Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad

19 inlägg 8649 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
bengt.a skrev:Ha en maskin till att åka och leta toppbrott lönar sig inte. Då är det bättre att låta dem vara till nästa åtgärd.

Om man, i likhet med trådstartaren, har drygt 600 m3fub skadad skog så får den vara väl utspridd på en tämligen stor areal för att kunna göra så och samtidigt inte bryta mot SVL:s krav på maximal volym färskt barrvirke per hektar.

MVH
Alias

Det där får man ju vara obs på även vid sen röjning.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Mellanskog72  
#761135 Ang utspridda vindfällen så är det väl där de små sk. Miniskotarna kommer till sin rätta.
Av mina 300 m3fub jag kört ut senaste åren är ca hälften utspridda vindfällen.
Vinsten är ju att inte leja in större maskiner. Man är ju back bara genom etableringskostnaden.

Ang. drivningskostnader: brukar ni ta in ett fast fub-pris eller "på timme" i en avverkning/gallring ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761138 Nu har vi börjat köra på timme eftersom att prissättningsunderlagen inte stämmer med dagens dieselpris. Vindfällen och spridda toppbrott är alltid på timtid.

Sommar  
#761568 Hur mycket brukar timpriset ligga på för skördare respektive skotare?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).