Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad

19 inlägg 8162 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningskostnad

Sommar  
#760808 Fått en arvräkning från en avverkning med vad jag tänker är en orimlig kostnad. Det är från 615 M3fub toppbrott, inte supersvår terräng men lite backigt, inga myrar, 10 mil till sågen. Avverkning och transport blev 176.000 och ett rejält minus i förhållande till lite sågtimmer och mycket massaved. Vad tänker ni med koll på nuläget?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

Rohdin  
#760812 Medelststam?
Skottning avstånd
Trailer kostnader
Kostnaden lär väl vara mer upp delad?
Maskiner kör per h?
Just toppbrott/vindfällen är ofta väldigt kostsamt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Sommar  
#760816 Tack Rhodin 🙂
Jag tänkte be att få en uppdelad avräkning i morgon. Det är någonstans en diff på 55.000 mot vad vi pratade om innan jobbet inleddes, så lite väl stor skillnad för att komma från en väldigt rutinerad person.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

Rohdin  
#760818 Vet ju att timpriserna gått upp väldigt mycket på slutet med bränsle pris osv.

Och 615fub i snöbrott kan ju vara väldigt stor variation i tids åtgång.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

alias  
#760819
Sommar skrev:Fått en arvräkning från en avverkning med vad jag tänker är en orimlig kostnad. Det är från 615 M3fub toppbrott, inte supersvår terräng men lite backigt, inga myrar, 10 mil till sågen. Avverkning och transport blev 176.000 och ett rejält minus i förhållande till lite sågtimmer och mycket massaved. Vad tänker ni med koll på nuläget?


286 kr/m3fub låter ungefär likvärdigt med drivningskostnad för en tämligen klen (0,05-0,06) förstagallring i mina öron. Vet dock inte om entreprenörerna i Värmland har likvärdig prissättning?

Om det inte är grov skog eller väl samlade snöbrott/vindfällen så sänker det produktionen på både skördare och skotare och då drar ju kostnaden per kubik snabbt iväg.

Hur pass väl stämde uppskattad volym vs. upparbetad dito?

55 000 kr lägre drivningskostnad på samma volym skulle ju ha inneburit en uppskattad drivningskostnad på 195-200 kr/m3fub initialt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Sommar  
#760821 Bränslepriset hade inte hunnit gå upp så mycket vid den tiden, tidsåtgången är lite svårbedömd. Men inte supernära till väg dessvärre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Sommar  
#760822 Uppskattad volym var ca 100 m3fub lägre än den inmätta i det här fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

alias  
#760823
Sommar skrev:Uppskattad volym var ca 100 m3fub lägre än den inmätta i det här fallet.


Så i grova drag var den initiala skattningen att ca 500 m3fub skulle kosta ca 120 000 kr eller 240 kr/m3fub.

Utfall: knappt 20 % kostnadsökning per kubik jmf. initial skattning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760831 Att fara runt och samla toppbrott kan bli så dyrt så det är nästan skämmigt att göra det.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Amatörhuggare 62  
#760838 Ja det tar tid. Och måste vara riktigt planerat. Välsnitslat och bra slingor.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760899 Ha en maskin till att åka och leta toppbrott lönar sig inte. Då är det bättre att låta dem vara till nästa åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760900 Fick gallrat på vägkant i januari. 140 kr/fub för H8 och 70 kr/ fub för Greemo skotaren. Grannskifte innanför fick betala 80/kr fub för skotaren.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

alias  
#760904
bengt.a skrev:Ha en maskin till att åka och leta toppbrott lönar sig inte. Då är det bättre att låta dem vara till nästa åtgärd.


Om man, i likhet med trådstartaren, har drygt 600 m3fub skadad skog så får den vara väl utspridd på en tämligen stor areal för att kunna göra så och samtidigt inte bryta mot SVL:s krav på maximal volym färskt barrvirke per hektar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Sommar  
#760905 Hade ingen aning om att det fanns en maximal gräns för volym färskt barrvirke per hektar. Var går gränsen? Dock var det inte mycket letande här, området såg ut som världskriget farit fram. För min del blir det i alla fall framöver en fråga om maximalt stabilt växande träd. Tusen tack för alla svar på tråden 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

alias  
#760906
Sommar skrev:Hade ingen aning om att det fanns en maximal gräns för volym färskt barrvirke per hektar. Var går gränsen? Dock var det inte mycket letande här, området såg ut som världskriget farit fram. För min del blir det i alla fall framöver en fråga om maximalt stabilt växande träd. Tusen tack för alla svar på tråden 🙂


Fritt ur minnet skulle så jag säga 5 m3fub i normalläge och 3 m3fub om man är inom bekämpningsområde för barkborre.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).