Avverkning (slutavverkning)

virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

23 inlägg 7668 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Sommar  
#762120 Någon i detta gäng med koll som vet om det börjar finnas virkesköpare i norra Värmland/södra Dalarna som säljer virke på export?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762122 Det finns nån som skeppar till Tyskland från Karlstad.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Sommar  
#762124 Känner till Nordic Forrest, som kör från södra Värmland. Borde dyka upp fler i det läge som är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Torbjörn Johnsen  
#762125 Synd att Fryksdalsbanans virkesterminal i Torsby såldes till StoraEnso. Den hade ju kunnat fungera bra i andra händer.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Sommar  
#762128 Verkligen. Det blir dessutom ett dåligt läge när det skapas monopol. Om nu hela landet ska få leva finns ett förbättringspotential här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Älgfoderodlare  
#762129 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Sommar  
#762133 Absolut, jag sitter inte med armarna i kors alls. Det bästa vore ju att skapa vägar att sälja på export direkt för privatskogsbruket. För några år sedan ägdes hamnterminalerna av de stora skogsbolagen, antar att det fortfarande är så. Det behövs någon väg eller åtgärd för att komma runt detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Älgfoderodlare  
#762134 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762141 Hört att det gått bilar ftån Eda-Arvika-Årjängsområdet till hamnen i Karlstad för Nordic Forest. Även hört att VVDS kan vara involverade i handeln. Var väl vår Skogsola som svarade mig vid ett tillfälle att Nordic Forest är med och budar seriöst på Virkesbörsen. Detta med frakt ordnar väl köparen.

Användarvisningsbild

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Älgfoderodlare  
#762144 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Brorsan  
#762150 Jag har sett att det gått många virkesbilar till Stora Vika, (gammal utlastningshamn för det nedlagda kalkbrottet) lite norr om Nynäshamn.
Jag har inte hunnit med att se vem som har kört men det kan ju mycket väl vara för export.
Holmen är ju aktiva här så det kan ju även vara dom.
Hamnen kan ju passa för vem som helst.

Användarvisningsbild

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

Älgfoderodlare  
#762151 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762161
Torbjörn Johnsen skrev:Synd att Fryksdalsbanans virkesterminal i Torsby såldes till StoraEnso. Den hade ju kunnat fungera bra i andra händer.

Låter de ingen annan använda terminalen ?

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762162
Brorsan skrev:Jag har sett att det gått många virkesbilar till Stora Vika, (gammal utlastningshamn för det nedlagda kalkbrottet) lite norr om Nynäshamn.
Jag har inte hunnit med att se vem som har kört men det kan ju mycket väl vara för export.
Holmen är ju aktiva här så det kan ju även vara dom.
Hamnen kan ju passa för vem som helst.

Drällde runt där ifjol, flisupplag modell större vid kalkbrottet. Hamnen var jag aldrig till, men ett bolag verkade ha aktiviteter vid hamnen.

Avatar Fallback

Re: virkesexport från norra Värmland/södra Dalarna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).