebära framöver. Jag ser flera olika faktorer som kan vara bidragande. Eller vad tror du?

1.
Det var mycket snack om höga virkespriser i fjol och många passade på att sälja sin avverkning då. Rotlagren fylldes på hos industrin som passade på att köpa till ändå låga priser och sedan har virkesköparna legat lite lägre.

2.
Barkborreskadorna har varit mindre omfattade i år vilket inte drivit ut lika mycket granvirke till avverkning.

3.
Många granbestånd som angripits eller riskerat angripas av barkborrar är redan avverkade under 2019, 2020 och 2021.

4.
Skogsägarna väljer bort avverkningsanmälningar p g a risken för inventeringar? Istället väljer man att anpassa hyggesstorlek under 0,5 ha, göra "kontinuitetsskogsbruks-gallringar" eller chansar att hugga ändå utan anmälan och hoppas att Skogsstyrelsen inte har koll...

5.
Skogsägarna har blivit mer prismedvetna? Efter att skogsbolagen redovisat rekordvinster kvartal efter kvartal inser allt fler skogsägare att dagens timmer- och massavedspriser är för låga. Dessutom har vi en snabb pris- och efterfrågeökning på biobränsle i och med Ukrainakrigets europeiska energikris. Därför ligger skogsägarna lågt med avverkningsplaneringen i väntan på bättre priser.

Oavsett vad orsakerna är så ska det bli mycket intressant att se hur virkesmarknaden utvecklas under hösten. Senaste lagerstatistiken från Skogsstyrelsen visar på minskade lager:
Lager av barrsågtimmer, massaved och massaflis Q2-2022

Till utgången av andra kvartalet 2022 hade sågtimmerlagren i landet minskat med nästan en miljon m3fubsedan förra kvartalet vilket innebär en minskning med 25 procent. Det ska bli intressant att se hur mycket is i magen industrin och virkesköparna har när väg och rotlagren krymper? Bolagens senaste kvartalsrapporter förutspådde fortsatt god avsättning till goda priser för färdigvarorna vilket borde betyda att rundvirkesbehovet hamnar i nivå med fjolåret.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767320 Många har sålt vad de planerade för denna konjunkturcykeln, har inte ekonomiska incitament för att sälja mer just nu p.g.a. skattesituation eller tycker de att skogen inte har vuxit klart ännu.
Ska det ut mer virke ur skogen nu så behöver priserna upp rätt ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767324 Gäller det all areal eller bara privatmark? Säkert spelar punkt 4 och fågelskådarplikten in.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

alias  
#767330 Ovanstående teorier spelar säkert in.

Personligen så undrar jag om inte även avväganden kring förhållandet mellan inflationstakten och inlåningsräntorna påverkar en del, så länge man inte har en direkt avsättning för virkeslikviden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Älgfoderodlare  
#767340 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Brozzlaren  
#767342 Extremt kapitalstarka investerare som inte behöver hugga en pinne för att kapa den värsta lånekarusellen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Sjögården  
#767346 Mycket 4 i mitt område.
Man hugger bort granen utan att hyggesanmäla.
Blir lite småhyggen omväxlande med timmerställning.
Risken för avverkningsstopp i framtiden ökar viljan att avverka nu men ingen törs hyggesanmäla då det ofelbart blir knärotsfynd i äldre skog.
Inte mycket barkborreträd ännu men många dagar över 30 grader knäcker nog granarna ändå.
Ser en hel del röda tallar på svagare marker.
Oftast ingen optimering av virkespriset som styr avverkningsviljan.
Inte heller herrarna i skogsforums uppmaning till avverkningsstopp. 😉

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

axwell  
#767362 Punkt 5 i mitt fall.
Synd att man inte har några 10000-tals ha att spela med.
Det skulle kännas mäktigt att kunna fixa exportaffärer framför näsan på prisdumparna som SCA.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

rokon  
#767439 En variant av 4, det är ju främst detta med att man kan krävas på att komma in med en fullödig inventering av vad som finnes eller kan tänkas finnas på området man önskar avverka, jag vill att juridiken och tillämpningen av detta som skogsstyrelsen har satt fingret på också juridiskt visar sig med överklaganden med rättsfall som blir vägledande.
Därefter förmodar jag att virkesbristen blir så påtalig att politikerna som kan tänkas värna om arbetstillfällen också reagerar och ser till att man som skogsägare ej kan tvingas till utredningar allá Cementa eller för den delen Gruvnäringen.

Så nej, jag lämnar inte in den avverkningsanmälan jag har tänkt från mitt eget perspektiv.
Det spelar även in med den inflation vi nu har och hur jag tänkt investera en kommande likvid, träden ökar sin kubik när de står på rot, men likviden tappar värde med många procent pga inflation och den svaga kronan.
Är också tveksam till att investera mer i min maskinpark då mitt hälsotillstånd gör att min arbetsinsats med grejorna blir av naturliga orsaker för liten då.

Jag är inte så tungt belånad så är ej beroende av att avverka för dess skull, men en avverkningsanmälan gäller ju numera i fem år och anser inte att konjunkturläge eller vad bolagen "erbjuder" har någon betydelse i mitt fall, för jag kommer att sätta priset själv på det jag säljer den dagen det blir aktuellt! Mer än så tänker jag inte gå inpå det.

Däremot kan det bli aktuellt att jag säljer något annat bestånd, jag har väldigt många, för gallring som kommer att behöva utföras.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Mosstorpet  
#767469 Kanske både 1:an och 5:an. Man hoppas ju på 5:an , att man har is i magen och väntar in Torbjörns o Fredriks prisbild. Men jag vet inte, är lite pessimistisk ingen vill betala mer än vad de behöver. Antingen är det billigt granbarkborretimmer eller kommer det en storm precis lagom. Och då har man inte mycket val som skogsägare. Själv har jag ett antal anmälningar inne ifall att det skulle kunna bli ett uppsving. Som sagt ,är ju gilltigt i 5 år. Har hänt att det gått ut och var tvungen att anmäla på nytt. Men man vet inte , rätt som det är händer det 🌲 .

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

phh  
#768541 Mitt tips är att p 3 är större än vanligt och att det påverkar volymerna kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Elmhult  
#768546 Ja för mig stämmer 1 och fem. Känner mig blåst och ska de hugga mer får de fan betala rejält innan det släpps någon maskin i närheten av gården. Får jag barkborre sågar jag själv eller säljer det som ved. Vilket verkar vara lönsamt nu. Jag klarar mig. Gör dom? 🌳

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Torbjörn Johnsen  
#770829 Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska enligt Skogsstyrelsen. Minus 17% i augusti jämfört med Augusti 2021 och 20% mindre areal hittills i år jämfört med i fjol. Även jämfört med nivån 2020 har det minskat ordentligt. Anmälda arealer är mindre i år samtliga månader utom maj. Störst är minskningen i Götaland som minskat arealen med 31 procent. Allt enligt pressmeddelande från Skogsstyrelsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

Mosstorpet  
#770841 Då är frågan. Varför ?
Skogsägare håller inne med timret enligt skogsforums rekomendationer ?

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälningarna fortsätter att minska

halvproffs  
#770859 Om jag inte av någon anledning måste avverka så gör jag inte det till skitpriserna som är här.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).