Avverkning (slutavverkning)

Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

20 inlägg 5832 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Umea  
#765549 Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Jag har många gånger funderat på vad ni andra skriver in i era skriftliga avverknings kontrakt.

Det känns inte helt lätt att påverka utformningen i kontraktet när många avverknings kontrakt signeras digitalt och

ofta under tidspress med sms påminnelser.

Vad skriver ni in och vad tycker ni är viktigt att det står skrivet i avverkningskontraktet för att få optimerad ersättning ?

Brukar ni skriva in i kontraktet minimi längd på timmerstockarna som ska avverkas ?


Det känns ju inte bra om virkesköparen medvetet beställer kortare stocklängd på timret så att resultatet blir

ett kostnadsavdrag på varje timmerstock för virkesleverantören.

Om man kortar timmerstockarna resulterar det då i praktiken en större volym massaved som betalas sämre ?

Hur tänker ni ?

Ni som kör skördare styr mottagarenheten längden på timmerstocken efter deras behov eller

får ni själva bestämma stocklängden utifrån hur trädet ser ut ?

Lev och Må och ha en fortsatt Trevlig Sommar !
Hälsningar från Umeå



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765573 Köparen har ju sin prislista i dator på skördare, för att få ut det virke de önskar i sin produktion. De apterar ju inte till något de inte vill ha. Jämför vilket m3/fub netto du får av flera, det är väl enda sättet. Ellar så får du få stämplat rotpost.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

bodaedet  
#765577 Köparen har sin lista, sen måste alltid stocken apteras efter sitt högsta värde 👍

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

80-90  
#765579 Längder klarar man inte påverka evt om köparen levererar till olika sågverk så kan man begära att virket blir hugget efter en viss lista . Men tror det är viktigare å få med andra saker i kontraktet, spårlagning , markberedning, plantering mm

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

halvproffs  
#765582
bengt.a skrev:Köparen har ju sin prislista i dator på skördare, för att få ut det virke de önskar i sin produktion. De apterar ju inte till något de inte vill ha. Jämför vilket m3/fub netto du får av flera, det är väl enda sättet. Ellar så får du få stämplat rotpost.


Håller helt med Bengt. Skaffa hjälp att göra en stämplingslängd eller som jag gör i vissa lämpliga områden. Snitsla in området du vill ha avverkat, hur du vill ha det avverkat med fröträd, max 3år, betalning osv.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Elis76  
#765588 Här några av de punkter jag tar med i mina kontrakt:

1) Tvist skall avgöras vid allmän domstol ( jag stryker notoriskt paragrafen om skiljedomsförfarande)
2) Kontraktet får inte överlåtas, pantsättas eller intecknas
3) Virke skall vara avverkat och utskotat till avlägg som köparen och säljaren innan detta kontrakts undertecknande markerat senast 20ÅÅ-MM-DD
4) köparen skall stå för samtliga kostnader hänförligt till användandet av icke allmänna vägar i samråd med dess huvudman
5) x st frötröd per hektar med likformig distribution över ytan och med nedanstående kvalité skall kvarlämnas efter slutavverkning
5a) ....
5b) ....
6) Virke skall i sin helhet mätas av Biometria och mätprotokoll tillhandshållas köparen senast x dagar efter respektive mättillfälle
6b) Sågtimmer skall stockmätas och redovisas med längd, topp- respektive rotdiameter
6c) Köparen skall tillhandahålla säljaren samtliga bilder över travmätning av massaved som Biometria baserar sin volymberäkning på
6d) Köparen skall stå för samtliga ommätningar som säljaren påkallar
7) Trakten skall gemensamt markeras i terrängen och karta av köparen och säljaren gemensamt
8.) Lumpat virke kvarlämnas i skogen
9) Det åligger köparen att skaffa sig kännedom över natur- och fornhistoriska objekt (fornlämningar) i skogen
11) Bandgående maskiner med miljöband xxx måste användas
12) Avsteg från detta kontrakt skall överenskommas skriftligen mellan köpare och säljare
13) Bäcköverfarter skall skyddas och risning skall ske där så påkallas

Vid gallring
14) Trakten skall låggallras medelst slinggallring
15) Gallringsmall xxx skall tillämpas i sin helhet

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765628 De flesta får ett standardkontrakt uppkört under näsan och sätter tummen på utan att orka ifrågasätta. Men man ska gott ta sig tid att läsa igenom det.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Humlas  
#766568 Se till att det framgår hur återställning av ev körskador ska göras och vem som ska bekosta det. Och vilka basvägar/stickvägar som avses.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

edlundp  
#766900 Några av er som är intresserad av att göra ved och vill att den sparas?

Jag skulle vilja ha någon paragraf med som egentligen omöjliggör för köparen att mäta in någon bränsleved öht och i det fall det är bränsleved i skogen så skall travarna lämnas kvar på avlägg eller liknande.

Vanligt förekommande?

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766905
edlundp skrev:Några av er som är intresserad av att göra ved och vill att den sparas?

Jag skulle vilja ha någon paragraf med som egentligen omöjliggör för köparen att mäta in någon bränsleved öht och i det fall det är bränsleved i skogen så skall travarna lämnas kvar på avlägg eller liknande.

Vanligt förekommande?

Varför spara den skiten som brukar bli flisved ? Bättre att kräva att lagom grov massaved sparas till ved.

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766909 Säkert går det att göra upp att klen- och rötved sorteras ut och läggs för sig för markägarens räkning. De är säkert glada att slippa vidare hantering av den.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

toker72  
#767076 Vet i alla fall några skogsägare här som sparat lövveden till eget bruk och har inte varit några problem med det om man gör upp om det före. De slutavverkningar jag sålt har varit till fast pris per fub sen får köparen göra vad han vill av det.

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767159 Säljer du en slutavverkning på fast fub pris så kan köparen rent av bjuda pä¨avverkningen av lövveden om han slipper köpa den.

Användarvisningsbild

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

toker72  
#767160 Det bjuds inte på nånting och just nu är det väl ont om lövved så dom vill säkert köpa den.

Avatar Fallback

Re: Vad bör stå i ett avverknings kontrakt ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767173 Sågverken har absolut inget intresse av att trycka billig ved i halsen på massaindustrin. Då vill de hellre ha betalt för flisen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).